کد خبر 1329
۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ تقاضای ضعیف، فلج بازار

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ تقاضای ضعیف، فلج بازار

تقاضا به‌شدت ضعیف است و متقاضی پیشنهاد تخفیف می‌دهد اما عرضه‌کننده نیز به دلیل خرید محصول از بورس کالا با قیمت‌های بالا از فروش محصولات خود با قیمت پایین امتناع می‌کند.

قیمت روز آهن و فولاد، مستقیماً روی قیمت مقاطع فولادی و روند کسب و کارها تأثیر دارد و برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی آنها را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد. بازار آهن و فولاد در دو سمت عرضه و تقاضا در این روزها با مقاومت خاصی روبه‌رو است،

در بازار داخل نیز با احتمال تداوم اختلال در اینترنت و مسدود بودن پیام‌رسان‌ها، شدت گرفتن روند خروج سرمایه‌های مختلف و عدم سرمایه‌گذاری در کشور، روی آوردن به سرمایه‌گذاری در بخش‌های زودبازده، ترس و تردید نسبت به آغاز پروژه جدید و نهایتاً آغاز فصل سرما و کاهش تقاضا و ساخت‌وسازها در این ایام از جمله ریسک‌های بازار آهن و فولاد در روزهای پیش رو است.

در ادامه به بررسی بازارهای مخنلف فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخته می‌شود:

بازار آهن

امروز قیمت میلگرد تنها در یک شرکت تا ۴۶۰ تومان افت کرد و سه شرکت ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و مابقی مبادی فروش ثبات قیمت را مدنظر قرار دادند، کف قیمت میلگرد آجدار حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام می‌شود.

قیمت تیرآهن نیز به همین ترتیب بود یعنی تقریبا همه کارخانه‌ها قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند اما با وجود این تقاضا ضعیف است و شرکت ظفربناب در بازار تیرآهن افزایش قیمت ۱۵۰ تومانی داشت، در شرکت ذوب آهن شاهد کاهش قیمت کیلویی ۱۰۰  تومان هستیم و نرخ شاخه‌های پرفروش این شرکت ثابت ماند.

گفتنی است کاهش قیمت در بخش شاخه‌فروشی بیشتر در سایزهای ۲۴ و ۳۰ مشاهده می‌شود؛ همچنین قیمت قوطی آهن و انواع لوله‌های صنعتی، گازی، داربستی و ... نیز تقریبا در اکثر مبادی فروش بدون تغییر عرضه شدند.

نرخ روز ناودانی ایرانی و اروپایی و قیمت نبشی نیز عمدتا بدون تغییر اعلام شدند. در بازار پروفیل دو شرکت ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش قیمت دارند و مابقی شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۵ هزار و ۶۸۴ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۳۳۰ هزار و ۸۷۸ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۶ هزار و ۳۶۰ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۸۶ هزار و ۱۳۷ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با افت ۱۴ هزار و ۱۴۰ واحدی، رقم ۹۴۷ هزار و ۹۰۳ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فولاد»، «فارس»، «شبندر»، «فملی»، «شپنا»، «شستا» و «خودرو» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «دانا»، «شفارس»، «قثابت»، «سصفها» و «ولغدر» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «بورس»، «ختوقا»، «ورنا»، «خکار» و «ولصنم» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

امروز شنبه ۹ مهرماه در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا قرار بود یک میلیون و ۳۲ هزار و ۹۲۸ تن محصول فولادی معامله شود که از این حجم ۷۱۸ هزار و ۱۳۸ تن به روی تابلوی معاملات راه یافت.

در همین حال، ۱۵ هزارتن شمش بلوم روی تابلو معاملات قرار گرفت که این مقدار۴۴ هزار و ۴۰۰ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز صبح کمتر است.

همچنین، کنسانتره سنگ آهن با حجم عرضه ۱۰۰ هزار تن روی تابلو مواجه شد که از این میزان ۳۵ هزار تن به فروش رسید.

علاوه بر این، گندله سنگ آهن با کاهش حجم عرضه روبرو شد و فقط ۲۸۰ هزارتن روی تابلو معاملات قرار گرفت و در نهایت ۱۲۰ هزار تن آن معامله شد.

میلگرد کلاف، نیز با حجم عرضه ۲ هزار و ۳۰۰ تنی وبا تقاضای۱۹۴  تن مواجه شد و فقط ۱۴۴ تن از این مقطع فولادی معامله شد.

تابلوی معاملات بورس کالا امروز شاهد حجم عرضه ۱۲۰ هزارتنی آهن اسفنجی  بود که ۱۱۹ هزار تن این محصول فروخته شد.

در همین حال، ۱۹۸ هزار تن سنگ آهن دانه بندی به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلو معاملات بورس کالا حذف شد.

این درحالیست که فعالان حوزه فولاد با اشاره به وضعیت فعلی قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا بیان کرده‌اند اگر شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که کمبود تقاضا برای شمش به وجود آید، این ماده اولیه در قیمت پایه به فروش می‌رسد. در چنین وضعیتی، محصول تولید شده از این ماده اولیه نیز با قیمت پایه در بورس کالا عرضه می‌شود. همچنین در مواقعی که تقاضا بالایی برای شمش ایجاد شود، متقابلا برای محصول تولیدی آن نیز رقابت خوبی فراهم می‌آید.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =