کد خبر 1968
۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ نبود تقاضا و ضرر تولیدکننده

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ نبود تقاضا و ضرر تولیدکننده

این روزها تقاضایی که ناشی از رشد و رونق ساخت‌وسازها در بازار باشد مشاهده نشد و تقاضای هیجانی که عمدتا نیز یا سرمایه‌ای بود یا تقاضای مصرفی که نیاز خود برای هفته‌های آینده را داشت، پیشخور شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، موج افزایشی و هجوم تقاضای هیجانی که چندی پیش در بازار آهن اتفاق افتاد در اثر نوسانات نرخ ارز بود و منشأ بنیادی نداشت، از همین رو ترس از افزایش بیشتر قیمت‌ها تقاضای واقعی را پیشخور کرد به همین دلیل دست‌کم تا دو ماه آینده بازار متقاضی مصرف اثرگذاری نخواهد دید و خلأ شدید تقاضا را در پیش خواهیم داشت.

زیرا آن میزان از تقاضا که ناشی از رشد و رونق ساخت‌وسازهاست در بازار مشاهده نشد و تقاضای هیجانی که عمدتا نیز یا سرمایه‌ای بود یا تقاضای مصرفی که نیاز خود برای هفته‌های آینده را پیشخور کرد.

در این رابطه محمدمهدی بحرالعلوم، عضو هیأت علمی گروه مالی و بانکداری دانشگاه علامه طباطبایی گفت: صنعت فولاد کشور در زمان رکود مسکن، صادرات را جایگزین واردات می‌کند و معمولا در این مدت زمان، کاهش قیمت زیادی متصور نیست. همچنین بحث افزایش فروش محصولات نیز بستگی به تقاضا برای خرید آهن دارد به گونه‌ای که اگر بخش مسکن رونقی نداشته باشد، قطعا بازار فروش آهن از آن متاثر شده و در نتیجه فروش کمتر خواهد شد. 

در حال حاضر اتفاقات بین‌المللی و داخلی نظیر ورود فولاد دامپینگ روسیه به کشور، قطعی برق صنایع در تابستان، مالیات، افزایش هزینه‌های انسانی، تحریم، کاهش تقاضای ناشی از رکود بخش مسکن از مهم‌ترین موانعی هستند که منجر به ناامیدی تولیدکنندگان فولاد شده است. 

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۳۵ هزار و ۴۵۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در همه شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است، تنها چند کارخانه ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشتند و چند شرکت هم افزایش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتند.

ورق سیاه و انواع آن در کارخانه فولاد مبارکه و اکسین در برخی ضخامت‌ها کاهش ۱۰۰ تومان داشت، اما سایر کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند، ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی در بیشتر شرکت‌ها با افزایش ۵۰ تومانی اعلام قیمت شدند. 

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت ها ثابت بوده است.

قیمت تیرآهن نیز عمدتا ثابت اعلام شد اما تیرآهن ذوبی در برخی سایزها کاهش ۲۰ الی ۲۰۰ هزار تومانی داشت، شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد و شرکت ذوب‌آهن اعلام قیمت نکرد.

قوطی آهن نیز در بیشتر کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشت و تنها کارخانه پایا اصفهان افزایش ۵۰۰ تومانی داشت، قیمت لوله مانیسمان، داربستی، گازی و ... نیز کماکان بدون تغییر قیمت عرضه شد.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس

گفتنی است، نوسان قیمت‌ها در بازارسرمایه جزو ذات آن است و اگر شرایط و متغیرهای تاثیرگذار بر بازار تغییرات محسوس و غیرمنتظره‌ای را رقم نزنند، روند بازار سهام تا حد قابل قبولی قابل برآورد خواهد بود. همچنین در مقاطعی که عوامل بااهمیت و تاثیرگذار بر بازار تغییر می‌کنند، نمی‌توان برآورد مناسبی از روند آتی بازار داشت. بنابراین همواره سیاست‌گذاران اقتصادی و ناظران بازارسرمایه تمهیداتی را در قوانین و مقررات فراهم می‌کنند که در آن شرایط از رفتارهای هیجانی فعالان بازار کاسته و بازار را از نوسانات شدید نجات دهند. 

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۳ هزار و ۱۴۵ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۵۶۸ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات یک هزار و ۷۰۱ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۰۱ هزار و ۴۷۰ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد یک هزار و ۸۶۵ واحدی، رقم ۹۷۲ هزار و ۳۵۰ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «پارسان»، «وغدیر»، «شستا»، «کگل»، «فولاد»، «شتران» و «فملی» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «بکام»، «دجابر»، «دامین»، «دتماد» و «وتوصا» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «خوساز»، «لبوتان»، «واعتبار»، «خپویش» و «ملت» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

رییس انجمن فولاد اخیرا در نامه‌ای خطاب به وزیر صمت نوشته است که قیمت فروش فعلی شمش در بورس‌کالا موجب ضرر و زیان کارخانجات فولادی می‌گردد و با عنایت به کمبود آهن‌اسفنجی باید اقداماتی برای کاهش دستوری قیمت آن (نظیر کنترل کف عرضه ابلاغی به شرکت‌های تولیدکننده آهن‌اسفنجی و منع شرکت‌های بازرگانی از ورود به رقابت در تالار اصلی بورس‌کالا) صورت گیرد.

به عبارت دیگر، انجمن فولاد خواهان مهندسی بازار از سوی دولت و وزارت صمت و دستکاری در مکانیزم عرضه و تقاضا شده است. این در حالی است که طی دو دهه گذشته این انجمن و نیز فعالان و مدیران شرکت‌های تولیدکننده فولاد همواره خواهان عدم‌دخالت دولت در روند عرضه و تقاضا و جلوگیری از هرگونه قیمت‌گذاری دولتی می‌شدند و آن‌را تضمین‌کننده ثبات بازار فولاد توصیف می‌کردند.

امروز در تالار صنعتی بورس کالا، از ۳۹۷ هزار و ۲۹۰ تن محصول فولادی، ۱۴۶ هزار و ۵۳۶ تن معادل ۳۶٫۸ درصد به تابلوی معاملات راه پیدا کرد.

در همین حال، ۱۳۴ هزار و ۳۴۲ تن از حجم میلگرد در تابلوی معاملاتی امروز بورس کالا به میزان ۲۱ هزار و ۳۴ تن و با قیمت پایانی ۱۵۰ هزار و ۴۳۱ ریال مورد معامله قرار گرفت.

در ادامه ۹ هزار و ۱۰۴ تن تیر آهن با رقابت ۳ درصدی به میزان ۹ هزار و ۱۰۴ تن و با قیمت پایانی ۱۶۶ هزار و ۲۹۲ ریال معامله شد.

همچنین ۷۵۰ تن ناودانی روی تابلو در نهایت به میزان ۶۵۰ تن با قیمت پایانی۱۶۰ هزار و ۶۳۸ ریال به فروش رسید.

علاوه بر این، ۳۳۸ تن نبشی به میزان ۲۸۸ تن و با قیمت پایانی ۱۵۹ هزار و ۹۸۷ ریال مورد معامله قرار گرفت. ضمن اینکه، ۲ هزار تن ورق سرد در روی تابلو معاملاتی بورس کالا با رقابت ۸٫۰۳ درصدی و با قیمت پایانی ۲۱۶ هزار و ۷۳۸ ریال به طور کامل به فروش رسید.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =