کد خبر 2486
۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱

بخش تولید همچنان قربانی اولویت‌دهی به بخش خانگی و تجاری است

مازوت سوزی در صنایع، تاوان پرمصرفی گاز خانگی

مازوت سوزی در صنایع، تاوان پرمصرفی گاز خانگی

با فرا رسیدن فصل سرما و کاهش فشار گاز، باز هم اولویت با تامین گاز برای مصارف نامحدود خانگی است و سوزاندن مازوت، پیشنهاد دولت برای صنایعی مثل سیمان و فولاد است. سوختی مایع که سوزاندنش موجب انتشار گازی به شدت سمی در ترکیب با اکسیژن هوا می‌شود و با همراهی پدیده وارونگی، به آلودگی شدید هوا به ویژه در شهرهای بزرگ منجر می‌شود. اما به نظر می‌رسد فعلا در بر همان پاشنه می‌چرخد و نه مردم خیال بهینه مصرف کردن گاز ارزان را دارند و نه دولت راهی جز پیشکش کردن مازوت به صنایع در عوض بستن شیر گازشان دارد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد؛ این چهارمین سال متوالی است که گاز صنایع به مدت سه ماه زمستان قطع می‌شود و این باعث می‌شود تا 30 درصد تولیدات کارخانه‌های صنعتی کاهش پیدا کنند اما شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران طی اعلامیه اخیر خود گفته که هیچ کمبودی در تأمین سوخت کشور در هیچ منطقه‌ای وجود ندارد و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم در خبری تصریح کرده که گاز طبیعی تحویلی در نیروگاه‌ها حدود ۹ درصد افزایش داشته است و در مجموع موجودی مفید نیروگاه‌ها در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبلش نزدیک به ۲۳۰ درصد افزایش داشته که به لحاظ ذخیره ۱۴۰۱، میزان موجودی مثبتی تلقی می‌شود. این در حالی است که همانند سال‌های گذشته، گاز تولیدکنندگان سیمان و فولاد کشور از جمله در خراسان رضوی به دلیل کمبود، قطع شده است.

فرشید دشتی، مدیر بهره‌برداری شرکت گاز خراسان رضوی نیز درباره روال تأمین سوخت صنایع می‌گوید: در فصل سرد سال، گاز مورد نیاز مصرف‌کنندگان بخش‌های مختلف با اولویت بخش خانگی و عمومی از طریق خطوط انتقال منتقل می‌شود. بخش اصلی مصرف گاز خراسان از پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد سرخس و مخازن ذخیره‌سازی ذی‌ربط و بخشی هم از طریق خطوط انتقال گاز از مبادی ورودی استان‌های هم‌جوار تأمین می‌شود.  دشتی با اذعان به فشار بر صنایع در فصل سرد سال می‌گوید: یکی از موضوعات بسیار مهم در تأمین پایدار گاز، موضوع موازنه تولید و مصرف است که متأسفانه با شروع پیک سرما، شاهد افزایش شدید و لجام‌گسیخته مصارف در بخش خانگی و عمومی بوده‌ایم و در نتیجه با بروز ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور و استان مواجه شدیم. بنابراین در مواقع اضطرار و وجود محدودیت تأمین گاز طبیعی، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به‌منظور استمرار فعالیت واحدهای صنعتی نسبت به تأمین سوخت مایع جایگزین اقدام می‌نماید.

دشتی به اهمیت و اولویت تامین گاز مصارف خانگی و عمومی برای دولت اشاره می‎‌کند و می‌گوید: موضوع محدودیت مصرف گاز در زمستان تابعی از میزان مصرف بخش خانگی و عمومی است. هرچقدر استفاده بهینه و رعایت الگوی مصرف در این بخش بیشتر باشد، میزان گازرسانی به صنایع قطعاً افزایش خواهد داشت. طی سال‌های گذشته، گاز طبیعی بخش خانگی و عمومی استان به‌صورت کامل و 100 درصد تأمین شده است.

مدیر بهره‌برداری شرکت گاز خراسان رضوی در پایان به راه حل مازوت سوزی برای صنایع در 4 ماهه انتهایی سال اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال گذشته با هماهنگی مراجع ذی‌ربط استانی و کشوری حداقل محدودیت مصرف گاز در ایام پیک سرما فقط در کارخانه فولاد و سیمان استان اعمال شد که در این مدت هم شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به‌صورت منظم نسبت به تأمین فرآورده سوخت مایع جایگزین اقدام کرده است. البته شکل قرارداد صنایع نیز مطابق مصوبات ابلاغی از ستاد ملی گاز ایران ۸ماهه است و مراکز صنعتی باید تجهیزات لازم برای استفاده از سوخت دوم را در 4 ماه پایانی سال داشته باشند. این موضوع علاوه بر کمک به پایداری جریان گاز بخش خانگی، تاب‌آوری صنایع در شرایط بحران را به همراه دارد.  

انتهای پیام/

کد خبر 2486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =