کد خبر 1786
۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

معدن در اختیار اقتصاد و صنعت

معدن در اختیار اقتصاد و صنعت

بخش معدن مزیت شناخته شده اقتصاد است و ارتباط تنگاتنگی با صنعت فلزات اساسی همچون، فولاد، صنعت حمل و نقل و ارتباطات، ساخت ماشین‌آلات، صنایع شیمیایی، پتروشیمی، پروژه‌های عمرانی دارد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، به گفته متخصصان بخش معدن، ایران در منطقه‌ای واقع شده که کشورهای اطراف آن مانند ترکیه، عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس باتوجه به آهنگ رشد و توسعه اقتصادی به منابع معدنی نیاز دارند و این در حالی است که این کشورها از نظر ذخایر معدنی بسیار فقیر هستند، حتی این کشورها در صنایعی مانند فولاد سرمایه‌گذاری هم کرده‌اند، اما مواد اولیه آن‌ها وارداتی است و ایران می‌ تواند منبع خوبی برای تأمین نیازهای این کشورها که به سرعت در حال افزایش است، محسوب شود.

به اعتقاد کارشناسان ایران، از نظر حجم ذخایر قطعی و بالقوه، وجود زیربناهای مناسب، وجود بازار مناسب مصرف در ایران و کشورهای منطقه، قیمت مناسب انرژی، دسترسی به آب‌های آزاد و نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده بخش معدن به عنوان یکی از کشورهای بسیار شاخص برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی شناخته می‌شود و در یک جمله ایران در آینده بهشت سرمایه‌گذاری معدنی و دروازه معادن غرب آسیا شناخته خواهد شد.

بنابه گفته محققان، ایران از نظر ذخائر مس، سرب، روی، گنبد نمک (شامل ذخائر نمک، گچ، گوگرد، آهن، مس، اورانیوم)، دریاچه نمک ( شامل ذخائر سولفات، سدیم، پتاس، منیزیم، لیتیوم)، ذخایر گچ، فولاد، آلومینیوم و سنگ‌های تزیینی در صدر برترین‌ها کشورهای جهان است و به گفته مسئولان، کشور ایران با توجه به ظرفیت معدنی از ۷۰ سال قبل اولین کشوری بود که تدریس رشته معدن و زمین‌شناسی را در بین کشورهای منطقه آغاز کرد و در زمان حاضر مهندس و تکنسین‌های بسیاری در رشته‌های معدن، متالورژی و کارشناس زمین‌شناسی تربیت کرده‌ است، این در حالی است که در سایر کشورهای منطقه چنین ظرفیتی وجود ندارد.

امروز نقش معدن در اقتصاد برای همه افراد کشور اعم از سیاست‌مداران و مدیران، کارشناسان اقتصادی، معدنی، صنعتی کاملاً روشن است، بخش معدن مزیت شناخته شده اقتصاد است و به عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی کشور و حلقه ابتدای زنجیره بسیاری از تولیدات صنعتی است و ارتباط تنگاتنگی با صنعت فلزات اساسی همچون، فولاد، صنعت حمل و نقل و ارتباطات، ساخت ماشین‌آلات، صنایع شیمیایی، پتروشیمی، پروژه‌های عمرانی دارد.

توجه ویژه به معادن و بهره‌برداری اصولی از مواد معدنی علاوه بر اینکه می‌تواند گام بلندی در جهت توسعه همه جانبه استان و در نهایت کشور باشد می‌تواند در توسعه روستاهای همجوار معادن نیز باشد البته باید ساز و کاری تعریف شود که معادن سهم خود را در این خصوص پرداخت کند و در آبادانی روستاهای کنار خود مشارکت گسترده داشته باشند.

رئیس جمهور دولت مردمی در روز ۱۵ مهرماه امسال در همایش نکوداشت روز ملی روستا و عشایر به اهمیت بهره‌برداری از معادن و توسعه روستاها اشاره کرد و گفت: فعال‌سازی معادن نیمه تعطیل و تعطیل در دستور کار دولت سیزدهم است و در این زمینه تاکید شده که بخشی از عواید معادن برای آبادانی روستاهای همان منطقه تخصیص داده شود.

«عباس محمدی»، کارشناس حوزه معدن ضمن بیان اینکه یکی از مشکلات جدی در حوزه معدن را خام فروشی عنوان کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب بارها و بارها نسبت به آن و عدم هدر رفت منابع کشور هشدار داده‌اند که در این زمینه با بهره گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان و همچنین فرآوری مواد اولیه و تبدیل آنها به مواد با ارزش افزوده بالا می‌توان اقدام کرد و شفاف‌سازی و ساز و کارهای مناسب برای محاسبه حقوق دولتی و ایجاد بانک‌های جامع اطلاعاتی در این حوزه سبب می‌شود تا دولت بتواند به درستی حقوق دولتی معادن را محاسبه و وصول کند.

این کارشناس حوزه معدن تاکید کرد: عدم توجه به محیط زیست و هوای پاک در محدوده‌های اکتشافی و بهره‌برداری از معادن که به امنیت زیستی صدمه میزند، از دیگر مشکلات این حوزه است که باید در اولویت اقدامات قرار گیرد. از سرمایه‌گذاران در حوزه معدن به‌ویژه مناطقی که با تشکیل شرکت‌های دانش بنیان به فرآوری و افزایش ارزش افزوده منجر می شود، باید حمایت کرد.

کد خبر 1786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =