کد خبر 2342
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

مسئول شتابدهی مرکز نوآوری معدن در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

ایمینو، حلقه اتصال میان صنعت و دانش‌بنیانی‌ها/ تمرکز بر تولید فولاد سبز

ایمینو، حلقه اتصال میان صنعت و دانش‌بنیانی‌ها/ تمرکز بر تولید فولاد سبز

ایمینو به عنوان مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی از شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها حمایت‌ می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، "ایمینو"، طرح ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی حلقه انتقال‌دهنده دانش و فناوری‌های نوین به چرخه معدن و صنایع معدنی کشور است. با توجه به اهمیت این بخش و لزوم حرکت به سمت نوآوری، سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بر آن شد تا مرکزی با تمرکز بر نوآوری و انتقال تکنولوژی و در راستای حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی کشور راه‌اندازی کند.

در این رابطه آرش قیطاسوند، مسئول شتابدهی ایمینو به این پرسش که فناوری و نوآوری در صنایع بزرگ مثل فولاد به چه نحو می‌تواند وارد شود و چه جایگاهی می‌تواند اتخاذ کند، به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: با توجه به این که امسال سال دانش‌بنیان نام گرفته و شرکت‌های دانش‌بنیان اغلب نوآور و فناور هستند، مراکز نوآوری و شتابدهنده‌ها می‌توانند در بحث‌هایی که در حال حاضر دغدغه و مشکل نیستند و روندهایی که روندهای آینده ترسیم می‌کنند وارد شوند، برای مثال شرکت فولاد مبارکه اخیراً کلان روندهایی را منتشر کرده که قصد کار روی آن‌ها را دارد. کلان روندها شامل مسائلی مانند انقلاب صنعتی چهارم و فولاد سبز است که در حال حاضر چالش اصلی شرکت فولاد مبارکه نیست اما در حال کار روی آنها است که در آینده نه چندان دور به این موضوعات دست پیدا کند و دارای ارزش افزوده برایشان است. در کنار آن مراکز نوآوری و فناوری‌های نوین می‌توانند در تسهیل به روندهایی مانند بحث‌های محیط زیستی، ایمنی، مواد اولیه و مواد معدنی حیاتی و استراتژیک ورود کنند، همچنین مسئله‌ای که اخیراً هم در دنیا و هم در ایران، صنایع بزرگ درگیر آن هستند موضوع کم شدن عیار مواد معدنی در معادن و اتفاقاتی است که بعد از آن به دنبال خواهد داشت.

قیطاسوند درباره وظایف ایمینو توضیح داد: ایمینو به عنوان مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی که مستقیماً زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور (ایمیدرو) است در این زمینه از شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها حمایت‌ می‌کند برای مثال خیلی وقت‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توانند محصول خود را به صنایع بزرگ مانند فولاد خوزستان یا گروه ملی مس ارائه دهند و لازم است یک پل ارتباطی برای تسهیل این موضوع شکل بگیرد که بعد از ارزیابی و دقت روی مسائل حیاتی و مهم کشور بتواند این واحدهای نوآور و توانمند را به شرکت‌ها و صنایعی که به محصولات و خدماتشان نیاز دارند معرفی کند.

مسئول شتابدهی ایمینو در رابطه با چالش‌های پیش روی این بخش عنوان کرد: در این راستا نیازی که خیلی بزرگ است بحث زیرساخت نوآوری و فناوری است که متاسفانه ما در کشورمان این را خیلی کم داریم. یکی از بحث‌های زیرساختی موازی‌کاری‌هایی است که صورت می‌گیرد برای مثال ما در این حوزه در کشور بیش از ۳۵۰ مرکز تولید نوآوری شتاب‌دهنده و پارک علم و فناوری ثبت شده که این میزان از مراکز نوآوری آمریکا که از نظر نوآوری رتبه اول در دنیا را به خود اختصاص داده بیشتر است؛ در این میان ما می‌توانیم هاب‌هایی تخصصی مثل ایمینو داشته باشیم که به عنوان نقطه اشتراک و هسته شبکه نوآوری و فناوری معدن و صنایع معدنی فعالیت کند و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها می‌توانند از این بستر و زیرساختی که ایجاد شده برای فعالیت‌هایشان استفاده کنند. برای مثال در بحث شمش آلومینیوم به ازای هر تن تولید این محصول، حدود یک و نیم تن کربن دی اکسید آزاد می‌شود (صنایع آلومینیوم ۲ درصد از آلاینده‌گی کل جهان را به خودشان اختصاص داده‌اند که عدد خیلی بزرگی برای صرفاً یک صنعت است). با تکنولوژی‌های جدید که شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی روی آن تمرکز کرده‌اند، در فرآیند تولید این محصول مهم به جای کربن‌دی‌اکسید، اکسیژن آزاد می‌شود و می‌توان این حجم از آلاینده‌گی را کنترل کرد. اخیرا نیز شرکت آلومینای ایران آمادگی خود را برای حمایت از این طرح نوآورانه شرکت دانش‌بنیان اعلام کردند.

مثال دیگر در مورد پسماندهای صنایع معدنی بزرگ مقیاس است که مضرات زیادی برای محیط زیست ایجاد می‌کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان در بازیافت و فرآوری آنها که ممکن است فلزات گران‌بهایی هم در بر داشته باشند فعالیت می‌کنند. با توجه کاهش عیار منابع معدنی استفاده از این پسماندها و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این حوزه می‌تواند بسیار حیاتی باشد.

پایان پیام/ف

کد خبر 2342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =