کد خبر 1815
۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/جهش دلار بازار را تکان نداد!

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/جهش دلار بازار را تکان نداد!

جهش نرخ دلار، اثر چندانی بر بازار آهن و فولاد نداشت چرا که مؤلفه‌های بنیادین اثرگذار در قیمت آهن اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، طبق گزارش‌ها و آمار واسطه از کف بازار آهن، به رغم روند جهشی نرخ دلار، بازار آهن و فولاد در آرامش نسبی بود و بازار ارز اثر چندانی بر آن نداشت چرا که مؤلفه‌های بنیادین اثرگذار در قیمت آهن اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد.

فعالان بازار معتقدند رکود شدید در بازار آهن وجود دارد و با شرایط موجود، معاملات آهن و فولاد در بازار به کمترین میزان ممکن رسیده است به گونه‌ای که در اوایل هفته گذشته، میلگرد ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد اما پیشنهاد قیمتی برخی از واحدهای تولیدی برای میلگرد ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان بود. 

 رکود دو–سه ماه قبل خیلی بهتر از حال حاضر بود و فعالان بازار هم می‌گفتند اگر بازار تیر و مرداد رونق ندارد، بازار در آبان ماه حتما بهتر خواهد شد و رونق خواهد گرفت این نظر کاملا درست بود اما اشکالی که داشت، این بود که نا آرامی‌ها را در نظر نگرفته بودند و علت اصلی رکود حاکم بر بازار فعلی، همین امر است. 

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به عصر پنجشنبه، دلار در بازار آزاد با افزایش ۹۰۰ تومانی ، ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در همه شرکت‌هایی که تا این لحظه اعلام قیمت کردن ثابت اعلام شده و در یک شرکت ۱۰۰ تومان افزایش داشته‌اند. بازار میلگرد روز پنجشنبه در بخشی از کارخانه‌ها ثابت بود و در شماری از مبادی فروش نیز افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی تجربه کرد، به طوری که میلگرد سایز ۱۴ ذوب اهن اصفهان با ۱۰۰ تومان افزایش ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است.

همچنین قیمت قوطی پروفیل در بخش زیادی از مبادی فروش افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت اما در عین حال برخی کارخانه‌ها تغییری در نرخ محصولات خود اعمال نکردند.

قیمت لوله‌های داربستی، مبلی، گازی و ... نیز در عمده شرکت‌ها بدون تغییر بود.

در حوزه تیرآهن گزارش‌ها حاکی از ثبات این محصول در غالب بود. شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ۵۰ تومان افزایش داد و در شرکت ذوب آهن ۱۵۰ تومان کاهش داشت و در بخش شاخه‌ای هنوز قیمتی دریافت نشده است.

انواع ورق‌های سرد و گرم از جمله قیمت ورق سیاه و انواع آن، ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز عمدتا ثابت اعلام شد.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۴۴ هزار و ۷۸۲ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۳۲۸ هزار و ۳۲۳ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۹ هزار و ۳۴ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۳۷۴ هزار و ۷۸۴ واحدی قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی با رشد ۳۸ هزار و ۹۲۰ واحدی، رقم ۹۱۲ هزار و ۳۷۸ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فولاد»، «فملی»، «شتران»، «فارس»، «پارسان»، «شپنا» و «شپدیس» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «شتران»، «فاسمین»، «فجر»، «وساپا» و «فملی» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «بالبر»، «غشهد»، «فجام»، «تنوین» و «ولملت» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

 میزان عرضه تلفیقی ورق فولادی در بورس کالا حدود ۴۲۰ تا۴۵۰ هزار تن است که بخش اعظم این شیوه عرضه، بر عهده شرکت فولاد مبارکه است. البته دیگر شرکت‌ها نیز می‌توانند واردات ورق سرد یا گالوانیزه داشته باشند که اغلب برای مصرف خط تولید خودشان است.

امروز در تالار صنعتی بورس کالا، قرار بود یک میلیون و ۶۰۴ هزار و ۷۹۵ تن محصول فولادی معامله شود که از این حجم، ۳۰۷ هزار و ۲۲۴ تن به روی تابلوی  معاملات راه یافت.

در همین حال، ۲۰ هزار تن شمش بلوم روی تابلوی معاملات قرار گرفت که این مقدار ۴۸ هزار و ۷۰۰ تن از حجم اعلام شده در اطلاعیه عرضه امروز صبح کمتر است.

همچنین تیرآهن با حجم عرضه ۱۰ هزار و ۲۵۸ تن روی تابلو مواجه شد که از این میزان، ۹ هزار و ۱۶ تن این محصول به فروش رسید.

در ادامه ناودانی با کاهش حجم عرضه روبرو شد و فقط یک هزار و ۹۶۶ تن این محصول روی تابلوی معاملات قرار گرفت و در نهایت ۴۵۷ تن آن معامله شد.

علاوه بر این، میلگرد کلاف با حجم عرضه ۴ هزار و ۶۰۰ تنی و با تقاضای ۸۱۹ تن مواجه شد و فقط  ۴۴ تن از این مقطع فولادی مورد معامله قرار گرفت.

در همین حال، تابلوی معاملات بورس کالا امروز شاهد حجم عرضه ۸۰ هزارتنی کنسانتره سنگ آهن بود که همه این حجم عرضه فروخته شد.

همچنین از ۱۱۰ هزار تن گندله سنگ آهن روی تابلو معاملاتی بورس کالا ۲۶ هزار تن مورد معامله قرار گرفت.

علاوه بر این، ۷۴ هزارتن آهن اسفنجی با تقاضای ۲۱۱ هزار و ۵۰۰  تن روبرو شد و به طور کامل به فروش رسید، ضمن اینکه  سنگ آهن دانه بندی و سنگ آهن کلوخه به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلو معاملات بورس کالا حذف شدند.

کد خبر 1815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =