کد خبر 2343
۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶

رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

گشایش درهای سرمایه‌گذاری با رفع موانع زیرساختی / افزایش قیمت فولاد از تبعات کاهش گاز است

گشایش درهای سرمایه‌گذاری با رفع موانع زیرساختی / افزایش قیمت فولاد از تبعات کاهش گاز است

رفع موانع زیرساختی، حل بحران انرژی، تسهیل در روند عملیات ساخت نیروگاه برق توسط تولیدکنندگان فولاد و تضمین بازگشت سرمایه این شرکت‌ها، بالا بردن توان دیپلماسی اقتصادی و حل مشکل تحریم می‌تواند درهای مهم سرمایه‌گذاری و بازارهای جهانی را برای ما باز کند.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، فریال مستوفی، رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در رابطه با افزایش قیمت آهن‌آلات به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: نرخ ارز، اوضاع بورسی کشور و قیمت سنگ آهن از جمله دلایلی هستند که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم بر روی قیمت آهن و سایر محصولات آهنی اثر می‌گذارند. نوسانات قیمت ارز می‌تواند قیمت تمامی محصولات را دچار دگرگونی کند که این موضوع محصولات فولادی را نیز شامل می‌شود.

وی ادامه داد: باتوجه به نوسانات قیمت ارز و وجود تحریم‌ها، روند ثابتی در نمودار قیمت آهن مشاهده نمی‌شود و دستخوش تغییرات بسیار زیادی قرار گرفته است. از دیگر عوامل موثر بر قیمت آهن‌آلات، می‌توان به افزایش هزینه مواد اولیه و افزایش هزینه حمل و نقل نیز اشاره کرد. نوسانات و تغییرات لحظه‌ای بازار فولاد و دیگر بازارها، باعث می‌شود تا قیمت مواد اولیه مانند سنگ آهن، روند ثابتی نداشته و دائماً در حال تغییر باشد.

ایشان در رابطه با تاثیر کمبود و قطعی گاز صنایع فولادی در تولیدات و افزایش قیمت‌ها بیان کرد: بخش صنعت در تابستان درگیر قطعی برق و در زمستان نیز با کمبود گاز دست و پنجه نرم می‌کند. کمبود انرژی، موجب کاهش تولید و به تبع آن کاهش عرضه خواهد شد و در نهایت افزایش قیمت کالا را به دنبال دارد. کشورمان یکی از دارندگان بزرگ صنایع گازی در جهان است لیکن متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و فقدان تکنولوژی‌های پیشرفته، قادر به استخراج آن نیست. افزایش قیمت فولاد از تبعات کاهش تولید به سبب کاهش گاز و قطع برق نیز می‌تواند باشد.

مستوفی در رابطه با سطح بازار ایران در بازارهای جهانی آهن و فولاد اظهار کرد: به طور کلی صنعت فولاد در جهان در سال جاری تحت‌الشعاع جنگ روسیه و اوکراین قرار گرفته است. اخلال در تولید و صادرات فولاد و سنگ آهن روسیه به علت شرایط تحریم و جنگ و همچنین تخریب زیرساخت‌های تولید فولاد و صادرات سنگ آهن اوکراین، بازارهای جهانی و بازار فولاد اروپا را تحت تاثیر قرار داده است. در کشور چین نیز اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه کرونایی و ابلاغ قوانین جدید در حوزه ساخت و ساز منجر به کاهش تولید فولاد در این کشور شده است. در ایران نیز قطعی برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان باعث افت محسوس تولید فولاد شده است، لیکن جنگ در اوکراین بر عرضه فولاد منطقه CIS کشورهای مشترک‌المنافع تاثیر گذاشت که این موضوع می‌تواند به عنوان فرصتی برای ما تلقی شود تا بتوانیم شکاف تولید را به واسطه صادرات پر کنیم. هر چند باوجود تحریم صنعت فولاد ایران، ضعف زیرساخت‌ها، چالش‌های انرژی، مشکلات حمل و نقل و کمبود منابع مالی، محقق کردن این موضوع امری دشوار به نظر می‌رسد. هم چنین اتخاذ سیاست دامپینگ از طرف روسیه و نزدیک شدن قیمت محصولات فولادی آن کشور به قیمت محصولات ما و تمایل بازارهای صادراتی به خرید محصولات روسی نیز به عنوان چالشی برای فولاد کشورمان است.

رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران برای بهبود وضعیت بازار آهن و فولاد پیشنهاد داد: بهبود وضعیت واحدهای صنعت نیازمند به کارگیری سیاست‌های واقع‌بینانه که منافع ملی کشور را تامین کند می‌باشد. سیاست‌گذاری‌های اشتباه در عرصه بین‌المللی و عدم شناخت درست از فرصت‌های به دست آمده مانع از توسعه صادرات صنایع فولادی و رقابت اقتصادی ما با دنیا شده و باعث شده تا از کشورهای منطقه عقب‌تر باشیم. رفع موانع زیرساختی، حل بحران انرژی، تسهیل در روند عملیات ساخت نیروگاه برق توسط تولیدکنندگان فولاد و تضمین بازگشت سرمایه این شرکت‌ها، بالا بردن توان دیپلماسی اقتصادی و حل مشکل تحریم می‌تواند درهای مهم سرمایه‌گذاری و بازارهای جهانی را برای ما باز کند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =