کد خبر 2346
۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵

آهن نیوز گزارش می‌دهد؛

دلایل رشد تقاضا برای قراضه در بازارهای جهانی

دلایل رشد تقاضا برای قراضه در بازارهای جهانی

اندازه بازار جهانی آهن قراضه در سال ۲۰۲۰، ۲۱۷.۰ میلیارد دلار بود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به ۳۶۸.۷ میلیارد دلار برسد. برای نمونه، براساس برآوردها بازار قراضه چین از حدود ۲۰۰ میلیون تن امروز تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰۰ میلیون تن و تا سال ۲۰۵۰ به ۴۰۰ میلیون تن برسد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ بازیافت فلز به عنوان پردازش مجدد ضایعات فلزی به محصولات با ارزش تعریف می‌شود. این فرآیند برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، مدیریت مصرف انرژی و حفظ منابع طبیعی انجام می‌شود. در واقع، بازیافت فلزات عبارت است از برداشت ضایعات فلزی، پردازش آن و ایجاد یک ماده جدید از آن. از این فلز بازیافتی می‌توان برای ساخت محصولاتی مانند میله، طناب و تیرک استفاده کرد.

فلزات در صنایع مختلف مانند ساختمان و ساخت و ساز، بسته بندی، خودروسازی، ماشین آلات صنعتی و صنعت کشتی سازی استفاده می‌شوند. انتظار می‌رود افزایش فعالیت‌های ساخت و ساز در مناطق مختلف مانند اروپا، آسیا و اقیانوسیه به رشد بازار جهانی بازیافت فلزات و تقاضا برای آهن قراضه دامن بزند. افزایش شهرنشینی و افزایش صنعتی شدن منجر به توسعه سریع اقتصادها می‌شود که تقاضا برای بازار جهانی قراضه را افزایش می دهد.

بنابراین، شهرنشینی سریع منجر به افزایش هزینه‌های دولت و مصرف کنندگان در ساخت و سازهای مسکونی و زیرساختی می‌شود که به طور قابل توجهی رشد بازار آهن قراضه را افزایش می دهد. علاوه بر این، بازیافت فلزات به این صنعت در ایجاد اشتغال و همچنین کمک به اقتصاد کشور کمک می‌کند. به عنوان مثال، در ایالات متحده بیش از یک میلیون نفر توسط یک صنعت استخدام می‌شوند که سالانه ۲۳۶ میلیارد دلار درآمد دارد.

افزایش شهرنشینی و صنعتی شدن یکی از عوامل اصلی رشد بازار آهن قراضه است. استقبال زیاد تولیدکنندگان از فرآیند تهیه مواد اولیه برای تولید کالاهای نهایی بدون تأثیر بر خواص آنها و وجود قوانین و مقررات اعمال‌شده توسط دولت‌ها، رشد بازار را تسریع می‌کند. به عنوان مثال، صنعت بازیافت ایالات متحده ۱۱۶.۸ میلیارد دلار در تولید اقتصادی به اقتصاد ملی کمک می‌کند. علاوه بر این، افزایش نگرانی‌ها در مورد انتشار گازهای گلخانه ای، و افزایش نگرانی‌های زیست محیطی در میان جمعیت، به رشد بازار جهانی بازیافت فلزات دامن می‌زند.

بازیگران اصلی مانند دوا هلدینگ انگلستان، آروبیس، نیوکور،... دیگران در حال اتخاذ گسترش کسب و کار به عنوان استراتژی توسعه کلیدی برای بهبود حضور جغرافیایی بازار قراضه هستند. به عنوان مثال، در ژانویه ۲۰۲۲، شرکت نیوکور اعلام کرد که واحد جدید خود را در میسون کانتری، ویرجینیای غربی خواهد ساخت. هدف آن تقویت توانایی خدمات رسانی به مشتریان در غرب میانه و شمال شرق، دو منطقه بزرگ مصرف کننده ورق در ایالات متحده است. وقتی کارخانه جدید به طور کامل عملیاتی شود، تقریباً تیم ۸۰۰ نفری بصورت تمام وقت استخدام خواهد شد. هدف آن بهبود حضور در بازار و بهبود سبد محصولات شرکت است.

با این حال، جریان سازمان‌یافته ضایعات فلزات و وجود مناطق کمتر جمع‌آوری قراضه پیش‌بینی می‌شود که مانع رشد بازار شود. در مقابل، افزایش ساخت و ساز ساختمان‌ها به دلیل افزایش دفع زباله‌های ساختمانی در محل های دفن زباله، پیش بینی می‌شود که فرصت‌های سودآوری را برای رشد بازار جهانی بازیافت فلزات فراهم کند.

بازار بازیافت فلزات بر اساس نوع فلز، نوع ضایعات، مصرف کننده نهایی و منطقه تقسیم می‌شود. بر اساس نوع قراضه، بازار به قراضه قدیمی و قراضه نو تقسیم می‌شود. بخش قراضه قدیمی بیشترین درآمد را در سال ۲۰۲۰ ایجاد کرد. از نظر نوع فلز، بازار به فلزات آهنی و غیرآهنی تقسیم می‌شود. بخش آهنی در سال ۲۰۲۰ بر بازار تسلط یافت. توسط کاربر نهایی، بازار به بخش ساختمان و ساخت و ساز، بسته بندی، خودرو، کشتی سازی، تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی و موارد دیگر طبقه بندی می‌شود. بخش خودرو بیشترین درآمد را در طول دوره پیش بینی داشته است.

با این حال، لوازم الکترونیکی حاوی فلزات سنگین و با ارزشی مانند سرب، مس، طلا و آلومینیوم هستند و بازیافت آن‌ها امنیت منابع طبیعی را تضمین می‌کند. بنابراین، صنعت الکترونیک و تجهیزات الکتریکی سریع‌ترین بخش در حال رشد در طول دوره پیش بینی است. از نظر منطقه‌ای، هم منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشترین درآمد را در سال ۲۰۲۰ داشته است.

اهمیت قراضه برای چین

اندازه بازار جهانی آهن قراضه در سال ۲۰۲۰، ۲۱۷.۰ میلیارد دلار بود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به ۳۶۸.۷ میلیارد دلار برسد. برای نمونه، براساس برآوردها بازار قراضه چین از حدود ۲۰۰ میلیون تن امروز تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰۰ میلیون تن و تا سال ۲۰۵۰ به ۴۰۰ میلیون تن برسد.

چین، بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان، قصد دارد تولید سنگ آهن خود را به میزان قابل توجهی افزایش و استفاده از ضایعات فولادی را چندبرابر کند. هدف اولیه این است که چین تا سال ۲۰۲۵، ۴۰ درصد از کل تولید فولاد را به خود اختصاص‌دهد. بنابراین، بیش از ۸۰ درصد ظرفیت فولاد باید اصلاحات آلایندگی بسیار کم را تا سال ۲۰۲۵ تکمیل کند و انتشار کربن صنعت باید قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد. چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون تن قراضه فولادی را برای تامین صنعت فولاد خود جمع آوری کند.

در حال حاضر، چین سهم نسبتاً کمی از کوره‌های قوس الکتریکی (EAF) دارد و از قراضه نسبتاً کمتری نسبت به مناطق توسعه‌یافته در فولادسازی EAF و فولادسازی به روش اکسیژن قلیایی (BOF) استفاده می‌کند، اما این روند می‌تواند با افزایش در دسترس بودن قراضه تغییر کرد.  با بسته شدن حدود ۱۴۰ میلیون تن ظرفیت کوره القایی و اعمال اقدامات جدید زیست محیطی برای مهار تولید، هم اکنون شاهد تغییرات مهمی در ساختار فولادسازی چین هستیم. همچنین انتظار می‌رود که نیروگاه‌های جدید EAF (تقریباً ۵۰ میلیون تن) طی ۵ سال آینده راه اندازی شوند.

در سایر مناطق در حال توسعه، مانند هند و آسه آن، ادامه رشد قوی در تولید و استفاده از فولاد نیز به رشد تقاضای قراضه کمک خواهد کرد. انتظار می‌رود هند و منطقه آسه آن در ۱۵ سال آینده در تقاضای قراضه خود را دو برابر کنند.

همچنین انتظار می‌رود که تقاضای قراضه در بقیه نقاط جهان، هرچند با سرعت بسیار کمتری نسبت به بخش‌های در حال توسعه جهان، رشد کند. براساس برآوردها، تقاضای قراضه در گروه‌بندی منطقه‌ای نفتا، اتحادیه اروپا و ژاپن، در حال حاضر حدود ۳۲۰ میلیون تن است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۳۵۰ میلیون تن برسد.

رشد شدید در تقاضای قراضه نشان می‌دهد که در میان مدت و بلندمدت می‌توان انتظار داشت که صنعت فولاد به طور فزاینده‌ای جایگزین منابع طبیعی با قراضه فولاد شود و در نتیجه مواد خام، انرژی و انتشار CO۲ را کاهش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 2346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =