کد خبر 2178
۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار بدون واکنش به افزایش قیمت‌ها

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار بدون واکنش به افزایش قیمت‌ها

به‌رغم نوسانات افزایشی که در سایر بازارهای مالی مشاهده می‌شود، بازار آهن هنوز واکنش خاصی به افزایش قیمت‌ها نداشته است.

به گزارش پایگله خبری آهن‌نیوز، این روزها در بازار داخلی تقاضای فولاد نیست و از طرف دیگر جو روانی بازار منفی و نگران مسایل اجتماعی و حمل و نقل است. همه این عوامل باعث شده تا عرضه‌های بورس بدون خریدار بماند. بورس با آگاهی از آنکه قیمت‌های ارائه شده در آن از بازار حدود هشت تا ده درصد بالاتر است به کار خود ادامه می‌دهد و برنامه‌ای برای تغییر سیستم قیمت‌گذاری ندارد مفهوم آن این است که سیاست دولت ادامه رکود بازار داخلی و تشویق به صادرات است که در این راستا چشم به روی خیلی اتفاقات می‌بندد. سیاست مهار تورم تنها گزینه دولت است افزایش عرضه ارز به صراف‌ها، حراج طلا و اوراق‌های قرضه همه بیان‌کننده این نگاه است.

علم اقتصاد می‌گوید در شرایطی که تحریم هست و بودجه عمومی دولت هر روز بیشتر می‌شود رکود عمیق‌تر خواهد شد و تورم بیشتر. هر چند امروز دولت تلاش در مهار آن دارد ولی گریز از آن نیاز به تغییرات ساختاری دارد که محدود به برنامه‌های اقتصادی نیست.

اما با بررسی روند کلی بازار آهن و فولاد داخلی و اخباری که طی چند روز گذشته منتشر شده است، همچنین با در نظر گرفتن افزایش ۱۰ درصدی نرخ دلار، رشد قیمت سنگ آهن و میلگرد ترکیه و شمش فولادی انتظار افزایش قیمت آهن در بازار داخلی وجود دارد اما به‌رغم نوسانات افزایشی که در سایر بازارهای مالی مشاهده می‌شود، بازار آهن هنوز واکنش خاصی به افزایش قیمت‌ها نداشته است.

در ادامه به بررسی بازارهای فعال در حوزه آهن و فولاد پرداخت شده است.

بازار آهن

بازار میلگرد چندان با تورم همسو نشده و قیمت چندان بالایی ندارد، به همین نسبت کف قیمت میلگرد آجدار در بازار حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ الی ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان گزارش شد.

انواع ورق‌های سرد و گرم نیز نوسانات چندانی نداشتند، به طوری که قیمت ورق سیاه و انواع آن ثابت بود و ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت لوله مانیسمان، گازی، مبلی و ... نیز در غالب بخش‌ها ثابت بود.

نبشی و ناودانی نیز عمدتا ثابت اعلام شدند.

قیمت قوطی پروفیل در پایان هفته به‌رغم جو کلی بازار، افزایشی بود و در برخی از مبادی فروش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

 بازار تیرآهن نیز هم در بخش کیلوفروشی و هم در بخش شاخه‌فروشی غالبا ثابت بود.

بازار بورس

شاخص کل بازار بورس در زمان بسته شدن معاملات امروز ۳۴۸ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۷۱۹ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۹۷ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۴۱۳ هزار و ۱۸ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۷ هزار و ۸۵۶ واحدی، رقم ۹۷۱ هزار و ۵۸۰ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «کگل»، «فولاد»، «فملی»، «حکشتی»، «شپنا»، «شتران» و «فارس» بیشترین تاثیر را در روند متعادل شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «کساوه»، «ختور»، «بشهاب»، «کنور» و «کگل» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «ولصنم»،«غاذر»، «دزهراوی»، «حکشتی» و «حفارس» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

در بورس کالا عرضه‌های آهن اسفنجی با حجم شمش و میلگرد اصلا همخوانی ندارد. اخیرا روند عرضه آهن اسفنجی بسیار محدود شده و احتمالا به علت مشکل گاز ادامه خواهد داشت. ولی در مقابل عرضه ۷۰ هزارتن آهن اسفنجی، ۲۰۰ هزارتن شمش و ۳۰۰ هزار تن میلگرد عرضه می‌شود. سوال اینست که آیا در بین این عرضه ها تعادل و بالانسی هم هست؟

امروز در در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا، ۲ میلیون و ۵۵ هزار و ۹۵۵ تن محصول فولادی معامله شد.

این سبد شامل میلگرد کلاف، میگرد ساده صنعتی، تیرآهن، ناودانی، شمش بلوم، سنگ آهن دانه‌بندی، گندله سنگ آهن، کنسانتره سنگ آهن، گندله سنگ آهن، آهن اسفنجی، آهن اسفنجی بریکت و ورق گالوانیزه خودرو بود. در همین حال ۷۵ هزار و ۴۰۰ تن شمش بلوم با قیمت پایه ۱۵۲ هزار و ۳۴۸ ریال در بورس کالا عرضه می‌شود.

بررسی‌ها حاکی از آن است که قیمت پایه در نظر گرفته شده برای عرضه شمش بلوم نسبت به هفته گذشته کاهش ۰.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

پایان پیام/ف

کد خبر 2178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =