کد خبر 2340
۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار در روند صعودی

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار در روند صعودی

این روزها نیز شاهد بالا رفتن نرخ ارز بوده‌ایم، قیمت محصولات فلزی و قیمت هر کیلو آهن آلات، به طرز غیرقابل‌قبولی افزایش یافته و طی همین چند ماه گذشته قیمت یکی از آهن آلات مورد نیاز در ساختمان‌سازی یعنی میلگرد فولادی سه برابر قبل شده است. 

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت محصولات فولادی به عواملی همچون قیمت بازار جهانی فولاد، مواد اولیه و متریالی که برای تولید آن به کار می‌روند، نرخ ارز و دلار در بازار آزاد و بورس، چگونگی تحریم حاکم بر کشور، میزان عرضه و تقاضا، هزینه های حمل و نقل و... بستگی دارد.

اخیراَ فعالان فولاد اعلام کرده‌اند که محدودیت در عرضه گاز برای کارخانجات فولادی اعمال شده است. برخی کارشناسان معتقدند اگر این رویه ادامه داشته باشد، جایگاه دهمی ایران در جهان برای تولید فولاد در خطر قرار می‌گیرد. این روزها نیز شاهد بالا رفتن نرخ ارز بوده ایم، قیمت محصولات فلزی و قیمت هر کیلو آهن آلات، به طرز غیر قابل قبولی افزایش یافته و طی همین چند ماه گذشته قیمت یکی از آهن آلات مورد نیاز در ساختمان‌سازی یعنی میلگرد فولادی سه برابر قبل شده است. 

یک عامل دیگر نیز که افزایش قیمت آهن‌آلات ساختمانی را احتمالا باعث شده، مربوط به بودجه عمرانی تعیین شده کشوری است. با توجه به اینکه در لایحه بودجه توجه چندانی به تأمین منابع مالی بودجه عمرانی نشده است، بنابراین قیمت آهن دست دوم با توجه به نوع استفاده‌ای که قبلاً از آن شده و جنس آن، متفاوت است. به عنوان مثال قیمت آهن‌آلات مکانیکی با قیمت آهن‌آلات در و پنجره و ورق‌هایی که برای ساخت خودرو روکش شده‌اند تفاوت دارند و قیمت هر کیلو آهن با توجه به این موارد متغیر است.

در ادامه به بررسی تغییرات قیمتی آهن و فولاد در بازارهای فعال کشور پرداخت شده است:

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است و در پنج شرکت از ۱۵۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش داشته است.قیمت میلگرد آجدار به طور میانگین ۱۶ هزار و ۸۴۵ تومان گزارش شد به طوری افزایش نرخ میلگرد تقریبا در یک هفته اخیر حدود هزار تومان برآورد شد.

در بخش ناودانی ایرانی و اروپایی و نبشی نیز افزایش قیمت‌ها تداوم داشت به طوری که کف قیمت این محصول روی ۱۷ هزار و ۵۰۰ الی ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان گزارش شد و بالاترین قیمت هم ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان است که بیانگر افزایش ۴۰۰ الی ۸۰۰ تومانی قیمت نبشی و ناودانی است.

روز گذشته نیز قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی همچنان رو به افزایش بود به طوری که قیمت هر شاخه تیرآهن به ویژه در ذوب آهن اصفهان حدود ۲۰ الی ۵۰ هزار تومان اعلام شد. به طور کلی می‌توان گفت در کمتر از یک هفته افزایش ۵۰ الی ۳۰۰ هزار تومانی در هر شاخه تیرآهن گزارش شده است. در بخش تیرآهن کیلویی نیز نرخ سایزهای پرمصرف بین ۲۱ هزار و ۲۰۰ الی ۲۲ هزار تومان گزارش شد و تنها سایز ۱۶ در مقایسه با سایر سایزها قیمت معقول‌تری داشت. شرکت‌ ظفر بناب نیز قیمت محصولات خود را ۲۰۰ تومان افزایش داد و شرکت ذوب‌آهن در بخش شاخه‌ای هنوز اعلام قیمت نکرده است.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است. قیمت قوطی پروفیل نیز مانند سایر محصولات فولادی نوسانات چشمگیری داشت و در یک هفته اخیر حدود ۶۰۰ الی ۸۰۰ تومان افزایش یافته است به طوری که پروفیل آهن ضخامت ۲ میلیمتر بین ۲۲ هزار و ۵۰۰ الی ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شد.

همچنین قیمت انواع لوله‌های گازی، مبلی، داربستی و ... نیز با افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بود.

انواع ورق‌ها نیز نوسانات افزایشی چشمگیری تجربه کردند به طوری که قیمت ورق سیاه کارخانه فولاد مبارکه حدود ۲۰۰ الی ۶۰۰ تومان افزایش داشت اما ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی غالبا ثابت اعلام شد.

بازار بورس

شاخص کل با افزایش ۲۸ هزار واحدی در یک ساعت ابتدایی معاملات امروز به ۱ میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسیده و شاخص هم‌وزن با رشد بیش از ۶ هزار واحدی همراه بوده است. در هفتاد دقیقه ابتدایی ارزش معاملات خرد به ۲,۸ همت رسیده و تا این لحظه شاهد ورود ۱۲۵ میلیارد تومان سرمایه از سوی حقیقی ها به بازار هستیم.

بعد از ۱۱۳ میلیون سهم معامله در نماد فولاد به ارزش ۵۹,۴ میلیارد تومان خریداران برایش صف کشیدند. اکنون بیش از ۱۰۵ میلیون صف خرید را تجربه می کند که با ارزش ۵۶ع۱ میلیارد تومان صدرنشین صفوف خرید بازار شده است.

تراز پول خرد حدود ۸۰ میلیارد تومان مثبت است. هم تعداد نمادهای مثبت ۱۰ برابر نمادهای منفی است و هم ارزش صف های خرید ۱۰ برابر ارزش صفوف فروش است. بر این اساس شاخص کل به سطح یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسیده است. بیش از ۷,۲۰۰ واحد از این رشد را مدیون فولاد و فملی است. فارس، شستا، پارسان و شپنا هم در این صعود نقش آفرینی کردند.

شاخص کل  بورس در زمان بسته شدن معاملات امروز ۴۵ هزار و ۱۳۳ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۵۴ هزار و ۴۸۷ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۹ هزار و ۷۴۰ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۳۰ هزار و ۱۲۵ واحدی قرار گرفت.

همچنین شاخص فلزات اساسی با رشد ۴۱ هزار و ۵۱۵ واحدی، رقم ۹۸۷ هزار و ۲۴ واحد را نشان داد.

علاوه بر این، نمادهای «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «پارسان»، «کچاد»، «شستا» و «وغدیر» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند، ضمن اینکه نمادهای «کروی»، «فجر»، «وسکاب»، «کاما» و «بکویر» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «میدکو»، «غاذر»، «خکار»، «خمحور» و «ساراب» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

 امروز در تالار صنعتی بورس کالا قرار بود ۵۱ هزار و ۱۰۰ تن محصول فولادی معامله شود که از این میزان، ۳۷ هزار و ۲۰۰ تن روی تابلوی معاملات قرار گرفت و ۲۷٫۳ درصد از محصولات به تابلوی معاملات راه پیدا نکردند.

در همین حال، برای یک‌هزار تن ورق رنگی، ۹۵۰ تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین ۳۱۹ هزار و ۵۳۵ ریال را روی تابلوی معاملات به ثبت رساند.

در ادامه ورق سرد B در حالی به طور کامل به تابلوی برخط معاملات بورس کالا راه پیدا کرد که یک‌هزار و ۸۰۰ تن تقاضا برای این محصول وجود داشت.

همچنین ۲ هزار تن ورق قلع اندود بر روی تابلوی تالار صنعتی بورس کالا قرار گرفت، ضمن اینکه برای این محصول تنها ۱۰۰ تن تقاضا از سوی خریداران ثبت شد.

علاوه بر این، ۱۹ هزار و ۵۵۰ تن تقاضا برای ۱۲ هزار تن ورق گالوانیزه G ثبت شد. ضمن اینکه بر اساس اطلاعات تابلوی معاملات بورس کالا تنها ۹ هزار و ۷۵۰ تن از این محصول معامله شده است.

در پایان، آهن اسفنجی بریکت به طور کامل وارد تابلوی معاملات شد و ۲ هزار و ۵۰۰ تن بیشتر از حجم عرضه یعنی برابر ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن تقاضا برای این محصول رقم خورد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =