کد خبر 2051
۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱

رئیس‌جمهور، استعفای وزیر راه‌ و شهرسازی را قبول کرد

جامانده‌ از نفت، مستعفی‌ از مسکن / بذرپاش، گزینه جدی وزارت راه

جامانده‌ از نفت، مستعفی‌ از مسکن / بذرپاش، گزینه جدی وزارت راه

رستم قاسمی پس از چند ماه کش و قوس، وزارت راه و شهرسازی را ترک کرد. عملکرد این وزارتخانه تحت سکانداری وزیر پیشین نفت با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بود.

به گزارش آهن‌نیوز، در زمان تشکیل کابینه دولت سیزدهم گمانه‌زنی‌های فراوانی در خصوص بازگشت قاسمی به وزارت نفت مطرح شد تا جایی که وی برنامه‌های خود را حول تصدی وزارت نفت نوشت، اما در تصمیم لحظه آخری برای اداره وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد.

این تصمیم به قدری نابهنگام بود که قاسمی در مجلس بارها از کلمه وزارت نفت به جای وزارت راه و شهرسازی استفاده کرد. با وجود بیگانگی قاسمی با حوزه راه و شهرسازی، سرانجام در تاریخ ۳ شهریور ۱۴۰۰ به بهارستان رفت و توانست از مجلس شورای اسلامی ۲۶۷ رأی موافق بگیرد؛ درمقابل ۱۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع اعتماد.

عملکرد انتقادبرانگیز رستم قاسمی

اما مهم‌ترین چالش پیش روی وزیر راه و شهرسازی، ساخت یک میلیون مسکن در سال در قالب طرح جهش ملی مسکن بود. این وعده یکی از شعارهای اصلی انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود.

رستم قاسمی در ابتدای نشستن بر مسند این وزارتخانه پا را فراتر از وعده رئیس‌جمهور گذاشت و گفت: ساخت یک میلیون مسکن امکان‌پذیر است و باید در سال‌های آتی بیش از یک میلیون مسکن ساخته شود. این اظهارنظر با موجی از انتقادات کارشناسان حوزه مسکن مواجه شد و بسیاری از فعالان بازار معتقد بودند این وعده با شرایط اقتصادی کشور همخوانی ندارد، آن هم در شرایطی که میزان ساخت مسکن به حدود ۲۰۰ هزار واحد رسیده بود.

اما وزیر راه همچنان بر وعده خود تاکید داشت و با اعلام فراخوان بسیاری را نسبت به خانه‌دارشدن امیدوار کرد. این طرح با استقبال بیش از پنج میلیون نفر همراه شد، اما در اجرا پیشرفت چشمگیری نداشته است.

رستم قاسمی که هنوز از وزارت نفت دل نکنده بود پیشنهاد ساخت مسکن با تهاتر نفتی را ارائه کرد. این طرح با مقاومت سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت همراه شد حتی شرکت‌های چینی که برای فروش نفت ایران مشکل چندانی نداشتند از پیشنهاد وزیر نفت دولت دهم استقبال نکردند، با اجرانشدن این طرح نخستین شکست در کارنامه رستمی قاسمی ثبت شد.

بذرپاش یکی از گزینه‌های جدی برای وزارت راه

بذرپاش یکی از گزینه‌های جدی برای وزارت راه و شهرسازی است. حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور این مطلب را تاحدودی تأیید کرد اما گفت: تا زمانی که نامه رئیس‌جمهور به مجلس ارسال نشود، نمی‌توان با قطعیت سخن گفت.

انتهای پیام/

کد خبر 2051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =