کد خبر 1927
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹

صنایع فلزی باز هم رکورددار شامخ شد

صنایع فلزی باز هم رکورددار شامخ شد

در بازارهای داخلی با توجه به جایگاه محصولات فلزی از جمله فولاد در صنایع دیگر و همچنین روند افزایشی نرخ ارز برخی از صنایع را بر آن داشته تا خرید مواد اولیه خود جلوتر انداخته و زودتر و با قیمت کمتر مبادرت به خریداری مواد اولیه نمایند.

به گزارش آهن‌نیوز، تحلیل کارشناسان مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از وضعیت بنگاه‌های اقتصادی در شامخ مهرماه، تا قدری هشدارآمیز بوده و حاکی از این است که در این ماه، باز هم رکورد بالاترین و پایین‌ترین شامخ به صنایع فلزی و پوشاک و چرم رسیده است.گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از رسیدن شامخ مهرماه به ۵۰.۱۹ واحد (مرز رونق و رکود) حکایت داشت. اتفاقی که ازنظر فعالان اقتصادی، کاهش فروش در اثر افت قدرت خرید متقاضیان، ناآرامی‌ها و قطعی اینترنت جزو عامل اصلی آن بود.

در مهرماه ۱۴۰۱ محیط کسب‌وکار تحت تأثیر دو عامل مؤثر قرار داشته است. موضوع نخست تشدید روند رو به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و افزایش فاصله نرخ بازار آزاد با نرخ نیمایی بود و مسئله دوم ناآرامی‌های اجتماعی و کندی اینترنت که بخش خدمات و کسب‌وکارهای کوچک و خانگی را تخت تأثیر قرار داد.

در پیمایش مهرماه شامخ، در میان صنایع مورد بررسی صنایع فلزی بیشترین عدد را به خود اختصاص داده است (۶۰.۹). در شامخ شهریورماه نیز بیشترین عدد متعلق به این گروه بود. (۵۹.۴) شامخ مهرماه گروه صنایع فلزی نسبت به ماه گذشته افزایش نشان می‌دهد که به معنی تداوم رشد فعالیت‌های این صنعت طی سه ماه گذشته است.

انتظار می‌رود طی ماه آینده شاهد معاملات محتاطانهٔ فلزات باشیم. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود بازارهای اروپا هم تحت تأثیر داده‌های پیش‌بینی چین با کاهش همراه شوند. بانک مرکزی اروپا نیز اخیراً نرخ بهره را بار دیگر افزایش داد تا این نرخ با رسیدن به ۲ درصد در بالاترین رکورد بیست سال اخیر قرار بگیرد.از سوی دیگر گزارش عملکرد برخی شرکت‌های فولادی نشان می‌دهد این شرکت‌ها موفق به فروش صادراتی در نرخ‌های مناسب‌تر نسبت به ماه‌های گذشته شده‌اند. افزایش فروش برخی محصولات فلزی (مانند بیلت) در ترکیه و اقبال بیشتر به محصولات فلزی ایرانی در این کشور نیز در گزارش‌های مهرماه مورد توجه قرار گرفته است.

در بازارهای داخلی با توجه به جایگاه محصولات فلزی از جمله فولاد در صنایع دیگر و همچنین روند افزایشی نرخ ارز برخی از صنایع را بر آن داشته تا خرید مواد اولیه خود جلوتر انداخته و زودتر و با قیمت کمتر مبادرت به خریداری مواد اولیه نمایند. آمار میزان رقابت در بورس کالای ایران طی مهرماه نیز مؤید این موضوع است. طی این مدت در بورس کالای ایران شاهد بیش از ۴۰۰ درصد رقابت در برخی محصولات بوده‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر 1927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =