کد خبر 2308
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵

جرقه روند صعودی بازار جهانی فلزات زده شد

جرقه روند صعودی بازار جهانی فلزات زده شد

چینی‌ها با کاهش محدودیت‌های کرونا فعال شده‌اند و با نزدیک شدن به ژانویه و عید چینی‌ها خریدها را شروع کرده‌اند اما قیمت نفت روند نزولی دارد و این روند احتمالا ادامه پیدا کند. قیمت قراضه در هفته‌های گذشته بالا رفته و تقاضای چین و بالا رفتن قیمت قراضه باعث ثبات در قیمت شمش گردیده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، چینی‌ها با کاهش محدودیت‌های کرونا فعال شده‌اند و با نزدیک شدن به ژانویه و عید چینی‌ها خریدها را شروع کرده‌اند اما قیمت نفت روند نزولی دارد و این روند احتمالا ادامه پیدا کند. قیمت قراضه در هفته‌های گذشته بالا رفته و تقاضای چین و بالا رفتن قیمت قراضه باعث ثبات در قیمت شمش گردیده است. تا زمانی که چینی‌ها به خرید خود ادامه می‌دهند بازار در ثبات باقی خواهد ماند اما پس از آن باید انتظار افت قیمت شمش را کشید چون قیمت نفت نزولی است. البته صحبت‌هایی هست که با باز شدن بازار چین روند افزایشی تقاضا شدت یابد. حتی بعضی از اقتصاددان‌ها انتظار دارند که تورمی که در یکی دو سال گذشته در امریکا صورت گرفت در چین نیز دیده شود اما این امر بعد از تعطیلات چین مشخص خواهد شد.

 معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه ژانویه در بورس کالای دالیان چین برای هفته ۲ تا ۹ دسامبر ۲۰۲۲ به ۸۱۴.۵  یوان در هر تن (۱۱۷.۲ دلار در هر تن) رسید. بررسی ها نشان داد معاملات آتی سنگ آهن نسبت به هفته قبل با افزایش ۴.۵ درصدی همراه بوده است. همچنین بررسی ها نشان داد قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان برای ششمین هفته متوالی افزایش یافته است.

فعالان بازار در روز جمعه (۹ دسامبر) گزارش دادند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه دسامبر در بورس سنگاپور در روز جمعه به ۱۰۹.۹۵ دلار در هر تن رسید. باید توجه داشت که قیمت این محصول در بورس سنگاپور نسبت به تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۲۲، حدود ۴ درصد رشد داشته است.

سنگ آهن
 متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی در چین ابتدا تا نزدیکی ۱۱۰ دلار بالا رفت ولی پایان هفته با کاهش خریدها کمی نزولی شد. در مجموع نسبت به هفته قبل تا ۵ دلار رشد داشت و به حدود ۱۰۸ دلار هر تن سی اف آر رسید. با این که محدودیت‌های کرونایی چین کم شده ولی فعالان بازار ترجیح می‌دهند محتاطانه قدم بردارند چون احتمال افزایش آمار ابتلا در کوتاه مدت و اختلال در حمل و نقل وجود دارد و بازار هنوز شکننده است.

قراضه
در بازار واردات قراضه در ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین ۸۰-۲۰ رشد ۱۱ دلاری داشته به ۳۸۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. قیمت قراضه در ترکیه نسبت به اواسط نوامبر تاکنون حدود ۴۹ دلار رشد داشته است. کاهش عرضه زمستانی قراضه و افزایش خرید ترکیه قیمت را بالا برده است.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن تا ۵ دلار بالا رفته به ۳۳۰ دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۱۶ دلار رشد داشته ۳۶۶ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.


بیلت
آخرین متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس رشد خوبی داشته از حدود ۵۰۲ دلار به ۵۲۲ دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید. در بازار واردات چین بیلت از ۴۴۴ دلار هفته قبل به ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت. از طرفی در بازار داخلی چین نیز آخرین قیمت بیلت هفته گذشته از ۵۰۵ دلار به ۵۳۲  دلار هر تن درب کارخانه افزایش داشت.  
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت از ۵۱۵ تا ۵۲۰ دلار به ۵۳۵ تا ۵۶۰ دلار هر تن سی اف آر رسید.  
بیلت صادراتی ایران نیز از ۴۴۶ دلار به ۴۴۷.۵ دلار هر تن فوب رسید.

قیمت شمش روند صعودی داشت که ناشی از کاهش عرضه و باور بازار به ادامه روند کاهشی آن بود.

مقاطع
در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به گزارش پلاتس از ۵۴۸ دلار به ۵۵۶ دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی چین در بورس شانگهای نیز قرارداد میلگرد رشد چشمگیری داشته از ۵۴۲ دلار به ۵۶۸ دلار هر تن رسید.
میلگرد صادراتی ترکیه تا ۱۰ دلار بهبود داشته به ۶۷۳ دلار هر تن فوب رسید که بیشتر به دلیل رشد قیمت قراضه بود.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد تا ۴۰ دلار افت داشته به ۹۴۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد ۲ یورو بالا رفته ۷۵۵ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.

قیمت میلگرد کمی بهبود یافت. مشکل حمل و نقل حجم معاملات میلگرد را کاهش داد.
قیمت تیرآهن با مدیریت جدی ذوب آهن افزایش یافت.

ورق
 ورق گرم صادراتی سی آی اس تا ۱۵ دلار بهبود داشته ۵۵۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه شنیده شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از۵۴۱ دلار به ۵۵۷ تا ۵۶۵ دلار هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم ۱۰ یورو رشد داشته ۶۲۰ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم ۶۷۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه بود که ۳۰ دلار بهبود داشت.
همچنین اسلب صادراتی سی آی اس تا ۱۵ دلار بالا رفته ۴۳۵ دلار هر تن فوب شنیده شد.
 قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه ۲۱۵۰۰۰ ریال بود که تا روز چهارشنبه به ۲۱۶۰۰۰ ریال رسید. انتظار بازار برای فروش کالای مبارکه در قیمت پایه باعث افت قیمت در روز سه شنبه شد اما با افزایش رقابت و بالا رفتن قیمت بازار برگشت.

 به علت عرضه‌های کارخانه و رکود تقاضا قیمت روند نزولی داشت.

به علت سرما تقاضای این کالا برای بعضی از لوازم خانگی افزایش یافت و به همین دلیل در پایان هفته قیمت بالا رفت.

به علت افزایش قیمت تمام شده بازار واکنش مثبت نشان داد.

انتهای پیام/

کد خبر 2308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =