کد خبر 2109
۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ احتمال کف‌سازی مجدد در بازار

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ احتمال کف‌سازی مجدد در بازار

در بازار فولاد، تقاضا به شدت پایین آمده و بازار در وضعیت رکود به سر می‌برد. این امر احتمالا باعث خواهد شد تا در کوتاه مدت یک بار دیگر قیمت‌ها در بازار کف‌سازی کنند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که در کوتاه مدت شاهد کاهش قیمت شمش فولادی در معاملات بورس کالا باشیم. قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا هفته گذشته ۱۰ درصد کاهش یافت و قیمت میانگین موزون میلگرد در بورس کالا نیز در حال حاضر تنها ۵.۸ درصد بالاتر از نرخ شمش است. این امر سیگنال کاهش قریب‌الوقوع قیمت شمش را به بازار مخابره می‌کند.

نکته مهم دیگر این است که در بازار فولاد، تقاضا به شدت پایین آمده و بازار در وضعیت رکود به سر می‌برد. این امر احتمالا باعث خواهد شد تا در کوتاه مدت یک بار دیگر قیمت‌ها در بازار کف‌سازی کنند. نرخ ارز نیز فعلاً در وضعیت متعادل به سر می‌برد و از این ناحیه نیز بازار فولاد در کوتاه مدت دچار تحرک نخواهد شد. در کل مازاد عرضه و ضعف تقاضا در حال حاضر مهم‌ترین معضل بازار فولاد ایران است.

شنیده‌ها از بازار امروز نیز آهن حاکی است که روز گذشته نیز رخداد و تغییر خاصی در فعالیت‌های بازار مشاهده نشد و معامله‌ای هم اگر انجام می‌شود با چانه‌زنی و درخواست تخفیف مشتری همراه است.

بازار آهن

در بازار میلگرد، کارخانه میلگرد ذوب آهن، میلگرد میانه و ... افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی داشتند درحالی که مابقی کارخانه‌ها ثابت بودند.

قیمت قوطی آهن در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد همچنین انواع لوله‌های مبلی، گازی، لوله آب و سایر لوله‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی هم تقریبا در همه مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه در اکثر کارخانه‌ها با کاهش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت شدند و چند کارخانه هم ثابت بودند.

قیمت ورق سیاه نوسانات متعددی داشت به طوری که علاوه‌بر ثبات کاهش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی و افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی هم مشاهده شد.

قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی نیز نوسانات پراکنده‌ای داشت به طوری که اغلب کارخانه‌ها ثبات داشتند و برخی سایزهای ذوب آهن اصفهان با افزایش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی اعلام شدند و برخی سایرها هم کاهش ۱۰ الی ۴۰ هزار تومانی داشتند.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۲ هزار و ۱۴۵ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۰۸ هزار و ۳۴۸ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات یک هزار و ۴۰ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۰۹ هزار و ۶۸۴ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با افزایش ۲۸ واحدی، رقم ۹۵۳ هزار و ۲۱۴ واحد را نشان داد.

سه نماد با بیشترین ورود پول حقیقی: آسیاتک، غنوش، حآفرین

سه نماد با بیشترین خروج پول حقیقی:  خودرو، خساپا، شستا.

بورس کالا

امروز در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا، قرار بود ۴۱۱ هزار و ۴۱۰ تن محصول فولادی معامله شود که از این حجم، ۳۱۷ هزار و ۵۰۰ تن به روی تابلوی معاملات راه یافت. در همین حال، ۱۸۵ هزار و ۵۰۰ تن شمش بلوم روی تابلو معاملات قرار گرفت که این مقدار ۹۳ هزار و ۹۱۰ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز صبح کمتر است. همچنین، ورق گالوانیزه با حجم عرضه ۵ هزار تن و تقاضای ۵ هزار و ۱۰۰ تن روی تابلو مواجه شد که از این میزان، تمام آن به فروش رسید. علاوه بر این، ۱۵ هزار تن ورق سرد روی تابلو معاملات قرار گرفت و در نهایت به طور کامل معامله شد. ورق قلع اندود نیز با حجم عرضه ۲ هزار تنی وبا تقاضای ۳ هزار تن مواجه شد و همه این مقطع فولادی مورد معامله قرار گرفت. در پایان تابلوی معاملاتی بورس کالا شاهد عرضه ۶۰ هزار تن تختالC بود که ۲۹ هزار تن این محصول فروخته شد، ضمن اینکه ۵۰ هزار تن تختال SM روی تابلوی معاملات قرارگرفت و ۳۸ هزار و ۵۶۰ تن آن به فروش رسید.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =