کد خبر 1411
۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

تحقق تولید یک میلیون تن کاتد مس در افق ۱۴۰۴

تحقق تولید یک میلیون تن کاتد مس در افق ۱۴۰۴

برای تحقق اهداف افق چشم‌انداز در مس، فولاد و سایر محصولات بخش معدن و صنایع معدنی، باید موانع از سر راه برداشته شود، در این میان نوسازی ناوگان ماشین‌آلات و تجهیزات یکی از عوامل مهم است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بهرام شکوری، رییس انجمن مس ایران در رابطه با مشکلات حوزه مس گفت: با توجه به تداوم تحریم‌ها، همچنین تاثیر منفی سایر عوامل از جمله قطعی‌های برق کاهش تولید کاتد و کنسانتره مس انتظار می‌رفت، اما افزایش ۹ هزار تنی تولید کنسانتره مس و رشد هشت درصدی تولید کاتد مس در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رقم خورد.

این مقام صنفی گفت: رشد تولید اتفاق افتاده علاوه بر مدیریت عواملی همچون قطعی‌های برق، ناشی از بهینه‌کردن فعالیت کارخانجات و سیستم فرآوری محصولات است و هرچه این عوامل بهینه شود، می‌توان رشد بیشتری در تولید کاتد مس انتظار داشت.

وی تاکید کرد: با این حال باید با ساخت واحدهای جدید تولید کنسانتره، استفاده از ظرفیت‌های خالی در ذوب با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و همچنین استفاده از ماشین‌آلات جدید، تولید و استخراج را افزایش داد تا تولید کنسانتره و کاتد مس افزایش یابد.

رییس انجمن مس ایران گفت: امروز بخش خصوصی به‌خوبی در تولید مس ورود کرده است و به‌طور نمونه در منطقه طارم تولید کاتد مس انجام می‌شود، ساوه تا حدود دو ماه آینده به تولید کاتد خواهد پرداخت و میدکو نیز با استفاده از سیستم بیوتکنولوژی به تولید این محصول می‌پردازد، هرچند با کمبود کنسانتره مواجه است و به همین دلیل با ظرفیت کمی تولید می‌کند.

شکوری بیان داشت: اگر بتوان در آینده کنسانتره بیشتری به‌ویژه در شرکت ملی مس تولید کرد، این شرکت و همچنین شرکت میدکو می‌توانند ظرفیت تولیدشان را کامل کرده و حتی شرکت‌های جدید وارد عرصه شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به اضافه‌شدن ذخایر جدید در سونگون و سایر نقاط، تولید یک میلیون تن کاتد مس در افق ۱۴۰۴ قابل تحقق است، اما باید شرکت ملی مس برای توسعه کنسانتره و تولید کنسانتره در فازهای جدید اقدام کند.

رئیس انجمن مس ایران ادامه داد: اگر به دنبال تحقق اهداف افق چشم‌انداز در مس، فولاد و سایر محصولات بخش معدن و صنایع معدنی هستیم، باید موانع را از سر راه برداریم که در این میان نوسازی ناوگان ماشین‌آلات و تجهیزات یکی از عوامل مهم است.

وی گفت: امروز تامین ماشین‌آلات مختلف در بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش تولید داشته باشد.

شکوری یادآور شد: در جهان به‌طور متوسط سه تا پنج درصد ذخایر معدنی مورد استخراج قرار می‌گیرد، اما این رقم در کشورمان فقط نیم درصد است.

وی افزود: در حالی که توان تولید داخلی ماشین‌آلات مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی به ۵۰ میلیون دلار نمی‌رسد، حدود ۲ میلیارد دلار نیاز فقط در فاز نخست در این بخش وجود دارد و به تناسب دستیابی به اهداف افق ۱۴۰۴ ماشین‌آلات و تجهیزات بیشتری موردنیاز است.

این مقام صنفی با تاکید بر اینکه در حوزه اکتشافات عقب‌ماندگی وجود دارد، تاکید کرد: سهم و نقش تامین ماشین‌آلات در تحقق اهداف تولید بسیار مهم است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =