کد خبر 2395
۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ جبران عقب ماندگی تورمی بازار آهن

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ جبران عقب ماندگی تورمی بازار آهن

کاهش عرضه مواد اولیه در بورس کالا و افزایش رقابت‌ها برای این محصول توسط خصوصی‌ها و برخی شرکت‌های بزرگ، افزایش قیمت فولاد صادراتی و به‌ویژه جهش چشمگیر قیمت دلار عواملی است که اوضاع فعلی بازار آهن را رقم زده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، طبق گزارش آماری ۷ ماهه سال ۱۴۰۱ فولاد کشور که توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران منتشر شده، کاهش ۹ درصدی در صادرات فولاد میانی (شمش و اسلب) و افت ۴ درصدی در صادرات محصولات فولادی (مقاطع طویل و تخت) نشان داده شده است که مجموع این دو، یعنی صادرات فولاد میانی و کل محصولات فولادی، کاهش ۷.۵ درصدی معادل ۴۵۰ هزار تن نسبت به ۷ ماهه سال ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد که با توجه به امکان صادرات این حجم در اوج قیمت‌های جهانی فولاد، در حدود ۳۵۰ میلیون دلار ارزیابی می‌شود.

از طرفی فعالان صنعت فولاد فاصله قیمتی دلار سامانه نیمایی با دلار آزاد را برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان نگران‌کننده عنوان می‌کنند. صادرکنندگان و فعالان تجاری جایی برای تحرک و رقابت در بازارهای صادراتی ندارند که البته موضوعی مهم و نگران کننده برای صادرکنندگان و صادرات به حساب می‌آید و امید است با شفاف‌سازی در این زمینه و ادامه‌دار شدن بازار متشکل ارزی، شرایط بهبود یابد و این چالش برای صادرکنندگان رفع شود.

در بازار داخلی آهن و فولاد افزایش چشمگیر و افسارگسیخته‌ای در قیمت که در همه بخش‌های بازار آهن و فولاد مشاهده می‌شود که منشأ متعددی دارد. کاهش عرضه مواد اولیه در بورس کالا و افزایش رقابت‌ها برای این محصول توسط خصوصی‌ها و برخی شرکت‌های بزرگ، افزایش قیمت فولاد صادراتی و به‌ویژه جهش چشمگیر قیمت دلار عواملی است که اوضاع فعلی بازار آهن را رقم زده است.

با توجه به تورم روزافزون و افسارگسیخته‌ای که در همه بازارهای کشور مشاهده می‌شود، بازار آهن نیز دچار عقب‌ماندگی تورمی است و منتظر فرصتی برای همسو شدن با آن است.

اگرچه مجموعه‌ای از عوامل مختلف به بروز شرایط ملتهب در بازار آهن منجر شده است اما کمبود آهن اسفنجی و رقابت عجیب خریداران این محصول در بورس کالا آغازی برای افزایش قیمت‌های فعلی به شمار می‌رود.

در ادامه به بررسی تغییرات قیمتی بازارهای فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخته شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۳۹ هزار و ۴۰۰ تومان مبادله می‌شود.

 نرخ میلگرد با وزن استاندارد رقمی حدود ۱۷ هزار و ۱۰۰ الی ۱۸ هزار تومان اعلام شد و قیمت متوسط آن نیز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد شد. قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است و در پنج شرکت از ۱۰۰ تا ۷۰۰ تومان افزایش داشته است.

انواع ورق‌ها نیز افزایش قیمت داشتند به طوری که قیمت ورق سیاه عمدتا در کارخانه فولاد مبارکه و اکسین و ... حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش قیمت داشت؛ ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم با افزایش ۴۰۰ تومانی اعلام قیمت شد.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در برخی شرکت‌هایی که اعلام قیمت کرده‌اند ثابت بوده و در اکثر کارخانه‌ها با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود؛ اما قیمت لوله داربستی، گازی، مبلی و سایر لوله‌ها در اکثر مبادی فروش ثبات قیمت داشتند.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی در اغلب بنگاه‌ها افزایش ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی داشت اما در شماری از شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد. در شرکت‌ ظفر بناب نیز قیمت ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و شرکت ذوب‌آهن در بخش شاخه‌ای هنوز اعلام قیمت نکرده است.
قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

قیمت روز قوطی آهن نیز به همین ترتیب بود و در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد اما در چند شرکت نیز افزایش ۳۰۰ تومانی داشت.

بازار بورس 

 کارشناسان بازار سرمایه معنقدند بازار در هفته گذشته ریسک سیستماتیک بالایی داشت و نرخ بهره نیز بدون ریسک بود، ضمن اینکه افزایش نرخ دلار و انتظارات تورمی به این دو عامل ریسک غلبه کرد و باعث شد خریداران جدیدی در بازار ظهور کنند.

پیش بینی می‌شود از لحاظ بنیادی ارزندگی بازار در سطحی باشد که بتواند از همین سطوح فعلی ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد را تجربه کند. این عملکرد در کنار رشد نرخ دلار می‌تواند بازار سرمایه را حداقل در کوتاه مدت به یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد برساند، بنابراین شرایط بنیادی، روند معاملاتی، رشد ارزش معاملات و حتی چارت شاخص کل سناریو روند صعودی بورس در هفته آتی را تقویت می‌کند.

شاخص کل بازار بورس در زمان بسته شدن معاملات امروز ۳۰ هزار و ۳۰۸ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۵۰۰ هزار و ۲۴۱ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۷ هزار و ۴۸۳ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۴۳ هزار و ۹۶۱ واحدی قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی با رشد ۲۸ هزار و ۹۷۴  واحدی، رقم یک‌میلیون و ۲۷ هزار و ۵۳۳ واحد را نشان داد.

علاوه بر این، نمادهای «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «وغدیر»، «نوری» و «شپنا» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند، ضمن اینکه نمادهای «واتی»، «وپترو»، «اخابر»، «پتابر» و «سشمال» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «وآذر»، «غآذر»، «قشکر»، «خمهر» و «خاذین» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

براساس آمار موجود از بورس کالای روز گذشته، حجم عرضه آهن اسفنجی ۳۵ هزار تن برآورد شد و میزان تقاضا برای این محصول ۳/۲۹ برابر حجم عرضه اعلام شد که بیش از حجم عرضه بود.

نرخ میانگین موزون اهن اسفنجی در عرضه دیروز به ۱۰ هزار و ۸۱۷ تومان رسید که هزار و ۴۲۵ تومان و معادل ۱۵ درصد بالاتر از نرخ کشف شده هفته پیش گزارش شد.

امروز نیز ۲۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت در بورس کالا توسط صبا فولاد خلیج فارس عرضه شد که نرخ آن ۹ هزار و ۶۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود که تمام آن با قیمت میانگین ۱۰۱,۰۶۷.۷۸ ریال بر روی تابلوی بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. 

گفتنی است آهن اسفنجی بریکت هفته گذشته عرضه نشده بود.

کد خبر 2395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =