کد خبر 1756
۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ موج دوگانگی در بازار

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ موج دوگانگی در بازار

ذهنیت متفاوت و بعضاً متناقض فعالان بازار در بخش‌های مختلف زنجیره تولید از مواد اولیه تا محصولات نهایی موجب شده است بازارهای کالایی به یک دوقطبی و دوگانگی مبتلا شوند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، ذهنیت متفاوت و بعضاً متناقض فعالان بازار در بخش‌های مختلف زنجیره تولید از مواد اولیه تا محصولات نهایی موجب شده است بازارهای کالایی به یک دوقطبی و دوگانگی مبتلا شوند که در شرایط فعلی می‌تواند به‌عنوان یک تهدید پیش روی تولید صنعتی ایفای نقش کند.

در بازار جهانی فولاد شاید اوضاع بهتر شود یا بازار پتروشیمی‌ها هنوز با ابهام روبه‌روست که باید اینها را از دلایل شرایط فعلی دانست. در هر حال این بازار حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد که موشکافی آنها به مباحث متفاوتی نیاز دارد؛ ولی باید به دو رکن دیگر در بازارها نیز اشاره کرد؛ یکی بازار سرمایه و دیگری بازار ارز.

درحال حاضر، قیمت کنسانتره و گندله ایران اختلاف قابل‌ ملاحظه‌ای با قیمت‌های جهانی دارد و برای خریداران خارجی فاقد جاذبه است. کاهش اختلاف نرخ داخلی با قیمت‌های جهانی نیازمند توجه، برنامه‌ریزی و تدبیر است تا امکان حضور در بازارهای صادراتی و رقابت برای این محصولات فراهم آید.

با توجه به قیمت میلگرد در داخل و پایین بودن نرخ آن نسبت به بهای جهانی، در حال حاضر این کالا جاذبه صادراتی مطلوبی دارد و کاملا رقابت‌پذیر است؛ هرچند این وضعیت با لغو محدودیت‌های صادراتی سایر محصولات بالادستی زنجیره فولاد مانند کنسانتره و گندله موقتی است و پس از مدتی شاهد نزدیک‌تر شدن قیمت داخل به قیمت جهانی خواهیم بود.

ورق نورد گرم ایران نسبت به سی‌ای‌اس و ترکیه قیمت مناسب‌تری دارد و به قیمت بازار چین بسیار نزدیک است و با اتخاذ تمهیداتی به‌خوبی توانایی رقابت در بازار جهانی را دارد.

در ادامه به بررسی بازار آهن و فولاد فعال در کشور پرداخته شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد بدون تغییر نسبت به معاملات بعدازظهر دیروز، ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در همه شرکت‌هایی که تا این لحظه اعلام قیمت کردن ثابت اعلام شده است. میلگرد آجدار نیز در اکثر کارخانه‌ها با ثبات قیمت همراه بود؛ در این میان کارخانه میلگرد فولاد زاگرس، بردسیر کرمان و ... کاهش ۱۰۰ الی ۲۵۰ تومانی داشتند اما میلگرد میانه ۵۰ تومان افزایش قیمت داشت. متوسط نرخ میلگرد آجدار حدود ۱۵ هزار و ۵۹۰ تومان برآورد که بیانگر کاهش ۹۵ تومانی این محصول نسبت به هفته گذشته است.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در هیچ شرکتی اعلام قیمت نشده است. تنها در نبشی ناب تبریز در برخی ضخامت‌ها افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت اما سایر کارخانه‌های نبشی و همچنین قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی بدون تغییر بودند.

قیمت لوله‌ مانیسمان، گازی، مبلی و انواع لوله‎‌ها نیز ثابت اعلام شدند.

ورق‌های سرد و گرم نیز نوسانات چشمگیری نداشتند به این صورت که قیمت ورق سیاه در بیشتر کارخانه‌ها ثابت بود و تنها برخی ضخامت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه افزایش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی داشت.

همچنین ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی با ثبات قیمت توأم بودند.

قیمت قوطی پروفیل در اکثر کارخانه‌ها تغییری نداشت اما چند کارخانه از جمله پایا اصفهان حدود ۳۰۰ تومان افزایش داشت و کارخانه نیکان و یاران با کاهش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت شد.

 قیمت تیرآهن در نیز در برخی شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما در بخشی از بازار کاهش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی داشت. شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام و در بخش شاخه‌ای شاهد کاهش جزیی ۱۰ تا ۳۰ هزار تومانی بودیم.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۵ هزار و ۳۶۷ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۲۶۹ هزار و ۸۳۱ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۴ هزار و ۵۷۴ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۳۶۰ هزار و ۸۱۶ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۷ هزار و ۴۸۶ واحدی، رقم ۸۶۳ هزار و ۹۱۶ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فارس»، «شستا»، «فولاد»، «فملی»، «تاپیکو»، «شپنا» و «حکشتی» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «ستران»، «دانا»، «ونیرو»، «خچرخش» و «کاما» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای«غکورش»، «وآذر»، «غدشت»، «غشهد» و «ولکار» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

به‌رغم ثبات قیمت‌ آهن و آرامش در بازار، تقاضای مصرف روزبه‎روز ضعیف‌تر می‌شود و این در حالی است که بورس کالا روندی برعکس بازار آزاد دارد، به این صورت که بورس کالا در چند ماه گذشته به حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت‌ها اقدام کرد اما طبق آمار معاملات نقدی مقاطع فولادی پایین‌دست در بورس به دلیل اختلاف قیمت چشمگیری که با بازار آزاد دارد تقریبا به صفر رسیده است.

امروز در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا قرار بود ۲۵۹ هزار و ۷۳۰ تن محصول فولادی معامله شود که از این حجم، ۲۵۴ هزار و ۹۲۰ تن به روی تابلوی معاملات راه یافت.

در همین حال، ۱۸۴ هزار و ۹۲۰ تن شمش بلوم روی تابلوی معاملات قرار گرفت که این مقدار ۲۲ هزار و ۸۱۰ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز صبح کمتر است.

همچنین تختال با حجم عرضه ۷۰ هزار تن و تقاضای ۱۲ هزار تن روی تابلو مواجه شد که از این حجم عرضه، ۱۲ هزار تن به فروش رسید.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =