کد خبر 2392
۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴

بازارهای جهانی فولاد در نقطه صعود

بازارهای جهانی فولاد در نقطه صعود

اجرای شتابان طرح‌های ثبات اقتصادی و بهینه‌سازی سیاست مهار همه‌گیری، روحیه بازارهای مواد اولیه و فولاد تمام شده را افزایش می‌دهد، در نتیجه این امر به نوبه خود اجازه می‌دهد تا قیمت‌ها در سطح بالایی حفظ شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، با باز شدن بازار چین ذهنیت بازار مثبت شده است و همین امر تقاضا را بالا برده از دو هفته قبل روند قیمت‌ها صعودی است و به همین دلیل این روند تا قبل از تعطیلات سال نو چین ادامه خواهد داشت این در حالی است که قیمت نفت در دامنه ۸۰ دلار نوسان می‌کند و همین امر به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی در دنیا کمک خواهد کرد احتمالاً این روند در فصل اول سال نو میلادی ادامه پیدا خواهد کرد و بازارها فعال باقی خواهند ماند.

 اگرچه تولید محصولات فولادی طی چند ماه گذشته به صورت ماهانه در چین کاهش یافته است، اما میزان کلی تولید چین در سال جاری بسیار نزدیک به ارقام سال گذشته خواهد بود. در عین حال بررسی ها نشان داد افت قابل توجه در نیمه اول سال ۲۰۲۲ حداقل به نصف با رشد نیمه دوم سال جبران شده است.

فعالان بازار اعلام کردند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه ژانویه در بورس سنگاپور نیز در هفته منتهی به روز جمعه (۱۶ دسامبر)  در محدوده ۱۰۹.۹ دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن نسبت به قیمت اعلام شده در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۲۲  حدود ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

به نقل از برخی منابع خبری، قیمت سنگ آهن با خوش بینی نسبت به چشم‌انداز بهبود اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳ به افزایش خود ادامه داد، زیرا معامله‌گران نسبت به کاهش محدودیت‌های قرنطینه توسط مقامات چینی اطمینان بیشتری پیدا کردند.

به نقل از برخی معامله گران، اجرای شتابان طرح‌های ثبات اقتصادی و بهینه‌سازی سیاست مهار همه‌گیری، روحیه بازارهای مواد اولیه و فولاد تمام شده را افزایش می‌دهد. در نتیجه این امر به نوبه خود اجازه می‌دهد تا قیمت‌ها در سطح بالایی حفظ شود. در عین حال، افزایش موارد بیماری ممکن است مقامات چینی را مجبور به بازگشت به محدودیت‌های قرنطینه گسترده کند که به نوبه خود باعث سقوط دوباره قیمت سنگ معدن خواهد شد.

در ادامه به تغییرات قیمتی بازارهای مقاطع فولادی در دنیا و ایران پرداخته شده است.

سنگ آهن
 متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی در چین تا ۵ دلار رشد داشته به بالای ۱۱۳ دلار هر تن سی اف آر رسید. بهبود تقاضای فولاد و افزایش قیمت آن در بازار چین به دنبال افزایش خوش‌بینی‌ها از جو بازار تقاضای سنگ آهن را نیز بالا برده است. قیمت فعلی سنگ آهن در اوج ۶ ماه اخیر است.

قراضه
در بازار واردات قراضه در ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین ۸۰-۲۰ رشد ۲ دلاری داشته به ۳۸۷ دلار هر تن سی اف آر رسید. برخی معتقدند قیمت به زودی ۳۹۰ دلار می‌شود و فولادسازان ترکیه مجبورند در این قیمت خرید کنند ولی از طرفی آنها در فروش میلگرد خود نیز مشکل دارند و کمی عقب نشسته‌اند.  

آخرین متوسط قیمت قراضه سنگین وارداتی ۲۰-۸۰ در ترکیه در ۳۸۷ دلار هر تن سی اف آر در ثبات مانده است. بازار منتظر است تا ببیند خریداران ترکیه باز هم وارد بازار می‌شوند تا بالای ۳۸۰ دلار خرید کنند یا خیر. برخی معتقدند برای قراضه امریکا حمل از اول ژانویه قیمت ۳۸۷ تا ۳۸۸ دلار هر تن سی اف آر منطقی است. شاید برای حمل اواخر ژانویه قیمت‌ها کمتر شود.
 از طرفی در بازار امریکا انتظار می‌رود فروشنده‌ها قیمت‌های جدید ژانویه را بالاتر ببرند البته اگر بازار از روند صعودی حمایت کند. رشد قیمت‌های ۳۰ تا ۵۰ دلاری در بازار برآورد شده است چرا که ۶۰ تا ۹۰ روز آینده انتظار افت تقاضا در بازار جهانی قراضه نمی‌رود.

قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن تا ۳۲ دلار بالا رفته به ۳۶۲ دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۳۹ دلار رشد داشته ۴۰۵ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

بیلت
 آخرین متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس تغییری نداشت و حدود ۵۲۲ دلار هر تن فوب دریای سیاه بود. در بازار واردات چین بیلت از ۴۷۲ دلار هفته قبل به ۴۸۲ دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت. از طرفی در بازار داخلی چین نیز آخرین قیمت بیلت هفته گذشته از ۵۳۲ دلار به ۵۴۶  دلار هر تن درب کارخانه افزایش داشت.  
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت از ۵۳۵ تا ۵۶۰ دلار به ۵۵۰ تا ۵۶۱ دلار هر تن سی اف آر رسید.  
بیلت صادراتی ایران نیز از  ۴۴۷.۵ دلار به ۴۵۵ دلار هر تن فوب رسید.

قیمت شمش روند افزایشی داشت که ناشی از بالا رفتن قیمت ارز و محدودیت عرضه بود.

مقاطع
در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به گزارش پلاتس از ۵۵۶ دلار به ۵۶۵ دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی چین در بورس شانگهای نیز قرارداد میلگرد رشد چشمگیری داشته از ۵۶۸ دلار به ۵۸۱ دلار هر تن رسید.
میلگرد صادراتی ترکیه تا ۱۰ دلار افت داشته و به ۶۶۳ دلار هر تن فوب رسید.
همچنین در بازار داخلی آمریکا میلگرد در ۹۴۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد ۵ یورو افت داشته ۷۵۰ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.

در ایران نیز با بالا رفتن قیمت شمش قیمت میلگرد هم بالا رفت. هدایت بازار توسط ذوب آهن و بهبود قیمت ارز باعث بالا رفتن قیمت تیرآهن شد.

ورق
 ورق گرم صادراتی سی آی اس تا ۱۵ دلار بهبود داشته ۵۷۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه شنیده شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز  ۵۵۷ تا ۵۶۵ دلار به ۵۸۸ تا ۶۰۰دلار هر تن فوب رسید. ورق گرم وارداتی در جنوب شرق آسیا صعودی بود و ۶۰۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم ۴۵ یورو رشد داشته ۶۶۵ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم ۶۹۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه بود که ۲۰ دلار بهبود داشت.
همچنین اسلب صادراتی سی آی اس تا ۱۰ دلار بالا رفته ۴۴۵ دلار هر تن فوب شنیده شد.

در ایران قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه ۲۱۹۰۰۰ ریال بود که تا روز چهارشنبه به ۲۳۵۰۰۰ ریال رسید. استقبال از خرید ورق‌های مبارکه، بالا رفتن قیمت ارز و افزایش قیمت جهانی دلایل اصلی بالا رفتن قیمت ورق گرم بود.

ورق اکسین به علت رقابت و عرضه کارخانه روند نزولی داشت. برای ورق کاویان به علت افزایش قیمت اسلب و بالا رفتن قیمت ارز، کارخانه قیمت‌ها را افزایش داد.
در بازار ورق سرد به علت افزایش قیمت در بازار جهانی و بالا رفتن قیمت ارز معاملات روزهای میانی هفته سردرگم بود در حالیکه عرضه کالا هم محدود است. روز چهارشنبه که قیمت‌ها تقریباً تثبیت شد با هفته گذشته تفاوت چشم‌گیری داشت. با بالا رفتن قیمت ورق گرم قیمت ورق گالوانیزه هم واکنش نشان داد و بالا رفت.

پایان پیام/ ف
 

کد خبر 2392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =