کد خبر 178
۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱

بازار آهن در ماهی که گذشت

بازار آهن در ماهی که گذشت

انتظار ایجاد جریان کاهشی در نوسانات نرخ ارز، ترس از ابطال معاملات با رقابت بالای قیمتی و سیگنال کاهشی بازار فولاد جهانی به بازار داخل از مهم‌ترین دلایل کاهش رقابت قیمتی در اواخر خردادماه در این بازار بود.

به گزارش خببرنگار آهن‌نیوز، در یک ماه گذشته چالش‌ها و نوسانات متعددی در بازار آهن و فولاد رخ داد به طوریکه دو هفته اول خردادماه با کاهش حجم عرضه محصولات فولادی در بورس کالا موجی از افزایش تقاضا در بازار ایجاد شد که افزایش قیمت‌ها را در پی داشت.

اما در دو عرضه اخیر این روال اصلاح شد و حجم عرضه‌ها به همان منوال پیشین بازگشت که این امر به کاهش خریدهای هیجانی و به‌تبع اصلاح قیمت‌ها در هفته جاری منجر شد.

با توجه به اینکه جریان افزایش قیمت در معاملات شمش فولاد فروکش کرد؛ به این ترتیب، بخش قابل‌توجهی از فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌ کالای ایران ظرف روز گذشته با نرخی نزدیک به قیمت پایه و در کف کانال قیمتی ۱۳‌ هزار و ۲۰۰ تومان انجام شد.

انتظار ایجاد جریان کاهشی در نوسانات نرخ ارز، ترس از ابطال معاملات با رقابت بالای قیمتی و سیگنال کاهشی بازار فولاد جهانی به بازار داخل از مهم‌ترین دلایل کاهش رقابت قیمتی در اواخر خردادماه در این بازار بود.

بررسی‌ها حاکی از آن است که جریان کاهش قیمت تنها شامل حال معاملات شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌ کالای ایران نبوده و مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد نیز با افت نرخ روبه‌رو شده‌اند؛ به نحوی که هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران در کف کانال ۱۸‌ هزار و ۲۰۰ تومان معامله می‌شود. البته برخی فعالان این بازار از فروش این محصول در کانال قیمتی ۱۷‌ هزار و ۹۰۰ تومان نیز خبر می‌دهند.

با این اوصاف و با توجه به شرایط فعلی کشور، با تعطیلی واحدهای تولیدی در پنجشنبه و جمعه به دلیل مشکلات قطعی برق و برخی عوامل دیگر احتمال افزایش قیمت آهن‌الات از هفته دوم تیرماه وجود دارد اما قدرت و میزان این افزایش به قیمت دلار و همچنین نرخ شمش صادراتی ایران، حجم عرضه محصولات در بورس و زمان تحویل آنها در عرضه امروز بستگی دارد.

گفتنی است در روزهای پایانی خردادماه، وزارت نیرو با هدف مدیریت مصرف انرژی، ابلاغیه قطعی برق صنایع فولادی را ارسال کرد، همچنین میزان سقف و کف فروش شمش بلوم نیز به عرضه‌کنندگان این محصول ابلاغ شد، تا در پی قطعی برق و کاهش عرضه شمش، نظم بازار به هم نخورد و قیمت‌ها افزایش نیابد.

در همین زمینه مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق از اختصاص یک روز در هفته برای قطعی برق صنایع خبر داده است. وی همچنین معتقد است که تولیدکنندگان می‌توانند برای جبران این قطعی‌ها در روزهای تعطیل یا شب‌ها به تولید بپردازند.

با این حساب انتظار می‌رود روزهای نخست تابستان با کاهش قیمت آهن‌آلات همراه باشد؛ گفتنی است در آخر روز خرداد 1401، معاملات شمش در عرضه بورس کالا حدود ۱۴ درصد کاهش داشته است که معادل هزار و ۷۵۰ تومان به ازای هر کیلو است، به‌عبارتی نرخ پایه شمش در کف قیمتی ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان قرار دارد، بر همین اساس انتظار می‌رود سایر مقاطع هم در بورس کالا با کاهش ۳ الی ۵ درصدی همراه باشند.

همان‌طور که اشاره شد به نظر می‌رسد در هفته جاری که قیمت‌ها در فاز اصلاح قرار بگیرند و بنابراین فرصت خوبی برای خرید آهن‌آلات مورد نیاز است زیرا از دهم تیرماه که قطعی کامل برق برخی صنایع فولادی در پیش است، این عامل ممکن است محرکی قوی برای رشد دوباره قیمت‌ها باشد.

پایان پایان/ ف

کد خبر 178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =