کد خبر 1976
۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰

رشد بهای فلزات جهانی به دنبال مهار تورم آمریکا

رشد بهای فلزات جهانی به دنبال مهار تورم آمریکا

با توجه به عزم فدرال رزرو در مهار تورم احتمال رشد یک مرحله‌ای دیگر در نرخ بهره برای ماه دسامبر نیز وجود دارد. در نتیجه شاهد روند رو به رشد بهای فلزات در بازارهای جهانی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، فدرال رزرو در آخرین جلسه خود برای چهارمین مرتبه متوالی نسبت به افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره اقدام کرد؛ به این ترتیب نرخ بهره در آمریکا به ۴ درصد رسید. در این شرایط با توجه به عزم فدرال رزرو در مهار تورم احتمال رشد یک مرحله‌ای دیگر در نرخ بهره برای ماه دسامبر نیز وجود دارد. البته همچنان امیدها نسبت به افزایش کم‌تر نرخ بهره در ماه دسامبر وجود دارد. در نتیجه شاهد روند رو به رشد بهای فلزات در بازارهای جهانی هستیم. بررسی کاهش محدودیت کرونایی در چین از سوی کمیسیون ملی بهداشت این کشور ظرف روز پایانی هفته موضوع دیگری بود که مزید بر علت شد تا با ایجاد امیدواری نسبت به بازگشت تقاضا از سوی چینی‌ها بر نرخ فلزات افزوده شود. در ادامه آخرین تغییرات کامودیتی‌ها بعد از انتشار این خبر بررسی شده است.

بازگشت مس به کانال ۸ هزار دلاری

فلز سرخ ظرف سه روز پایانی هفته گذشته منتهی به روز یازدهم نوامبر در معاملات بورس فلزات لندن به کانال قیمتی ۸ هزار دلاری صعود کرد و تا روز جمعه در معاملات فیزیکی تا ۸ هزار و ۴۴۱ دلار به ازای هر تن رسید که این رقم بیشترین نرخ فروش آن پس از روزهای پایانی ژوئن ۲۰۲۲ بود. در عین حال این فلز در معاملات آتی کامکس تا روز جمعه به ۳.۹۷ دلار به ازای هر پوند صعود کرد. تضعیف شاخص دلار امریکا و کاهش عرضه فلز سرخ مهم‌ترین دلیل رشد بهای این فلز ظرف روزهای اخیر بود. میزان موجودی مس قابل تحویل در انبارهای بورسی حداکثر کفاف نیاز ۵ روز دنیا را می‌دهد. با توجه به سقوط موجودی مس در انبارهای بورسی می‌توان گفت که هنوز فلز سرخ در بازار فیزیکی با نرخی به مراتب پایین معامله می‌شود. فعالان این بازار، واهمه از عدم پایبندی چین به کاهش سیاست کرونایی و افزایش موارد مبتلا به کرونا در این کشور در برخی از استان‌های این کشور را مانع صعود بهای مس می‌دانند.

آغاز رالی صعود بهای آلومینیوم

آلومینیوم نیز ظرف یک هفته اخیر از تضعیف شاخص دلار امریکا منتفع شد و این فلز در معاملات آتی کامکس رشد هفتگی ۵ درصدی را به ثبت رساند. بازنگری چین در برخی محدودیت‌های قرنطینه‌ای برای مسافران ورودی به این کشور از دیگر موضوعاتی بود که از رشد بهای این فلز حمایت کرد. البته این تأثیر این تصمیم در بازارهای کالایی احتمالاً نیاز به زمان بیشتری دارد، اما هرگونه نشانه‌ای مبنی بر آنکه چین در حال دور شدن از سیاست کرونا صفر است می‌تواند تبدیل به جرقه صعود در بازارهای کالایی باشد.

بازگشت پرامید سنگآهن به کانال ۹۰ دلاری

درحالی که کاهش محدودیت کرونایی در چین به سود سنگ‌آهنی‌ها تمام شد، از نرخ قراضه وارداتی به ترکیه کاسته شد و راند جدید افت نرخ در بازار زغال متالورژیک آغاز شد. کمیسیون ملی بهداشت چین بخشی از محدودیت‌های قرنطینه‌ای کرونایی در این کشور را کاهش داد از جمله آنکه طول دوران قرنطینه برای مسافران ورودی به این کشور از هفت به پنج روز کاهش یافت، فعالان بازارهای مالی و کالایی این تصمیم را خبری خوش برای بازگشت اقتصاد به مسر رشد ارزیابی کردند.

ظرف روز جمعه یازدهم نوامبر سنگ‌آهن دریایی آسیا به کانال قیمتی ۹۰ دلاری صعود کرد و پلتس هر تن از این محصول عیار ۶۲ درصد را با رشد روزانه ۴.۱ دلاری برابر ۹۲ دلار و ۲۵ سنت ارزیابی کرد. فولادسازان چینی این احتمال را می‌دهند که کاهش محدودیت کرونایی باعث رشد تقاضا برای محصولات فولادی در چین و به تبع آن رشد نرخ در این بازار شده و به این ترتیب آنها پس از مدت‌ها وارد دوره سوددهی شوند. آغاز دور جدید افت بهای زغال‌سنگ متالورژیک فاکتور دیگری بود که ظرف روز پایانی هفته از بهبود بهای سنگ‌آهن حمایت کرد.

دور جدید کاهش بهای زغال

بهای زغال متالورژیک آسیا، فوب استرالیا تنها ظرف روز جمعه یازدهم نوامبر کاهشی ۱۳ دلاری را به ثبت رساند و تا کف کانال قیمتی ۳۰۰ دلاری عقب نشست. پلتس تضعیف تقاضا برای این محصول از سوی خریداران با توجه به افت حاشیه سود فولادسازی را عامل این عقبگرد محسوس قیمتی عنوان کرد. یک تاجر بین‌المللی نیز به عرضه کافی زغال به بازار در عین نبود تقاضا برای خرید اشاره کرد و این موضوع را دلیل سقوط نرخ محسوس زغال دانست.

راند جدید کاهش بهای زغال تحویل چین نیز از اواسط هفته گذشته شروع شد و این محصول کانال ۳۰۰ دلاری را از دست داد. به این ترتیب در روز یادهم نوامبر، پلتس پریمیوم زغال کک‌شو تحویل بنادر چین را برابر ۲۹۸ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. با این وجود اعلام کاهش محدودیت کرونایی در چین می‌تواند از بازگشت مثبت بهای زغال تحویل چین در روزهای آینده حمایت کند.

سقوط قراضه شتاب گرفت

قراضه وارداتی به ترکیه، پس از مدت‌ها مقاومت فروشندگان این محصول، ظرف روزهای پایانی هفته منتهی به یازدهم نوامبر، کانال قیمتی ۳۵۰ و در ادامه ۳۴۰ دلاری را از دست داد و پلتس بهای این محصول تحویل این کشور را در روز جمعه یازدهم نوامبر برابر ۳۳۹ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد.

برخی فروشندگان قراضه با استناد به وضعیت بازار محصولات فولادی، امید چندانی برای بهبود قیمتی محصولات خود در کوتاه مدت ندارند. یکی از بازیافت‌کنندگان اروپایی قراضه فولادی به هزینه بالای جمع‌آوری و انتقال قراضه اشاره کرد و معتقد بود در صورت تثبیت نرخ در این سطوح تا پایان سال از کار دست خواهند کشید. در این شرایط تقاضا برای قراضه فولادی از سوی خریداران هندی و بنگلادشی نیز محدود بوده و این موضوع از افت بهای قراضه وارداتی به ترکیه حمایت کرده است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =