کد خبر 2072
۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

اقدام دولت در مدیریت آهن‌اسفنجی، دخالت نیست، تنظیم‌گری است

اقدام دولت در مدیریت آهن‌اسفنجی، دخالت نیست، تنظیم‌گری است

دبیر انجمن سنگ آهن ایران، اقدامات دولت در زمینه ورود و رسیدگی به کمبود آهن اسفنجی در بورس کالا را به عنوان مصداق دخالت دولت در فضای کسب و کار یا تجارت آزاد نمی‌داند و نقش دولت در این زمینه را تنظیم‌گری قلمداد کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، سعید عسگرزاده، دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آهن‌نیوز، در رابطه با نقش دولت در اقدامات اخیر آن برای رسیدگی به کمبود آهن‌اسفنجی از طریق کنترل کف عرضه ابلاغی به شرکت‌های تولیدکننده یا منع شرکت‌های بازرگانی از ورود به رقابت در بورس کالا، گفت: ایده‌آل ما این است که شرایط بازار چه در بورس کالا و چه مراودات بین بازرگان‌ها یا هر ابزار دیگری، شرایط خودتنظیم باشد. البته طبیعی است که ابزار بورس، ابزار مناسبی برای شفاف‌سازی و خودتنظیم کردن بازار در همه بخش‌ها است. در آزادترین اقتصادها هم مداخله دولت وجود ندارد اما نقش رگولاتوری یا تنظیم‌گری را دارد. این تنظیم‌گری نیز زمانی است که در وضعیتی مثل حال حاضر بازار ایران، گلوگاه زنجیره فولاد، آهن اسفنجی می‌شود، در این شرایط قاعدتاً آهن اسفنجی بایستی مدیریت شود تا به درستی از موضوع سفته‌بازی فاصله بگیرد. بنابراین تنها کاری که دولت می‌تواند داشته باشد این است که همه را الزام کند تا کالای خود را در بورس کالا عرضه کنند، این موضوع اتفاقا ربطی به نامه انجمن تولیدکنندگان فولاد که اخیرا به وزیر صمت ارائه کرده و درخواست ورود به این مسئله را داشتند یا ارگان دیگری ندارد و اقدام درستی است که دولت در راستای رگولاتوری و حفظ شرایط بازار و دور کردن فضای دلالی از کالایی که کمبود در آن وجود دارد، انجام می‌دهد.

عدم توازن زنجیره در بخش آهن‌اسفنجی / نقش بازرگانان برای رونق کسب و کار

وی اقدامات دولت در زمینه ورود و رسیدگی به کمبود آهن اسفنجی در بورس کالا را به عنوان مصداق دخالت دولت در فضای کسب و کار یا تجارت آزاد ندانسته و نقش تنظیم‌گری آن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر مهم‌ترین موضوع در کشور عدم توازن زنجیره در بخش آهن اسفنجی است، گلوگاه بازار، آهن‌اسفنجی شده است. حال در این شرایط قاعدتاً نقش دولت این است که الزام کند تولیدکننده آهن‌اسفنجی را وارد بورس کند، تا در یک فضای شفاف عرضه شود و حق فروش به بازرگان هم نداشته باشند و باید به واحد تولیدی فروخته شود. این اقدامات از نظر ایشان نه تنها یک سیاست مداخله جویانه نیست بلکه عملا دولت دارد از ماهیت آن چیزی که در کشور تولید می‌شود به نفع بخش تولید دفاع می‌کند و عملاً اجازه نمی‌دهد فضای سفته بازی و بالا رفتن کاذب قیمت‌ها اتفاق بیفتد.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران بیان کرد: حال اگر محصولی عرضه شد و خریداری نداشته باشد در این حالت دولت نباید حکم واحدی دهد و اگر عرضه شد و مشتری نداشت در گام بعدی باید اتفاقا بازرگانان در نقش خریدار وارد بازار شوند، که اصلا ماهیت فعالیت بازرگانان برای گرم کردن فضای کسب و کار است و حتما وجودشان لازم است.

عسگرزاده در رابطه با نامه انجمن تولیدکنندگان فولاد به وزیر صمت برای مدیریت کمبود آهن اسفنجی بیان کرد: به هرحال این الزام را دولت قبل از اینکه انجمن فولاد نامه‌ای به وزارت صمت دهد گذاشته بود و بخشنامه را ابلاغ کرده بود. حال اگر به این ابلاغیه عمل نکند بدین معنی نیست که دولت بخشنامه خود را پس گرفته است چراکه باید برابر سازمان‌های نظارتی و زیربط پاسخگو خواهند بود. اما نکته مهم در اینجا این است که همیشه تقاضای ما از دولت این بوده که به جای تنظیم بازار، مدیریت بازار داشته باشد، نباید فراموش کنیم که بازار در نهایت نیازمند مدیریت، سیاست‌گزاری و تنظیم‌گری است و نباید این طور برداشت شود که بازار را رها کنیم تا بازار با سازوکار خودسر تنظیم شود و دولت هیچ نظارتی بر عملکرد آن نداشته باشد.

سعید عسگرزاده در تشریح مدیریت بهتر کمبود آهن اسفنجی در بازار گفت: در صورتیکه یک کالا دچار کمبود می‌شود قیمت آن سر به فلک می‌کشد چراکه در حال حاضر شرایط بازار طوری است که ورود هیچ کالای وارداتی در هیچ سطحی از زنجیره فولاد ممکن نیست، به عنوان مثال همین الان اگر گندله دچار کمبود شود و تولیدکننده به مصرف‌کننده بگوید یا وارد کن یا به هر قیمت دلخواهی می‌فروشم، دیگر نظامش را از دست می‌دهد برای اینکه اگر مصرف‌کننده بخواهد وارد کند در هیچ مرحله‌ای در شرایط حال حاضر کشور نمی‌تواند اقتصادی و به صرفه تولید کند. به عبارتی وضعیت زنجیره در حال حاضر در رویه‌ای شکل گرفته که کل این زنجیره نسبت به کالای وارداتی، قیمت پایین‌تری دارد و تولیدکننده در آن قسمتی که کمبود وجود دارد قاعدتاً نمی‌تواند ادعا کند که من قیمتم را به نقطه‌ای ببرم که اگر از خارج از کشور وارد کنید به یک اندازه در بیاید، مضاف بر اینکه واردات خیلی از کالاها مثل آهن اسفنجی به این سادگی ممکن نیست؛ کالای جایگزینش قراضه است که آن هم در کل دنیا با کمبود مواجه است و شرایط تامین، شرایط ساده‌ای نیست.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =