کد خبر 2614
۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

در گفتگو با فعالان صنعت فولاد مطرح شد

از چاله افزایش نرخ ارز تا چاه مشکلات در زنجیره فولاد

از چاله افزایش نرخ ارز تا چاه مشکلات در زنجیره فولاد

زنجیره فولاد این روزها بر اثر افزایش نرخ ارز با مشکلات بسیاری دست و پنچه نرم می‌کند؛ این در حالی است که مسئولان می‌گویند حاضر به کنترل نرخ ارز هستند اما از سوی دیگر فعالان زنجیره فولاد به این ادعا باور ندارند و معتقدند باید به هر قیمتی بازارهای هدف حفظ شوند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ این روزها به نظر می‌رسد نرخ دلار؛ تیشه به ریشه صنایع زده است و مهم تراز آن، این که کارشناسان صنعت فولاد  نه تنها از از وضعیت افزایشی نرخ دلار ابراز نگرانی کرده‌اند بلکه از سردرگمی حرف می‌زنند که تا به امروز به این شکل درگیر آن نبوده‌اند. اگرچه برخی کارشناسان با تشریح فرمول اقتصادی معتقندند که با افزایش یا کاهش نرخ ارز تاثیرات آن به سرعت در زنجیره فولاد مبرهن نخواهد شد اما به نظر می‌رسد این موضوع هم همچون قطعی گاز و برق که فولاد را فلج کرد و خسارات جبران تاپذیری به این صنعت زد باز هم باید نگران بود.

بانک مرکزی دست از چاپ پول بدون پشتوانه بردارد

در این میان  مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ آهن ایران از وضعیت افزایش یکباره نرخ ارز ابراز نگرانی کرده و در گفتگو با آهن‌نیوز گفت: نرخ دلار در حالت افزایشی یا کاهشی؛ هر دو به ضرر صنعت فولاد است چراکه این تغییرات ارزی منجر به فاصله گرفتن از قیمت اصلی شده و در نهایت تبعات منفی آن گریبانگیر زنجیره فولاد خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که باید دارای قیمت ارز ثابت و پایداری باشیم یادآور شد: دلار چند نرخی در کشور منجر به کاهش یا عدم کنترل حاکمیت در ارکان بخش‌های اقتصادی می شود در نتیجه نظارت بر بازار توسط دولت تحت شعاع قرار می‌گیرد.

اکبریان در ادامه با اشاره به این که شاید یکی از مقصران بزرگ اتفاقات اخیر در راستای افزایش نرخ دلارها بانک ها هستند یادآو شد:  بانک‌ها بی‌تقصیر از اتفاقات اخیر نیستند چراکه در امر بنگاه‌داری ورود کرده و بانک مرکزی با چاپ پول بدون پشتوانه تا حدودی مشکلات امروز را رقم زده است.

از چاله افزایش نرخ ارز تا چاه مشکلات در زنجیره فولاد

رییس انجمن سنگ آهن ایران در ادامه با اشاره به اینکه تحمیل قیمت دستوری در زنجیره فولاد و تفاوت قابل توجه نرخ دلار نیمایی و دلار آزاد؛ هزینه های روزمره چرخه صنعت فولاد را با مشکل جدی مواجه کرد است، افزود: مهمترین این هزینه‌ها شامل هزینه‌های روزانه و توسعه، تامین ، نگهداری و مواد اولیه است که با نرخ آزاد محاسبه و تهیه می‌شود و این موضوع صنعتگران را با چاش‌های جدی مواجه کرده است چراکه  این شرایط (افزایش هزینه‌های روزانه) به ظاهر نشان می‌دهد که قیمت نرخ ارز  منجر به افزایش درآمد واحدهای تولیدی شده اما واقعیت این است که نرخ ارز افزایش پیدا کرده و انتظار هزینه در واحدها بالا رفته است اما از سوی دیگر تفاوت قیمتی موجود  بین نرخ ارزها که در بازار وجود دارد نه تنها زنجیره فولاد بلکه برای تمامی ارکان افتصاد و مصرف کننده واقعی مضر است.

دولت شرایط را کنترل کند

اکبریان در ادامه خواستار حمایت دولت از صنعت در شرابط فعلی شده و گفت: از دولت انتظار داریم که شرایط را کنترل کند این در حالی است که به نظر می‌رسد مشکلات  ریشه‌ای بوده  و بعید به نظر می‌رسد که که با کنترل بازار ارز تبعات حاصل از آن به این سرعت رفع شود.

به گفته وی،‌ بهتر است بانک‌ها از شرایط بنگاه‌داری خارج شده و خدمات مالی و پولی به واحدهای تولیدی و صنعتی را افزایش دهند

صادرات فولاد؛ با واقعی‌سازی نرخ ارز

رییس انجمن سنگ آهن ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تولید فولاد بیش از نیاز داخلی است در نتیجه نیازمند صادرات هستیم گفت: صادرات یک معامله دو سویه بوده که یک بخشی از آن در کشور و بخش دیگرش در بازار هدف انجام می‌شود در نتیجه هرگونه بخشنامه مثبت و منفی می‌تواند در صادرات تأثیرگذار است همچنین دولت باید نرخ ارز را برای زنجیره فولاد واقعی کند تا صادرات به بهترین شکل خود انجام شده و ارزآوری نیز برای کشور حاصل شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات فولاد کشورمان یک موضوع تجملی نیست، گفت: فولاد بحث کلان اقتصادی کشورمان است و قیمت‌هایی که در داخل کشور برای صنعت فولاد  افزایش پیدا کرده مثبت نیست چراکه  افزایش قیمت به علت شرایط خوب بازار نیست بلکه به علت قطعی گاز و برقی است که تولیدکننده‌های ما در شرایط رکود و عدم تولید قرار گرفتند و با کم شدن عرضه قیمت ها افزایش یافته است.

تصمیمات وزارت صمت محدودکننده است

اکبریان در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که وزارت صمت باید به موضوع با توجه به شرایط فعلی متفاوت‌تر از گذشته بنگرد یادآور شد: تمامی تصمیمات وزارت صمت در ارتباط با زنجیره فولاد تا به امروز تماماً کنترل‌کننده و محدودکننده بوده است در صورتی که اولین و آخرین متولی بخش معدن و صنعت وزارت صمت است در نتیجه وزارتخانه باید برنامه‌ریزی صحیحی برای ادامه کار و حیات این مجموعه‌ها (فعالان حوزه صنعت) داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت صمت باید روابط درستی در زنجیره فولاد ایجاد کند یادآور شد:  ما با مفاهیم اشتباهی کار را شروع کرده‌ایم به طور مثال تلاش برای اخذ مجوز تولید فولاد کلان در کشور با عدد ۵۰ تا ۷۰ میلیون تن رقم کلانی است اگرچه  این کار کارشناسی نبوده در نتیجه ما بیش از اینکه به دنبال ایران فولادی باشیم باید به دنبال فولاد ایرانی حرکت می‌کردیم به عبارتی باید فولادی تولید می‌شد که نیاز داخلی کشور را تامین می‌کرد نه اینکه تمامی تلاش ما به دنبال افزایش ظرفیت‌های کمی در کشورمان باشد.

تمرکز برای کنترل نرخ ارز اشتباه است

اگرچه در این میان اکبریان به عنوان پیششکسوت زنجیره فولاد از افزایش یک باره نرخ دلار ابراز نگرانی کرده است اما سعید عسکرزاده دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران بر خلاف وی معتقد است نباید نرخ دلار را بهانه‌ای برای نرسیدن به اهداف توسعه‌ای زنجیره فولاد بدانیم.

وی در گفتگو با آهن‌نیوز خاطرنشان کرد: به نظر من اثرات افزایش قیمت دلار در بخش فولاد نمی‌تواند به این سرعت تاثیرگذار باشد.

عسکرزاده با اشاره به اینکه در برخی کالاها چسبندگی وجود دارد که افزایش نرخ دلار بر آن تاثیرگذار خواهد بود اضافه کرد:  بین نرخ دلار و طلا چسبندگی وجود دارد و با افزایش دلار به طور حتم شاهد افزایش طلا خواهیم بود این در حالی است که نرخ دلار با بازار مسکن دارای چسبدگی نیستند در نتیجه قضییه تأثیر نرخ دلار بر فولاد نیز از این قانون تبعیت می‌کند.

دبیر کل انجمن سنگ اهن ایران در ادامه با اشاره به اینکه اگر احیاناً با شرایطی غیرقابل پیش‌بینی همچون تغییر قیمت‌های همزمانی در همه کالاها مواجه هستیم این به معنای تاثیرپذیرفتن از از افزایش قیمت دلار نیست بلکه به معنای پایین آمدن ارزش واقعی پول است که قاعدتاً در قالب تورم مورد بحث قرار می‌گیرد و اتفاقاً این بار معکوس بوده یعنی وقتی ارزش پول میاد پایین روی قیمت دلار تاثیر می‌گذارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اگر به جای توجه خاص به موضوع دلار به اصل قصه و بحث توسعه بنیادین کشور از منظر بهبود وضعیت اقتصادی و تاثیر آن در معیشت مردم بنگریم به طور حتم سیاست‌گذاری‌ها متفاوت خواهد شد. نه اینکه با نگاه کنترلی به بخش ارز و سیاست‌هایی که بخش ارزی را هدف قرار داده مشغول باشیم.

از چاله افزایش نرخ ارز تا چاه مشکلات در زنجیره فولاد

عسکرزاده با تاکید بر این که اگر بخواهیم موفق شویم باید نگاه کلان‌تری به موضوع توسعه اقتصادی و توسعه صنعتی کشور را مد نظر قرار دهیم یادآور شد: الزامات رسیدن به این توسعه‌ها، توسعه سیاسی، توسعه روابط خارجی و توسعه صادرات و ارزآوری است.

وی با اشاره به اینکه اگر امروز به هر شکلی به موضوع ارز بپردازیم کار موفقی انجام نداده‌ایم یادآورشد: فولاد چسبندگی زیادی به دلار و ارز ندارد اما با تغییر قیمت‌ها که هم راستا با سایر کالاها افزایشی شده است بر این گزینه (زنجیره فولاد) نیز تأثیرگذاشته است.

دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به این مسئولانی که مدعی هستند با سیاستگذاری صحیح، قیمت ارز را می‌توان کنترل کرد یادآور شد: در حال حاضر باید تمامی تمرکزها بر روی ارزآوری کشور باشد و در کنار آن توسعه روابط سیاسی و تجاری با بازارهای هدف باید مدنظر قرار گیرد.

جان کلام

به نظر می رسد تاثیرات افزایش نرخ ارز در زنجیره فولاد بی‌تاثیر نباشد اما آنچه که مبرهن است نبود اتفاق نظری منسجم در مورد این نوع تاثیرگذاری است. شاید زمان نشان دهد که این صنعت قرار است با وضعیت فعلی که در اقتصاد کشور حاکم شده به چه شکلی عبور کند.

انتهای پیام/

کد خبر 2614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =