کد خبر 2533
۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار در فاز اصلاح

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار در فاز اصلاح

یک پای تحریک بازار در کنار قحطی مواد اولیه؛ جوش و خروش بازار دلار بود و حالا بحث اختلاف نظر بین وزارتخانه و بورس کالا مزید علت دودلی و توقف در تصمیم‌گیری در خرید سرمایه‌ای شده، قیمت‌ها هم طی دو هفته گذشته رشد قابل توجهی کرده و نیاز به استراحت و اصلاح دارد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار ایران سه مساله دیده می‌شود، اول عرضه کالا، به علت کاهش عرضه آهن اسفنجی عرضه شمش نیز روند نزولی گرفته است. بسیاری از کارخانه‌ها بخصوص کارخانه‌های القایی از دپوی خود بازار را نگه داشته‌اند ولی در هفته‌های آینده دپوی آنها نیز تخلیه خواهد شد و تنها عرضه کننده‌های بزرگ که با کاهش ۴۰ درصدی تولید روبرو هستند در بازار باقی خواهند ماند. همین امر باعث شده است تا ذهنیت بازار نسبت به قیمت محصول نهایی مثبت باشد و تجار به سیاست حفظ موجودی به جای حفظ نقدینگی روی بیاورند.
 مساله دوم نوسان نرخ ارز است. کسری بودجه عامل اصلی افزایش نرخ ارز می‌باشد. دولت در ماه‌های پایانی سال بسیار تلاش می‌کند تا این کسری را تامین کند اینکه تا چه حد موفق می‌ماند به عوامل بسیاری بستگی دارد آنچه مسلم است تورم امروز ناشی از افزایش پایه پولی در مهر ماه است اگر این پایه پولی در یکی دو ماه آینده تغییری نکند به ثبات قیمت‌ها در همین سطح کمک خواهد کرد در غیر این صورت باید منتظر افزایش قیمت‌ها بود.
مساله سوم نرخ بهره است که بدون اعلام رسمی عملاً افزایش پیدا کرده است این مطلب به تولیدکننده فشار مضاعف وارد خواهد کرد. شرایط پیش رو برای بازار فولاد نشان دهنده رکود و تورم بیشتر است با فرض کاهش قیمت ارز باز هم قیمت فولاد کاهش جدی نخواهد داشت چون مشکل اصلی فولاد از سمت عرضه مواد اولیه است نه از سمت نرخ ارز.  
تصمیمات اخیر دولت نشان از بی‌برنامگی و شتاب زدگی است. تغییر نرخ پایه ارز در بورس کالا یا سقف دارایی ۱۰۰ سکه و افزایش پنهان نرخ سپرده‌های بانکی همه گویای این مطلب است که دولت برنامه جامعی برای مشکلات اقتصادی ندارد. عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها طی دهه گذشته بخصوص گاز، آب و برق دولت فعلی را تا پایان دوره آقای رئیسی آزار خواهد داد و متاسفانه شرایط اقتصادی به گونه‌ای نیست که با حذف سوبسیدها در این سه بخش بتوان سرمایه‌گذاری جدید را جذب کرد.         

در مجموع تا این لحظه در بازار آهن تقاضا روی عقب نشینی فاحش دلار کلا از بازار عقب نشینی کرده؛ عرضه‌کننده بخش خصوصی روی قحطی مواد اولیه همچنان دستور حمله را در کارزار خود دارد و از شیپور عقب نشینی فعلا خبری نیست از طرفی تقاضا هم خبری نیست.
یک پای تحریک بازار در کنار قحطی مواد اولیه؛ جوش و خروش بازار دلار بود؛ این عامل تا حدی شانه خالی کرده و حالا بحث اختلاف نظر بین وزارتخانه و بورس کالا هم مزید علت دودلی و توقف در تصمیم‌گیری در خرید سرمایه‌ای شده، قیمت‌ها هم طی دو هفته گذشته رشد قابل توجهی کرده و نیاز به استراحت و اصلاح دارد.

در ادامه به تغییرات قیمتی بازار آهن و فولاد فعال در کشور پرداخته شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۴۱ هزار و ۳۰۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند افزایشی بوده است و در چهار شرکت از ۳۰۰ تا ۸۰۰ تومان افزایش داشته است. قیمت میلگرد در پایان هفته نیز همچنان چشمگیر بود به طوری که میلگرد آجدار ذوبی سایز ۱۴ در ابتدای هفته در کانال ۱۸ هزار تومانی بود اما در پایان هفته ۲۰ هزار تومان اعلام قیمت شد.

افزایش نرخ روز نبشی و ناودانی حدود ۱۵۰ الی ۷۰۰ تومان اعلام شد برخی از شرکت‌ها نیز اعلام قیمت نکردند.

قیمت تیرآهن شاخه‌ای در شماری از شرکت‌ها تا ۳۵۰ هزار تومان نیز افزایش داشت و تعدادی از کارخانه‌ها نیز به طور کلی اعلام قیمت نکردند. شرکت ظفربناب قیمت کیلویی خود را ۴۰۰ تومن افزایش داده و قیمت شاخه‌ای از ۳۰ تا ۲۸۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

قیمت روز قوطی آهن و همچنین انواع لوله‌های داربستی، گازی؛ مبلی و انواع آن نیز روز پنجشنبه اعلام قیمت نشدند. طبق آمار قیمت پروفیل ساختمانی روز پنجشنبه در برخی شرکت‌ها کانال ۲۹ هزار تومان را رد کرده و تا ۳۰ هزار تومان نیز افزایش یافت.

انواع ورق سرد و گرم نیز روز پنجشنبه به‌رغم افزایش قیمت در چند کارخانه، عمدتا اعلام قیمت نشدند.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس

در مورد روند بازار بورس باید گفت، بعد از کاهش دلار در چند روز گذشته، شاهد فشار فروش نسبی در بازار هستیم، این منفی‌ها منطقی می‌باشد چرا که شاخص کل در محدوده اشباع فروش قرار داشت. بعد از مدتی استراحت احتمالا شاهد ادامه رشد شاخص خواهیم بود.

طبق آمارها بیشترین ورود پول حقیقی در نمادهای رمپنا، گدنا، خاور، وپاسار، حپارسا، پخش وبیشترین خروج پول حقیقی نیز از سهم‌های بوعلی، وغدیر، نوری، شستا، شپنا، فارس بود.

امروز ۸۰۱ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار سرمایه صورت گرفته و ارزش معاملات خرد نیز ۸۹۶۴ میلیارد تومان ثبت شد.

شاخص کل این بازار امروز در زمان بسته شدن معاملات ۵۶ هزار و ۸۱۹ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۵۹۰ هزار و ۴۹۵ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۱۱ هزار و ۶۷۴ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۴۶۹ هزار و ۷ واحدی قرار گرفت.

همچنین شاخص فلزات اساسی با کاهش ۴۳ هزار و ۷۴۲ واحدی، رقم یک میلیون و ۸۲ هزار و ۴۱۴ واحد را نشان داد.

بورس کالا

صبح امروز دهم دی ماه ۱۴۰۱ طبق اطلاعیه عرضه بورس کالا، ۴۸ هزار و ۱۵۰ تن محصول فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، شمش بلوم و ناودانی در تالار صنعتی عرضه شد که در پایان معاملات امروز در نهایت ۱۶ هزار و ۷۳۴ تن از این محصولات عرضه شده و با کاهش ۶۵ درصدی عرضه روبه رو شد و در عین حال عرضه ۱۰۰ تن ناودانی کلا از تابلوی معاملات حذف شد. از طرفی عرضه شمش بلوم نیز با کاهش ۹۰ درصدی در عرضه مواجه شده و از ۳۴ هزار و ۶۵۰ تن محصول عرضه شده در اطلاعیه صبح فقط ۳ هزار و ۵۵۰ تن توسط مجتمع ذوب آهن پاسارگاد عرضه شد.

همچنین صبحِ امروز ۲ میلیون و ۹۵ هزار و ۵۰۰ تن سنگ آهن شامل سنگ آهن دانه‌بندی، سنگ آهن کلوخه، کنسانتره سنگ آهن و گندله سنگ آهن در تالار حراج باز و صنعتی بورس کالا قرار بود عرضه شود که در نهایت فقط ۴۳۰ هزار گندله سنگ آهن با قیمت پایه ۳۵ هزار و ۲۴۰ ریال عرضه شد که در مجموع ۸۰ درصد کاهش عرضه در محصولات سنگ آهن را نشان داد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =