کد خبر 2221
۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

شورای آهن و فولاد واسطه‌ای بین دولت و زنجیره است/ اختلاف در تعیین قیمت پایه آهن‌اسفنجی

شورای آهن و فولاد واسطه‌ای بین دولت و زنجیره است/ اختلاف در تعیین قیمت پایه آهن‌اسفنجی

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: در تعیین قیمت آهن اسفنجی یک تعارضی وجود دارد که شورای آهن و فولاد تمایلی به دخالت در این تعارض ندارد. دلیل عدم ورود شورا هم این است که تعارض بین اعضای یک تشکل اتفاق افتاده است.

سعید عسگرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آهن‌نیوز، در رابطه با علت به نتیجه نرسیدن و عدم ارائه فرمول قیمت پایه مقاطع فولادی به بورس کالا از طرف شورای آهن و فولاد گفت: در زنجیره آهن و فولاد مشخصاً ۵ حلقه وجود دارد که این ۵ حلقه شامل واحدهای کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و مواد فولادی هستند که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند. در بخش کنسانتره و گندله از بابت اینکه اختلاف قیمتی فاحشی بین قیمت داخلی و جهانی این محصولات وجود دارد اصلا نیازی به قیمت پایه و تعیین فرمول نیست و خود تولیدکنندگان می‌توانند قیمت پایه را تعیین و مدیریت کنند و مشکلی از بابت ورود به تعیین فرمول ندارند. اینکه به نقطه‌ای برسیم که خودمان بتوانیم مدیریت کنیم بسیار نقطه مهمی است.

در پایین دست زنجیره فولاد هم مجموعه انجمن نوردکاران و مجموعه محصولات نوردی حتی در فرمولی که قبلاً یک بار ارائه شده است و میلگرد مبنای قیمت قرار گرفته باید کشف قیمت انجام شود تا براساس آن ضرایب فرمول تعیین شود. در واقع این واحد مبنای کشف قیمت هستند و سایر بخش های زنجیره براساس آنها اقدام به تعیین درصد می‌کنند، پس این بخش هم مشکلی در تعیین قیمت پایه ندارد. بنابراین در این میان فقط مجموعه آهن اسفنجی و فولاد با مشکل مواجه است که حتی خودِ فولاد هم مشکل خاصی ندارد تنها موردی که می‌ماند آهن اسفنجی است.

تعارض در تعیین قیمت آهن‌اسفنجی 

دبیر انجمن سنگ آهن ایران در تشریح این مسئله توضح داد: در تعیین قیمت آهن اسفنجی یک تعارضی وجود دارد که شورای آهن و فولاد تمایلی به دخالت در این تعارض ندارد. دلیل عدم ورود شورا هم این است که تعارض بین اعضای یک تشکل اتفاق افتاده یعنی انجمن تولیدکنندگان فولاد که شامل تولیدکنندگان آهن اسفنجی و فولادسازان فولادهای القایی است به توافق نمی‌رسند که منجرِ به مشکل خوردن ارائه فرمول پایه نهایی شده است. یعنی در بحث عدم اعلام قیمت آهن اسفنجی، موضوع عدم توافق داخلی خودِ انجمن تولیدکنندگان فولاد روی قیمت پایه آهن اسفنجی است. 

وی افزود: اتفاقا سر همین مورد شورا قصد ورود به حل مسئله کرد که بعد متوجه شدیم این تعارض منافع جدی است و هرچقدر هم توضیح داده شد که این فرمول در نهایت قیمت پایه است و هر عددی در نظر گرفته شود روی اعداد بالاتر معامله می‌شود ولی تولیدکنندگان کوره‌های القایی تاکید داشتند که بخش آهن اسفنجی باید درصد پایین‌تری در نظر بگیرند و در مقابل تولیدکنندگان آهن اسفنجی معتقد بودند بایستی قیمت بالاتری در نظر گرفته شود.

عسگرزاده گفت: من به شخصه با نظر تولیدکنندگان آهن اسفنجی موافقم یعنی عملاً اگر که در رقابت می‌بینیم که اعداد و ارقام بالاتری معامله می‌شود به معنی این است که جایگاه قیمتی آن این درصد قیمتی پایین‌تری که در نظر گرفته شده نیست. از طرفی این عدم تعیین تکلیف به نفع مجموعه تولیدکنندگان شمش و روش کوره‌های القایی هم نیست چراکه بعد از این همه کشمکش نتیجه این شده که قیمت آهن اسفنجی نه تنها پایین نرفت بلکه بالاتر هم آمد.

در این رابطه ایشان افزود: داستان قیمت‌گذاری قیمت پایه با نرخ پایین ایرادش این است که اگر یک عددی در نظر گرفته شود که می‌دانیم که اختلاف فاحشی بین آنچه که در بازار است و این عدد پایه وجود دارد، قطعا روی آن رقابت خواهد شد و قیمت روی این دامنه نخواهد ماند بنابراین به نظر من بحث روی آن کار خبطی است. ما بایستی قاعدتا به طریقی خودمان را به فضای بازار نزدیک کنیم، بنابراین اعتراض دوستان تولیدکننده آهن اسفنجی به انجمن تولیدکنندگان فولاد و اینکه عدد در نظرگرفته شده برای قیمت پایه آهن اسفنجی پایین است از نظر من وارد است اما به دلیل اینکه مشکل داخلی در آن انجمن است، ورود نمی‌کنیم.  

عضو شورای آهن و فولاد در پاسخ به این سوال که چرا شورای آهن و فولاد به حل این تعارض ورود نمی‌کند و این موضع وزات صمت به این عدم اعلام چیست، به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: مثلا فرض کنید اگر مسئله بر روی تعیین قیمت شمش بود این تعارض منافع بین نوردکاران و انجمن تولیدکنندگان فولاد شکل می‌گرفت که در اینجا ورود شورا معنی پیدا می‌کرد اما در حال حاضر شورا نمی‌تواند در تعیین قیمت آهن اسفنجی دخالت کند چرا که این مسئله درونِ خودِ انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد به وجود آمده است. این موضوع به وزارتخانه هم منعکس شده است و وزارتخانه متوجه شد که این اتفاق به معنای عدم توفیق شورا نیست بلکه یک موضوعی است که کماکان در دایره اولیه خود مانده است.

ایشان در پایان گفت: من حدسم این است که در بخش آهن اسفنجی با این رویه‌ای که دولت در پیش گرفته مبنی بر کنترل کف عرضه ابلاغی به شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی یا منع شرکت‌های بازرگانی از ورود به رقابت در تالار اصلی بورس کالا، قیمت‌ها تا حد مناسبی تعدیل خواهد شد و براساس همان می‌شود بورس کالا پیشنهاد داد یا اصلا پیشنهاد نداد چون اگر آنها هم به این نقطه برسند که بتوانند خودتنظیم شوند دیگر اصلا ضرورتی ندارد که شورا عدد دهد. شورا فقط می‌تواند شرایط تعیین کند و واسطه بین دولت و اعضای خود باشد و هماهنگی‌های لازم را انجام دهد تا همه بتوانند در فضای آزاد تجاری تصمیمات درست و عاقلانه و منطبق با منافع کل زنجیره فولاد اتخاذ کنند. ما اگر خودمان در بین اعضا و تشکل خود به این نقاط توافق برسیم نیازی نیست حتی ضریب گرفته شود و فقط یک سری شروط را تعیین و ابلاغ کنیم کفایت می‌کند، چراکه بازار خودتنطیم است و با شرایط دستوری کار نمی‌کند.

البته که امیدوارم مجموعه تولیدکنندگان آهن اسفنجی و تولیدکنندگان شمش به روش کوره القایی بتوانند با هم به نقطه‌ای برسند که یک پیشنهاد مشترکی دهند و ما در شورای آهن و فولاد بتوانیم این را جمع‌بندی کنیم ولی اگر برفرض به این نقطه هم نرسید بازار خودتنطیم است و امیدواریم بتوانیم شرایط را جوری دقیق تبیین کنیم که خودبه خود منجر به حذف موضوعاتی مانند فساد یا ورود واسطه شود.

انتهای پیام/

کد خبر 2221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =