کد خبر 2257
۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲

بخش‌نامه‌های صادره بر زنجیر فولاد با دقت تنظیم شود

بخش‌نامه‌های صادره بر زنجیر فولاد با دقت تنظیم شود

اکنون باتوجه به آنکه در آستانه محدودیت‌های تامین انرژی برای فولادسازان کشور قرار داریم، انتظار می‌رود بخشنامه‌های حاکم بر این زنجیره با دقت پیگیری شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بخشنامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعیین میزان کف عرضه متفاوت برای تولیدکنندگان در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد، با نگاه مثبت فعالان صنعت فولاد کشور روبه‌رو شده، چراکه این تولیدکنندگان معتقدند میزان تولید در اغلب حلقه‌های این زنجیره به‌مراتب بیشتر از نیاز بازار داخلی برآورد می‌شود و به‌همین دلیل اصرار به عرضه ۱۰۰ درصدی فولاد در بورس کالا اشتباه و به ضرر صادرات است. هرچند انتظار می‌رود در حال حاضر و پس از تعدیل میزان کف عرضه هر محصول، الزامی جدی بر اجرای این بخشنامه جریان داشته باشد.

در این رابطه مجید سعیدیان، فعال صنعت فولاد اظهار کرد: تولید فولاد جزو صنایع مهم و استراتژیک کشور است. در طول دهه‌های اخیر سرمایه قابل‌توجهی جذب زنجیره فولاد شده و اکنون نمی‌توان نسبت به عملکرد تولید در این زنجیره بی‌تفاوت بود.

وی افزود: البته در طول سال‌های گذشته همواره التهابات و تنش‌های گسترده‌ای میان فعالان حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد شکل‌ گرفته که بخش بزرگی از این التهابات از نبود سیاست‌گذاری دقیق و همچنین نامتوازنی زنجیره فولاد کشور نشأت می‌گیرد. از آنجا که هر حلقه از زنجیره تولید فولاد کشور مواد اولیه موردنیاز برای حلقه‌ها بعدی را تامین می‌کند، بروز چالش برای یک صنعت، به‌منزله تسری آن به سایر حلقه‌های تولید است.

این فعال صنعت فولاد گفت: بر هم ‌خوردن تعادل در زنجیره تولید فولاد، چالش‌های جدی را به صنعتگران تحمیل می‌کند؛ بر همین اساس انتظار می‌رود سیاست‌ها متناسب با میزان تولید و تقاضا در این زنجیره تنظیم شود.

سعیدیان گفت: از سال گذشته تاکنون تولیدکنندگان زنجیره فولاد موظف به عرضه ۱۰۰ درصدی محصولات خود در بورس کالا شدند، اما سیاست یادشده ازسوی تمامی تولیدکنندگان اجرایی نشد. در واقع می‌توان این‌طور ادعا کرد که همیشه استثنائاتی برای تولیدکنندگان بزرگ که به‌نوعی وابسته به دولت هستند، وجود دارد.

الزامات قانونی، راهکاری برای بازگشت آرامش

وی افزود: تغییر نگرش وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه میزان عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، اقدام مثبتی ارزیابی می‌شود. همان‌طور که بارها تاکید شده میزان تولید برخی محصولات زنجیره فولاد به‌مراتب بالاتر از نیاز بازار داخلی برآورد می‌شود که در چنین شرایطی عرضه ۱۰۰ درصدی این محصولات در بورس کالا اشتباه و به ضرر تولیدکنندگان است.

سعیدیان گفت: پس از اصلاح میزان حجم عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، الزام تولیدکنندگان به رعایت این بخشنامه‌ها ضروری است و وزارت صنعت، معدن و تجارت دستوراتی را با هدف تنظیم این بازار وضع می‌کند که برخی از این دستورات مثبت ارزیابی می‌شوند. بااین‌وجود نبود نظارت قوی بر فرآیند اجرای این مقررات و همچنین الزام به اجرای آنها، در نهایت مانع نتیجه‌بخش بودن این مصوبات می‌شود.

این فعال صنعت فولاد گفت: در ۲ سال اخیر محدودیت در تامین انرژی به چالشی جدی برای فعالان صنایع فولاد کشور بدل شده است.

فولادسازان در ماه‌های گرم سال با محدودیت در تامین برق و در ماه‌های سرد سال با محدودیت در تامین انرژی گاز روبه‌رو می‌شوند که این دست محدودیت‌ها عملکرد این صنایع را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد و از میزان بازدهی آنها می‌کاهد. اکنون باتوجه به آنکه در آستانه محدودیت‌های تامین انرژی برای فولادسازان کشور قرار داریم، انتظار می‌رود بخشنامه‌های حاکم بر این زنجیره با دقت پیگیری شود. به‌عنوان‌مثال وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند به‌جای تعیین درصد میزان عرضه فولادسازان در بورس کالا، میزان دقیق عرضه هر واحد به‌صورت ماهانه را تعیین و ابلاغ کند. این وزارتخانه از میزان ظرفیت و تولید واحدهای مختلف آگاه است و بدین ترتیب می‌تواند نظارت کافی بر اجرای این مقررات داشته باشد.

این فعال صنعت فولاد افزود: انتظار می‌رود ضمن تاکید بر تامین نیاز بازار داخلی، به صادرات نیز توجه ویژه‌ای شود. در طول سال‌های اخیر به‌دنبال رکود اقتصادی که در کشور شاهد آن هستیم از میزان ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی کاسته شده است؛ بنابراین توسعه صادرات راهکاری برای تداوم تولید به‌ویژه در حلقه‌هایی است که میزان تولید آنها به‌مراتب بالاتر از نیاز بازار داخلی برآورد می‌شود. بر همین اساس نیز مقررات و بخشنامه‌های حاکم بر نظام تولید باید با در نظر گرفتن شرایط ویژه صنعتگران تنظیم شوند تا کارآیی لازم را داشته باشند.

پایان پیام/ف

کد خبر 2257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =