کد خبر 1519
۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹

صنایع فلزی خلیج فارس پیشرو در جذب سرمایه

صنایع فلزی خلیج فارس پیشرو در جذب سرمایه

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس که نخستین منطقه ویژه اقتصادی با موضوع فعالیت صنایع انرژی‌بر به شمار می‌آید، از مزیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که این منطقه را به مکانی امن برای صاحبان سرمایه و توسعه صنعت کشور بدل می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، حسن خلج طهرانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج ‌فارس در رابطه با اینکه منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، چه مزیت‌هایی را برای فعالیت و توسعه صنایع مختلف از جمله صنایع معدنی و فلزی ایجاد کرده، اظهار کرد: در شرایط رقابتی فضای کسب‌وکار امروز، بهره‌مندی از ظرفیت‌های نسبی در دسترس می‌تواند نقشی اساسی را در تسریع فرایند توسعه و کسب سهم بیشتر از بازارها داشته باشد. برخورداری ایران از منابع فراوان نفت و گاز و ذخایر معدنی غنی فلزی و غیر فلزی، فرصت ویژه‌ای را برای توسعه صنایع صنایع معدنی و فلزی در کشور ایجاد کرده است. در چنین شرایطی، استفاده از مزیت‌های منحصر به فرد مناطق ویژه اقتصادی، می‌تواند تسهیل‌کننده فعالیت و توسعه این صنایع باشد.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس که نخستین منطقه ویژه اقتصادی با موضوع فعالیت صنایع انرژی‌بر به شمار می‌آید، از مزیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که این منطقه را به مکانی امن برای صاحبان سرمایه و توسعه صنعت کشور بدل می‌کند.

خلج طهرانی در رابطه با اقدامات و طرح‌های توسعه‌ توسط منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس توضیه داد: منطقه ویژه خلیج ‌فارس در سال‌های فعالیت خود همواره نگهداری و توسعه زیرساخت‌ها را  یکی از محورهای اساسی فعالیت خود دانسته و در تلاش است با احداث زیرساخت‌های جدید و جذب سرمایه‌گذار، نقش پررنگ‌تری را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند. به طور کلی، وظیفه اصلی منطقه ویژه، پشتیبانی و رفع دغدغه‌های بخش تولید است. تنها در سال گذشته، ۲۶ قرارداد به میزان پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در این منطقه منعقد شد.

در سال ۱۳۹۹ نیز ۹ قرارداد به ارزش سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در منطقه منعقد شد که البته سهم زیادی از این قراردادها مربوط به طرح رسیدن به ظرفیت  ۱۰ میلیون تن فولاد مربوط به شرکت سیمین هرمز است. 

از جمله مهم‌ترین طرح‌های زیرساختی منطقه ویژه خلیج فارس می‌توان به اتصال این منطقه به خط هفتم سراسری گاز کشور، پروژه هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی سایت شمالی، تکمیل شبکه گازرسانی در سایت‌های شمالی و میانی، ایجاد پل ارتباطی میان سایت شمالی و سایت توسعه اشاره کرد.

یکی از طرح‌های بزرگ و در راستای مسئولیت اجتماعی مجموعه، طرح انتقال پساب شهر بندرعباس است. طرحی که بهره‌برداری از آن در ماه‌های آینده سبب می‌شود تا ضمن حل مشکل پساب شهر بندرعباس، تا ۱۸ ماه آینده حداقل ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز آب صنعتی به سرمایه‌گذاران در این منطقه تحویل داده شود.

گفتنی است منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس از اواخر سال گذشته در زمینه حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و موسسه‌های دانش‌بنیان برنامه‌ریزی کرده است و ایجاد یک مرکز دانش‌بنیان و فناوری نوین را با همکاری دانشگاه هرمزگان در دستور کار دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت مراجعه به منطقه ویژه خلیج‌فارس می‌توانند از حمایت‌های مالی لازم بهره‌مند شوند. همچنین امکان اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌های فولادی و پتروشیمی بزرگ نیز وجود دارد.

ایشان در رابطه با هدف‌گذاری و چشم‌اندازهایی که برای منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس متصور است، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۵ شرکت معتبر در حوزه فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی و... در حال ساخت و نصب تجهیزات خود در منطقه ویژه خلیج فارس هستند.

می‌توان گفت امروز برند منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به حدی ارتقا یافته است که صنعتگران با اشتیاق و بدون دغدغه سرمایه‌گذاری خود را در این منطقه انجام می‌دهند.

هدف‌گذاری منطقه ویژه خلیج فارس، تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در این منطقه و تبدیل شدن آن به قطب نخست تولید فولاد در کشور و همچنین افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم به ۵۰۰ هزار تن در سال‌های آینده و اشتغال‌زایی ۲۲ هزار نفری خواهد بود.

در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد و تامین زیرساخت‌ها جهت دو هزار و ۵۵۰ هکتار سایت توسعه منطقه ویژه انجام شده است. با برگزاری جلسات مستمر و مساعدت و تصویب سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، موافقت‌نامه مربوطه مبادله شده است و اقدامات مربوط به انتخاب پیمانکار و بارگذاری اسناد مناقصات در حال انجام بوده و دیگر اسناد مناقصات نیز توسط مشاوران در حال تهیه است. کل هزینه اجرای این طرح‌ها سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و مدت اجرای آن‌ها پنج سال است.

طرح‌های زیرساختی برنامه‌ریزی شده برای سایت توسعه شامل سامانه کنترل و هدایت سیلاب، طراحی و اجرای معابر، شبکه برق‌رسانی و روشنایی معابر، گازرسانی به سایت توسعه،  آبرسانی به سایت توسعه، جمع‌آوری و دفع فاضلاب، احداث خطوط ریلی و احداث مرکز مخابرات است.

پایان پیام/ 

کد خبر 1519

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =