کد خبر 146
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کاهش التهاب افزایش قیمت در بازار آهن

کاهش التهاب افزایش قیمت در بازار آهن

پس از تلاطم حدودا ۱۵ روزه در بازار آهن، پنجشنبه گذشته شاهد آرامش و ثبات نرخ روزانه آهن‌آلات در غالب مبادی فروش بودیم و نوسان قیمت چندانی اتفاق نیفتاد.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، پایان هفته گذشته تب و تاب و التهابات افزایشی بازار به سمت سکون و ثبات قیمت‌ها در هفته جاری سوق داده شد و به همین موازات تقاضای چندانی هم مشاهده نشد.

پس از تلاطم حدودا ۱۵ روزه در بازار آهن، پنجشنبه گذشته شاهد آرامش و ثبات نرخ روزانه آهن‌آلات در غالب مبادی فروش بودیم و نوسان قیمت چندانی اتفاق نیفتاد.

پایان هفته گذشته کمی از حرارت افزایشی بازار ارز نیز کاسته شد و نرخ دلار به کانال ۳۱ هزار تومانی بازگشت اما مجددا با کمی نوسان کانال ۳۲ هزار تومانی را لمس کرد؛ درنهایت نیز در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

گفتنی است امیر عبداللهیان وزیرامور خارجه ایران در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از رفع تحریم‌ها و کوتاه نیامدن از حقوق خود سخن گفت که احتمال می‌رود همین امر موجب نوسان افزایشی دلار در روز پنجشنبه بود.

همانطور که قابل ملاحظه است بازارهای جهانی روندی کاهشی و ثابت دارند و این درحالی است که بازارهای داخلی ما طی دو هفته گذشته بدون توجه به فاکتورهای مهم اثرگذار بنای ادامه افزایش قیمت را گذاشته بود.

خبرهایی در زمینه قطعی برق فولادسازان و کاهش یا توقف تولید محصولات فولادی از جمله این عوامل تحریک افزایش قیمت‌ها بود، اما روند تصاعدی و شارپی نرخ دلار که به افزایش فاصله آن با دلار نیمایی منجر شد به نوعی ترس از ادامه این روند را در مردم ایجاد کرد که به روی آوردن آنها به بازار و تبدیل نقدینگی به کالای سرمایه‌ای را در پی داشت.

از طرفی دیگر نیز نزدیک شدن به روزهای پایان هفته و هفته پایانی ماه خرداد، ممکن است عامل دیگری باشد بر اینکه مصرف‌کنندگان دست از خرید کشیده‌اند و احتمال دارد هفته آینده نیز اوضاع به همین منوال باشد و نرخ محصولات بورسی اصلاح شود، با این شرایط به نظر می‌رسد در روزهای آتی شاهد تضاد و تناقضی بین بورس و بازار آزاد خواهیم بود.

با توجه به اینکه معیار سنجش قیمت‌ها در بازار برای مصرف‌کنندگان نرخ دلار است، معیار بورس کالا و فولادسازان هم نرخ دلار نیمایی است، با تضادی که بین این دو دلار مشاهده می‌شود احتمال رشد مثبت پلکانی در رینگ‌های بعدی و افزایش روزافزون رکود در بازار وجود دارد.

شایان ذکر است در صورت تداوم روند نزولی قیمت‌های جهانی و تعیین قیمت فولاد بر مبنای نرخ فولاد صادراتی و نرخ دلار نیمایی که حدود ۱۰۰۰ تومان از قیمت‌های فعلی پایین‌تر است و همچنین عرضه محصولات فولادی در بورس کالا براساس نرخ پایه، کمبود تقاضای مصرفی و کاهش ساخت‌وسازها رکود در روزهای آتی را در پی خواهد داشت.

مضاف بر عواملی که ذکر شد، کاهش حدود ۵۰ دلاری نرخ شمش CIS طی روزهای آخر هفته گذشته و همچنین افزایش ۰/۷۵ درصدی نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، نیز جزو عوامل مهمی است که در بازارهای داخلی و خارجی اثرگذار خواهد بود.

نرخ ورق گرم نیز درحال حاضر براساس نرخ متوسط منطقه CIS و فوب چین تعیین می‌شود که این محصول نیز در در سال‌های اخیر حدود ۱۱ درصد افزایش یافته است.

پایان پیام/ف 

کد خبر 146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =