کد خبر 1459
۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ کاهش قیمت، افزایش خرید

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ کاهش قیمت، افزایش خرید

بازار با کاهش قیمت‌ها طی هفته جاری، شاهد افزایش میزان خرید آهن‌الات از سوی مصرف‌کنندگان بود چرا که این کاهش قیمت موجب ایجاد حس امنیت در میان مصرف‌کنندگان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، روزهای اخیر در بازار ارز شاهد افزایش قیمت دلار بود، همچنین براساس قیمت روز آهن، افزایش نرخ دلار تأثیر مستقیمی در نرخ محصولات فولادی داشته و بازار شاهد افزایش جزئی قیمت‌ آهن‌الات بود. در بورس کالا نیز تقاضای چندانی برای محصولات اولیه از قبیل شمش مشاهده نشد، اما به‌ ظاهر میزان خریداران در مقایسه با روزهای گذشته تاحدودی افزایش داشته است.

از اثرات تصمیمات سیاسی جاری بر افزایش نوسان قیمت‌ها چه در بازار آهن و چه در نرخ دلار، می‌توان به مذاکرات وین اشاره کرد که این روزها اتفاق قابل ملاحظه‌ای در آن رخ نداده و روند آن به‌آرامی طی می‌شود اما با این حال در هر نوسانی که در نرخ‌ها اتفاق می‌افتد بی‌تأثیر نیست.

 رئیس اتحادیه آهن فروشان با اعلام اینکه دولت باید با برنامه ریزی‌ لازم از کمبود کالا و افزایش قیمت‌ها در بازار جلوگیری کند، گفت: می‌توان با افزایش تولید هزینه‌ها را کاهش داد. در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد ۵۵ میلیون تن در کشور وجود دارد.

با توجه به کاهش قیمت‌ها طی هفته جاری، شاهد افزایش میزان خرید آهن‌الات از سوی مصرف‌کنندگان بوده‌ایم چرا که این کاهش قیمت موجب ایجاد حس امنیت در میان مصرف‌کنندگان می‌شود که به موجب آن مبادلات در بازار افزایش می‌یابد. در ادامه به بررسی بازار آهن و فولاد فعال در کشور پرداخته شده است.

بازار آهن

اما گزارش‌ها از قیمت روزانه آهن بیانگر رشد قیمت میلگرد در اغلب مبادی فروش بود اما با این‌حال بعضی شرکت‌ها افزایش قیمت نداشتند. همچنین قیمت ناودانی و قیمت نبشی در اغلب شرکت‌ها رشد ۱۵۰ الی ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد.

همچنین قیمت پروفیل نیز با رشد ۱۰۰ تومانی مواجه بود و تیرآهن هم در قسمت‌های شاخه‌ای و کیلوفروشی با رشد محسوسی اعلام قیمت شد.

قیمت روز میلگرد نیز از این قضیه مستثنا نبوده و آخرین نرخ اعلامی کارخانه‌ها ۱۶۲۰۰ الی ۱۷۸۰۰ تومان بوده است که قیمت این محصول نیز در مقایسه با هفته گذشته ۵۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش داشته است. دیگر مقاطع آهن نیز همین روند را در پیش گرفته اند. در شش ماه گذشته شاهد کاهش ۱۰ درصدی قیمت میلگرد آجدار بودیم اما نرخ تیرآهن برخلاف بازار میلگرد افزایش ۱۰ درصدی داشت که بیشتر در سایزهای ۱۴ الی ۱۸ مشهود بود و سایزهای بالاتر مانند ۲۰ الی ۳۰ نیز حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت داشت.

آخرین قیمت اعلامی قوطی پروفیل در هفته جاری بطور میانگین ۲۷۲۰۰ تومان بوده است که در مقایسه با هفته گذشته ۲۰۰ تومان کاهش یافته است.

قیمت روز ورق سیاه با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی برخی ضخامت‌ها در کارخانه فولاد مبارکه همراه بود اما در چند کارخانه ثابت اعلام شد و برخی ضخامت‌ها در کارخانه اکسین حدود ۱۰۰ ال ۵۰۰ تومان افزایش داشت.

قیمت ورق رنگی و ورق روغنی در عمده کارخانه‌ها ثبات داشت و ورق رنگی کارخانه هفت الماس با افزایش قیمت همراه بود اما ورق گالوانیزه روز گذشته با کاهش ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت شد.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی هم تقریبا در همه بنگاه‌ها ثابت اعلام شد اما نبشی کارخانه جاوید بناب حدود ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت قوطی آهن نوسانات پراکنده‌ای داشت به این صورت که قیمت پروفیل در برخی مبادی فروش ثابت اعلام شد، در چند کارخانه از جمله پایا اصفهان و نیکان حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش داشت و در کارخانه صدرا نیز با کاهش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت شد.

قیمت روز لوله مانیسان، داربستی، گازی و ... تقریباً در همه مبادی فروش بدون تغییر بود. قیمت روز تیرآهن در اغلب شرکت‌ها بدون تغییر قیمت اعلام شد اما تیرآهن ذوب آهن اصفهان و کوثر اهواز با کاهش ۱۰ الی ۷۰ هزار تومانی اعلام شد و تیرآهن فایکو نیز ۲۰ هزار تومان افزایش داشت.

بورس کالا

اخبار روز گذشته حاکی از این است که شرکت فولاد مبارکه در پی تقاضای انجمن فولاد و نوردکاران سرد، ورق گرم را در بورس کالا عرضه کرده است تا تولیدکنندگان ورق سرد از این محصول استفاده کنند. این محصول که در بورس کالا با عنوان «ورق گرم نوردکاران» ارائه می‌شود به دستور وزیر صمت در جهت تثبیت بازار ورق استیل انجام گرفته است.

براساس آمار و گزارش‌ها معاملات شمش در سومین هفته از مهرماه کمتر از ۵۰ درصد برآورد شد، که علت آن را می‌توان در بالا بودن نرخ پایه شمش بورسی در مقایسه با شمش صادراتی و نرخ فروش در بازار، تحمیل زیان اقتصادی به نوردکاران با خرید شمش قیمت بالا، عقب‌نشینی نرخ دلار، دشواری انتقال پول در شرایط فعلی کشور و قطعی اینترنت، جویا شد.

قیمت نهایی شمش با احتساب هزینه حمل، مالیات و کارمزد ارکان بورس و ... به مبلغی حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد در حالی که هر کیلو میلگرد حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ الی ۱۶ هزار تومان اعلام شده است. بنابراین براساس آنچه گفته شد خرید شمش با این قیمت و تولید میلگرد با این شرایط، اصلا توجیه اقتصادی ندارد.

 امروز نیز قرار بود در تالار صنعتی بورس کالا ۳۲ هزار و ۵۰۰ تن محصول فولادی معامله شود که از این حجم ۲۲ هزارو ۲۰۰ تن به روی تابلوی معاملات راه یافت.

 تابلوی معاملات بورس کالا امروز شاهد حجم عرضه ۱۶ هزار و ۸۰۰ تنی ورق گالوانیزه بود که ۱۵ هزار و ۱۵۰ تن این محصول فروخته شد.

در همین حال، از۹۰۰ تن ورق قلع اندود روی تابلو معاملاتی بورس کالا ۱۵۰ تن مورد معامله قرار گرفت.

همچنین، ۳ هزار تن ورق سرد با تقاضای ۶ هزارو۵۵۰ تن روبروشد و به طور کامل به فروش رسید.

براین اساس، از یک هزار تن ورق رنگی روی تابلو معاملاتی بورس کالا فقط ۱۰۰ تن فروخته شد. 

بازار بورس

شاخص کل  بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۹ هزار و ۶۶۲ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۳۱۳ هزار و ۵۸۲ واحد رسید.

شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۳ هزار و ۲۰۵ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۳۷۸ هزار و ۹۰۰ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۸ هزار و ۲۳۸ واحدی، رقم ۹۱۴ هزار و ۶۸۱ واحد را نشان داد. 

پایان پیام/ ف

کد خبر 1459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =