کد خبر 1371
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

قیمت‌گذاری غیرکارشناسی عاملِ زیان‌های هنگفت فولاد

قیمت‌گذاری غیرکارشناسی عاملِ زیان‌های هنگفت فولاد

رهاسازی بازار و سپردن بازار به سازوکار عرضه و تقاضا تنها شیوه بازنگری در تعیین قیمت محصول‌های فولادی است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، سعید عسکرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به بازنگری در فرمول قیمت پایه شمش فولاد و محصول‌های فولادی گفت: برخی از فعالان تلاش می‌کنند قیمت فرمول پایه از میانه زنجیره یعنی شمش فولادی باشد در حالی که این شیوه قیمت‌گذاری در زنجیره فولاد باید یا از ابتدا یا از انتهای زنجیره باشد.

به گفته سعید عسگرزاده؛ رهاسازی بازار و سپردن بازار به سازوکار عرضه و تقاضا تنها شیوه بازنگری در تعیین قیمت محصول‌های فولادی است.

عسگرزاده، سازوکار عرضه و تقاضا و بازار بهترین ابزار در قیمت‌گذاری زنجیره فولاد است هر چند در این شیوه هم باید شرایط بازار، هزینه تمام شده معادن، مسائل اقتصادی و تورمی در نظر گرفته شود که پایین دست زنجیره یعنی معدنی‌ها هم بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران تصریح کرد: دولت سال‌هاست که در حوزه سنگ معدن قیمت‌گذاری کرده و عموما در این قیمت‌گذاری‌ها به هیچ‌ یک از مسائل کارشناسی این حوزه توجه نکرده است، معدنی که به مرحله بهره‌برداری رسیده با معدنی که چند سال است بهره‌برداری می‌شود، هزینه‌های متفاوتی دارد؛ اما دولت برای همه معادن یک نرخ واحد تعیین می‌کند.

وی این شیوه قیمت‌گذاری را برای حلقه‌های بعدی تولید خوش‌ آیند دانست و تصریح کرد: از آنجا که حلقه‌های بعدی مواد اولیه ارزان دریافت می‌کنند اما قیمت سنگ ‌آهن باید مانند فولاد، متناسب با قیمت جهانی تعیین شود که قیمت‌های غیرکارشناسی باعث زیان‌های هنگفت به بخش معدن نشود.

به گفته عسکرزاده، رهاسازی بازار و سپردن بازار به سازوکار عرضه و تقاضا تنها شیوه بازنگری در تعیین قیمت محصول های فولادی است، هر چند در این شیوه هم باید شرایط بازار، هزینه تمام شده معادن، مسائل اقتصادی و تورمی در نظر گرفته شود که پایین دست زنجیره یعنی معدنی‌ها هم بتوانند به حیات خود ادامه دهند و معادن کار کنند.

پایان پیام/

کد خبر 1371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =