کد خبر 2187
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵

عامل افزایش سهم پول از نقدینگی/ تورم جدید ناشی از حذف ارز ترجیحی!

عامل افزایش سهم پول از نقدینگی/ تورم جدید ناشی از حذف ارز ترجیحی!

بر اساس اعلام بانک مرکزی عامل اصلی رشد پول در نقدینگی سیاست مردمی‌سازی یارانه‌ها بوده است.

به گزارش آهن‌نیوز، بانک مرکزی در آخرین جوابیه‌ای که به سایت‌ها و روزنامه‌ها داده به دو عامل اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها به‌عنوان عامل افزایش سهم پول از نقدینگی اشاره کرده است. پس از انتشار آمار پولی و بانکی شهریورماه کارشناسان به افزایش سهم پول از نقدینگی به بیشترین مقدار خود از اردیبهشت۹۲ اشاره کردند که بانک مرکزی در جوابیه‌ای دلیل این افزایش را عنوان کرد.

 از سوی دیگر، سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد نیز ابراز امیدواری کرده که پس از تخلیه آثار قیمتی اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها از روند رشد شتابان تورم کاسته شود و انتظار می‌رود درصورت ثبات سایر شرایط و تشدید انضباط پولی و مالی دولت، این روند کاهشی آثار خود را تا نیمه ابتدایی سال آینده نشان دهد.

بانک مرکزی اعلام کرده، سهم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از نقدینگی به واسطه گسترش ظرفیت و امکانات سیستم‌های پرداخت الکترونیک و کاهش میل نقدینه‌خواهی در مردم نزولی بوده و در شهریورماه 1401 به پایین‌ترین سطح خود در 10 سال اخیر (معادل 1.6 درصد) رسیده است.

روند رشد دوازده ماهه پایه پولی با آغاز به کار دولت سیزدهم و متاثر از رویکرد انضباط‌گرایانه دولت و سیاست‌های پولی و نظارتی فعال بانک مرکزی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهشی بوده و از 42.6 درصد در پایان تیرماه 1400 به 34.5 درصد در پایان مهرماه سال 1401 رسیده است. 

انتهای پیام/

کد خبر 2187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =