کد خبر 2394
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت همدان در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

ایران در اکتشافات معدنی پیشرو نیست / برنامه‌ریزی برای واردات ماشین‌آلات

ایران در اکتشافات معدنی پیشرو نیست / برنامه‌ریزی برای واردات ماشین‌آلات

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت همدان با بیان اینکه ایران از نظر اکتشافی پیشرو نیست، خاطرنشان کرد: در این راستا برنامه‌ریزی جدی‌تر در دو مؤلفه سرمایه‌گذاری در حوزه ‌اکتشافات و واردات ماشین آلات توصیه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ محمدهادی احمدی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت همدان در گفت‌وگو با خبرنگار آهن‌نیوز با بیان اینکه ایران از نظر اکتشافی پیشرو نیست، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی جدی‌تری با دو مولفه سرمایه‌گذاری در حوزه ‌اکتشافات و واردات ماشین‌آلات در این راستا توصیه می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت همدان با بیان اینکه محدوده‌های مزایدی‌های مختلف معدنی بر روی نقشه‌های سازمان‌ها مشخص شده‌ است، عنوان کرد: افرادی که تمایل و قصد اکتشاف و بهره‌برداری دارند باید بر اساس نقشه محدوده‌های خود را شناسائی و مشخص کرده تا بتوانند در زمان معین مزایده شرکت کنند.

محمدهادی احمدی گفت: متقاضیان از زمان شروع مزایده در ابتدا 10 روز زمان برای اخذ اسناد مربوطه دارند و سپس 10 روز دیگر  زمان دارند که اطلاعات خود را  در سایت بارگذاری کنند که به عقیده زمان کافی و مناسبی است.

 وی در پاسخ به خبرنگار آهن‌نیوز مبنی بر اینکه زمان 10 روزه برای این فرآیند طولانی و شرکت در مزایده کافی است؟ گفت: فردی که علاقه به استخراج دارد باید قبل شروع مزایده محدوده و پتاسیل و ظرفیت معادن  را شناسائی و مشخص کند در این صورت زمان کافی است و فرد می‌تواند در مزایده شرکت کند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت همدان با بیان اینکه ذخایر معدنی به عنوان اموال دولتی شناخته می‌شود و دولت وظیفه دارد بر اساس قوانین محدوده‌های معدنی را تا زمانی ذخیره دارد استخراج به مزایده بگذارد، تصریح کرد: در واقع دولت با مزایده معادنی که قبلاً دچار چالش بودند فقط به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند.

اکتشاف هنوز به حد استاندارد نرسیده است

احمدی  با بیان اینکه متاسفانه اکتشاف در کشور ما هنوز به حد عالی و استاندارد نرسیده است، اظهار کرد: اکتشاف عمقی مواد معدنی در سطح کشور حدود 7 متر است این در حالی است که عمق در کشورهای پیشرفته به 150 الی 300 متر هم می‌رسد.

 وی با بیان اینکه ایران از نظر اکتشافی پیشرو نیست، خاطرنشان کرد: در این راستا برنامه‌ریزی جدی‌تر در دو  مؤلفه سرمایه‌گذاری در حوزه ‌اکتشافات و وارادات ماشین‌آلات توصیه می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت همدان با بیان اینکه ایران کمتر یک صدم یا دویستم کشورهای دیگر در حوزه اکتشافات سرمایه‌گذاری کرده است، اذعان کرد: در واقع در این خصوص نیاز به برنامه‌ریزی و اقدامات جدی‌تری داریم که بتوانیم در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 احمدی با بیان اینکه معادن در ایران به 6 گروه تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: گروه‌های 1 تا 3؛ شش ماه زمان نیاز دارند که مجوز خود را دریافت کنند که این گروه‌ها به اکتشافی خاص  نمی‌پردازند و بازده معدنی که برای اکتشاف این گروه‌ها در نظر گرفته شده است مناسب و کافی است.

معارضین محلی به چالش‌ تبدیل شدند

 وی در خصوص معارضین محلی که چالش‌های جدی به وجود دارند، عنوان کرد: گروه معدنی 4 تا 6 برای استخراج مواد معدنی خود نیاز به زمان بیشتری دارند، برای تمدید پروانه اکتشاف از بار دوم  به باید درصدی از کار انجام شود و در واقع فرآیند فیزیکی آن پیشرفت کرده باشد.

 این مقام مسئول با بیان اینکه هر چه قدر این زمان بیشتر شود احتمال ضرر و زیان هم افزایش می‌یابد، عنوان کرد: به عقیده بنده گروه 4 تا 6 نیاز به صرف زمان یکساله و یک بار تمدید دارند و این زمان برای آنها کافی است.

 احمدی با اشاره به ضعف و عقب ماندگی ماشین‌آلات معدنی در ایران، اظهار کرد: در  این راستا دولت طی اقدامی کرد هر فردی می‌تواند متناسب با سرمایه خود ماشین آلات معدنی زیر پنج سال را وارد و خریداری کند

 وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر تعداد زیادی از ماشین آلات معدنی مستهلک شدند؛ عنوان کرد: در این زمینه نیاز به اقدام جدی بر رفع این مشکل در کشور داریم که خوشبختانه کلید آن در این دولت خورده شده است.

 این مقام مسئول گفت تکمیل نقشه‌های زمین‌شناسی مستلزم  عملیات اکتشاف بیشتر در حوزه معدن داریم چرا که هم اکنون نقشه‌های بزرگ مقیاس سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 2394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =