کد خبر 2174
۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

بازار جهانی مقاطع فولادی همچنان در رکود

بازار جهانی مقاطع فولادی همچنان در رکود

شرایط اقتصادی جهانی نشانی از رونق ندارد. فصل زمستان همراه با رکود، تقاضای فولاد را کاهش داده و قیمت‌ها را به کف خود نزدیک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، برآوردها حاکی از این است که تولید فولاد در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا حدود ۱۷/۵ درصد کاهش داشته و حدود ۱۱/۳ میلیون تن تولید شده است. بحران انرژی در اروپا و رشد افسارگسیخته انرژی بر صنایع کشورهای اروپایی اثر منفی گذاشته است تا جایی که برخی از کارشناسان احتمال از دست رفتن صنایع این کشورها را به طور جدی گوشزد کرده‌ و پایگاه صنعتی اتحادیه اروپا را در خطر می‌دانند.

 انجمن جهانی فولاد که نماینده تولیدکنندگان فولاد، انجمن‌های ملی و منطقه‌ای فولاد و مؤسسه‌های تحقیقاتی صنعت فولاد است، ۶۴ کشور را که حدود ۹۸ درصد فولاد جهان را تولید می‌کنند بررسی کرده است.

بر مبنای آمار انجمن جهانی فولاد در سال ۲۰۲۱ کشور ایران حدود ۲۸/۵ میلیون تن فولاد تولید کرد که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حدود ۱/۸ درصد کاهش داشت. بر همین اساس تولید فولاد در کشورهای غرب آسیا از جمله ایران، قطر، امارات و عربستان، در این ماه افزایش ۶/۷ درصدی داشته و رقمی معادل ۴ میلیون تن برآورد شده است. حال با توجه به اینکه تولید ایران در مهر ماه حدود ۲/۹ میلیون تن اعلام می‌شود می‌توان گفت ۷۲/۵ درصد از این میزان به ایران اختصاص دارد.

آمارهای جهانی حاکی است که میزان تولید فولاد جهان در ماه اکتبر(مهر) نسبتا ثابت بوده و حدود ۱۴۷/۳ میلیون تن اعلام شده است، اما در ده ماه نخست سال‌جاری در مقایسه با همین ایام در سال گذشته کاهش ۳/۹ درصدی داشته که رقمی معادل ۱۵۵۲/۷ میلیون تن است.

 به نظر می‌رسد از اول سال آینده میلادی بازار چین با رفع محدودیت‌ها و برنامه دولت برای مسکن بهبود یابد. ولی شرایط اقتصادی جهانی نشانی از رونق ندارد. ایجاد سقف قیمت برای نفت و گاز روسیه باعث نوساناتی در بازار نفت خواهد شد چرا که مصرف‌کننده‌ها تلاش می‌کنند نفت خود را نزدیک به این قیمت از بازارهای جهانی خرید کنند. البته نشست اپک پلاس در روزهای آینده هم در پیش است که اگر تولید را کم نکند بازار نفت نزولی خواهد شد. مجموع این روند تقاضای فولاد را در احتیاط نگه داشته است. فصل زمستان همراه با رکود، تقاضای فولاد را کاهش داده و قیمت‌ها را به کف خود نزدیک می‌کند. در ادامه به بررسی بازار مقاطع فولادی در بازهارهای جهانی پرداخته شده است.

سنگ آهن
در هفته‌ای که گذشت متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی در چین با بهبود خریدها رشد داشت و از حدود ۱۰۰ دلار به ۱۰۳ دلار هر تن سی اف آر رسید. خبر برداشته شدن محدودیت‌های شدید کرونایی در برخی از شهرهای چین جو بازار را بهبود بخشیده و انتظار می‌رود تقاضای بخش ساخت و ساز و در کل وضعیت اقتصادی چین بهتر شود. چشم‌انداز بلند مدت بازار سنگ آهن نیز خوش بینانه شده ولی فعلاً تقاضا وضعیت مطلوبی ندارد.

قراضه
 در بازار واردات قراضه در ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین ۸۰-۲۰ رشد چشمگیری داشته از ۳۵۵ دلار به ۳۷۴ دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت. افزایش خریدها در قیمت‌های بالا بازار را صعودی کرده است.  
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن تا ۱۱ دلار بالا رفته به ۳۲۵ دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز در ۳۵۰ دلار هر تن سی اف آر باقی ماند.

بیلت
 آخرین متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس از ۴۷۸ دلار هفته قبل به ۵۰۰ تا ۵۰۳ دلار هر تن فوب دریای سیاه بهبود داشت. در بازار واردات چین بیلت نوساناتی داشت و تا ۶ دلار افت هفتگی داشته به ۴۴۴ دلار هر تن سی اف آر رسید. از طرفی در بازار داخلی چین نیز آخرین قیمت بیلت هفته گذشته تا ۱۳ دلار بهبود داشته ۵۰۵ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت از ۵۰۵ دلار به ۵۱۵ تا ۵۲۰ دلار هر تن سی اف آر رسید.  
بیلت صادراتی ایران نیز از ۴۵۸ دلار به ۴۴۶ دلار هر تن فوب رسید.
 شمش روند نزولی داشت دلیل آن رکود بازار مقاطع و ادامه معاملات سفته بازان بود که به حداقل خود نزدیک می‌شود.

مقاطع
هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به گزارش پلاتس تا ۲ دلار افت داشته به ۵۴۸ دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی چین در بورس شانگهای نیز قرارداد میلگرد رشد چشمگیری داشته و از ۵۲۱ دلار به ۵۴۲ دلار هر تن رسید.
میلگرد صادراتی ترکیه از ۶۳۳ دلار به ۶۶۳ دلار هر تن فوب رسید که بیشتر به دلیل رشد قیمت قراضه بود.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در ۹۸۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. 

در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد افت شدید داشته از ۷۸۵ یورو به ۷۵۳ یورو هر تن درب کارخانه رسید.
 روند قیمت میلگرد نزولی بود. دو عامل اثر اصلی را در این افت قیمت داشت:
 اول تقاضای بسیار ضعیف
دوم روند نزولی قیمت شمش و باور بازار به ادامه این نزول

تیرآهن با ذهنیت نگران بازار افت قیمت داشت. بازگشت قیمت یا بهبود بازار نیاز به شرایطی دارد که شاید در هفته‌های آینده فراهم نشود.

ورق
 هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس در ۵۴۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه بدون تغییر باقی ماند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از ۵۳۲ تا ۵۳۴ دلار به ۵۴۰ تا ۵۴۲ هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم ۵ یورو رشد داشته ۶۱۰ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم ۶۴۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه بود که ۲۰ دلار بهبود داشت.
همچنین اسلب صادراتی سی آی اس ۴۲۰ دلار هر تن فوب شنیده شد.
قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه ۲۱۰۰۰۰ ریال بود که تا روز چهارشنبه به ۲۱۴۰۰۰ ریال رسید. ورق مبارکه تنها در یک روز واکنش مثبت داشت که متاثر از نرخ ارز و امیدواری احساسی بازار بود که صادرات اسلب رکورد زده و انتظار افزایش قیمت اسلب که آفتاب پاییزی بود.

 ورق اکسین روند نزولی داشت. کارخانه عرضه وسیع و ارزان قیمتی هفته‌های قبل داشته که باعث این روند شده، ظاهرا قیمت به کف خود نزدیک می‌شود.

 ورق سرد نوسان محدودی داشت و به علت رکود تقاضا ثابت ماند.
ورق گالوانیزه بازار آرامی داشت و تغییری نشان نداد. رکود علت اصلی ثبات قیمت است.
 

کد خبر 2174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =