کد خبر 133
۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

سیاست‌های تولیدکنندگان فولاد آشفته است

سیاست‌های تولیدکنندگان فولاد آشفته است

صنعت فولاد تاثیر مهمی ‌در میزان تولید ناخالص داخلی کشورها دارد و به خاطر برخورداری از ماهیت استراتژیک به عنوان اهرم فشار در مناقشات بین‌المللی نقش جدی ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، "علی امرائی "مدیر عامل فولاد سنگان در رابطه با صنعت فولاد گفت: در حال حاضر فولاد به عنوان یک صنعت پیشرو در ارزیابی شاخص‌های توسعه مورد توجه است و در کنار نفت و پتروشیمی ‌به عنوان سه‌گانه ارزآور و اشتغال‌زا مطرح می‌شود. این صنعت تاثیر مهمی ‌در میزان تولید ناخالص داخلی کشورها دارد و به خاطر برخورداری از ماهیت استراتژیک به عنوان اهرم فشار در مناقشات بین‌المللی نقش جدی ایفا می‌کند.

 تولید فولاد جهان در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل با رشد ۷/ ۳ درصدی همراه بوده است. اما این صنعت در سال ۲۰۲۲ تحت‌الشعاع جنگ در اروپای شرقی قرار گرفته است. اخلال در تولید و صادرات فولاد و سنگ آهن روسیه به واسطه شرایط تحریمی ‌و جنگ و تخریب زیرساخت‌های تولید فولاد و صادرات سنگ آهن اوکراین بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است و نوعی عدم ثبات را در عرضه و قیمت به وجود آورده است.

اگرچه این اتفاق بیش از همه بر فولاد اروپا تاثیر گذاشته، اما به دلیل وابستگی‌ها و درهم‌تنیدگی بازار اقتصاد جهان، دیگر کشورها نیز پس‌لرزه‌های این جنگ را حس کردند. در حال حاضر به نظر می‌رسد سیاست‌های تولیدکنندگان بزرگ فولاد، آشفته و تا حدی نامشخص است. نوسانات بازار فولاد چین، نظام عرضه و تقاضا در این کشور را به سمت و سوی کاهشی شدن سوق داده است. سیاست‌های ابلاغی جدید در بخش مسکن و تمایل فولادسازان چینی به تغییر فناوری و تولید فولاد مقاوم با ارزش افزوده بیشتر و فولاد سبز بر این امر تاثیر داشته است.

کاهش ۵/ ۲ درصدی تولید فولاد چین در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۲ علاوه بر تولید فولاد، بازار سنگ‌آهن جهانی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. این کشور بخش مهمی ‌از سنگ آهن مورد نیاز خود را وارد می‌کند. کاهش تقاضا باعث کاهش واردات و در بهترین حالت باعث ذخیره سنگ آهن در بنادر چین می‌شود که قیمت‌های بازار سنگ آهن را دچار نوسان خواهد کرد.

در حالی که اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه کرونایی در کنار ابلاغ قوانین جدید در حوزه ساخت مسکن در چین منجر به کاهش تقاضا و کاهش تولید فولاد شده است ؛ در حوزه تولید فولاد و استخراج و صادرات سنگ آهن نیز منجر به خلق فرصت مناسب برای کشوری نظیر هند شده است. در همین مدت کشورهایی نظیر هند با ۲/ ۶ درصد و ترکیه با ۶/ ۱ درصد افزایش تولید مواجه بوده‌اند. هند با صدور مجوز مجدد برای استخراج و صادرات سنگ آهن در ایالت کارناتاکا و کاهش محدودیت در دو محل دیگر به افزایش تقاضای فولاد در این کشور پاسخ داده است. به نظر می‌رسد تولید فولاد هند کماکان در نیمه نخست سال روند افزایشی خود را حفظ کند. اخلال در صادرات سنگ‌آهن از مبدأ اوکراین و روسیه بازار تولید فولاد در اروپا را ملتهب کرده است‌.

اتخاذ منشور چندگانه اروپا برای برون رفت از شرایط موجود به نتیجه‌ای نرسیده است. کاهش ۴ درصدی تولید فولاد و ۳ درصدی صادرات سنگ آهن از برزیل نشان می‌دهد این کشور نیز نتوانسته از شرایط جنگ اروپای شرقی بهرمنده شود. مجموعه چنین اتفاقاتی در کنار عوامل دیگر باعث شد تا کارشناسان، رشد میزان تقاضا برای بخش فولاد را به محدوده ۴/ ۰ تا ۵/ ۰ درصد کاهش دهند. به این ترتیب هرگونه روند افزایشی در رشد میزان تقاضا به تغییر در سیاست‌های فولادی به خصوص در چین و اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال بستگی دارد.

پایان پیام/ف

کد خبر 133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =