کد خبر 2406
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار داخلی همسو با بازار جهانی بالا رفت

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار داخلی همسو با بازار جهانی بالا رفت

بازار جهانی فولاد به دلیل کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها افزایش پیدا کرده است، به خصوص در مقطع ورق که به شدت بازار داخل به بازار جهانی متصل است، این افزایش کاملا به‌چشم می‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، علی صالح آبادی، فعال صنعت فولاد درباره وضعیت بازار ارز توضیح داد که نیازهای واقعی کشور و مردم به ارز در سامانه‌های نیما و متشکل تامین می‌شود.

در این راستا، سری به وضعیت بازار جهانی فولاد زدیم و مشخص شد سنگ آهن، ۱۱۳ دلاری شده است که بیشترین نرخ طی شش ماه گذشته بود. بهای جهانی سنگ آهن ۶۲ درصد که مدت‌هاست در محدوده ۱۰۰ دلاری نوسان می‌کند در بازار با بهبود وضع تقاضا و خرید با رشد قیمت مطلوبی همراه شد به گونه‌ای که با افزایش ۳.۴ دلاری تا ۱۱۳.۱۵ دلار در تن بالا آمد.

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن به چالش‌های دیرینه صنعت فولاد پرداخت و دو چالش اساسی را در مقابل این صنعت دانست. وی با اشاره به اینکه هر محدودیتی در صادرات باعث آسیب به یکی از حلقه‌های زنجیره فولاد می‌شود، گفت: این آسیب دو خطر عمده به‌دنبال دارد؛ خطر اول کوچک شدن بازار، هم در داخل و هم در خارج و خطر دوم، رکود و ورشکستگی است. امروز سه برابر مصرف داخل، فولاد تولید می‌کنیم و برای صادرات مازاد تولید برنامه‌ریزی انجام‌ شده اما صادرات با مشکلاتی مواجه است.

از طرف دیگر بازار فولاد مانند سایر بازارها به شدت به نرخ دلار وابسته است. هرگونه افزایش در نرخ دلار آزاد می‌تواند بازار فولاد را دچار تغییر کند. بنابراین وقتی دلار افزایش پیدا کند، مانند چند روز اخیر بازار فولاد نیز پا به پای ان افزایش پیدا می‌کند.

اما می‌توان گفت که با افزایش نقدینگی و چاپ پول بدون پشتوانه، روند کاهشی ارزش پول ملی در میان مدت ادامه‌دار خواهد بود و سوای نوسانات کوتاه مدت، دلار همچنان افزایش خواهد داشت. تا زمانی که در وضعیت کلان اقتصادی تغییر محسوسی ایجاد نشود روال به همین صورت ادامه‌دار خواهد بود.

سوای نرخ دلار، بازار جهانی فولاد به دلیل کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها افزایش پیدا کرده است. به خصوص در مقطع ورق که به شدت بازار داخل به بازارجهانی متصل است، این افزایش کاملا به‌چشم می‌خورد.

در کل قیمت‌ها در بازار داخلی در حالی رو به رشد است که قیمت‌ جهانی فولاد نیز روندی افزایشی دارد به این صورت که قیمت سنگ آهن در شش ماه گذشته به بالاترین میزان خود رسیده و حدود ۱۱۳ دلار اعلام شده است. افزایش نرخ جهانی سنگ آهن حاکی از بهبود تقاضا و افزایش خرید این محصول است که می‌توان علت آن را به دو عامل نسبت داد.

نخست اینکه چین با تلاش برای افزایش موجودی انبارهای خود اقدام به خرید این محصول کردند و عامل بعدی نیز بهبود حاشیه سود سنگ آهن وارداتی به چین است.

در ادامه به تغییرات قیمتی بازارهای آهن داخلی پرداخته شده است. 

بازار آهن

نوسانات افزایشی قیمت قوطی آهن روز گذشته بین ۵۰۰ الی ۷۰۰ تومان برآورد شد. طبق گزارش‌ها پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر بیش از ۲۵ هزار تومان قیمت خورد و سقف قیمت این محصول تا ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیز برآورد شد؛ قیمت انواع لوله‌های گازی، مبلی، مانیسمان و ... نیز با افزایش ۵۰۰ الی ۷۰۰ تومانی اعلام شد.

نوسانات قیمت روز میلگرد آجدار از ۱۰۰ الی ۷۰۰ تومان گزارش شد.

قیمت روز نبشی و ناودانی  روز گذشته نیز افزایشی بود و حدود ۲۰۰ الی ۸۰۰ تومان بالا رفت؛ به طوری که کف این محصول حدود ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان و سقف آن نیز ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها با افزایش ۲۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی همراه بود و چند کارخانه هم ثبات قیمت داشتند.

قیمت ورق نیز با نوسانات متعددی توأم بود، به طوری که قیمت ورق آهن در غالب کارخانه‌ها ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومان افزایش داشت و چند کارخانه هم ثابت بودند.

قیمت ورق گالوانیزه هم با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شد.

قیمت ورق روغنی هم به همین ترتیب بود و با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شد اما ورق رنگی در غالب شرکت‌ها ثبات قیمت داشت.

بازار بورس 

شاخص کل بورس تهران امروز با رشد ۶۷۷ واحدی به ۱میلیون و ۵۰۰ هزار و ۹۱۹ واحد رسید.
شاخص هم وزن اما با افت ۶۵۵ واحدی به ۴۴۳ هزار و ۳۰۷ واحد رسید.
نمادهای فارس، پارس و شستا بیشترین تاثیر را در مثبت شدن بورس داشتند.
همچنین شاخص فلزات اساسی با افت ۵ هزار و ۲۸ واحدی، رقم یک میلیون و ۲۲ هزار و ۵۰۳ واحد را نشان داد.

بورس کالا

فولاد خوزستان قرار است ۲۹ آذر ۱۰ هزار تن شمش بلوم خود را در تالار صادراتی بورس کالا به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه کند.
پس از شرکت‌های آهن و فولاد ارفع و فولاد کاوه جنوب کیش که مسیر بورس کالا را برای صادرات محصولات خود انتخاب کردند اکنون نوبت به فولاد خوزستان رسیده است که به عنوان یکی از شرکت های مطرح در عرصه صادرات شمش فولاد قدم به میدان گذاشته و این مسیر را برگزیند.
از این رو قرار است فخوز سه شنبه ۲۹ آذر ۱۰ هزار تن شمش بلوم خود را در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه کند.
این محموله درصورت فروش، درب کارخانه تحویل مشتری می شود و مسئولیت اظهار به گمرک، صادرات کالا و رفع تعهد ارزی ناشی از صادرات محموله برعهده خریدار است و فروشنده هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد.

 امروز در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا قرار بود ۸۰ هزار و ۹۶۰ تن محصول فولادی معامله شود که از این میزان، ۲ هزار و ۳۶۰ تن بر روی تابلوی معاملات قرار گرفت.

در همین حال، در معاملات امروز بورس کالا برای ۲ هزار و ۳۶۰ تن شمش بلوم، ۲ هزار ۲۰ تن تقاضا وجود داشت و قیمت میانگین ۱۵۳ هزار و ۱۳۲ ریال را روی تابلوی معاملات به ثبت رساند. همچنین کل میزان عرضه این محصول در پایان معاملات به فروش رفت.

علاوه بر این، محصول تختال C به علت نداشتن تقاضای لازم، نتوانست به معاملات تابلوی معاملات بورس کالا راه پیدا کند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =