کد خبر 263
۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴

"تامین برق و مواد اولیه" چالش صنعت آلومینیوم

"تامین برق و مواد اولیه" چالش صنعت آلومینیوم

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اظهار کرد: تامین نشدن انرژی برای صنعت آلومینیوم کشور، حکم مرگ واحدهای فعال در این صنعت مادر را دارد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اظهار کرد: صنایع بالادستی آلومینیوم کشور درحال‌حاضر با دو چالش اساسی تامین برق و همچنین تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند. با توجه به اینکه ایران ذخایر غنی بوکسیت یا آلومینا ندارد، صنعت آلومینیوم بر پایه بهره‌گیری از ذخایر انرژی احداث‌شده و از اول بنا بوده بخش مهمی از مواد اولیه این صنعت با واردات تامین شود. 

ضرورت تنظیم بازار

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم با اشاره به روند عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا اظهار کرد: در مواردی شمش آلومینیوم که حکم ماده اولیه صنایع پایین‌دستی این زنجیره را دارد، در قالب مهندسی‌شده در بورس کالا عرضه می‌شود و همین موضوع نیز چالش‌هایی را به فعالان این صنعت تحمیل خواهد کرد. از جمله آنکه با پیشی‌گرفتن عرضه از تقاضا، شاهد ایجاد رقابت گسترده برای خرید یک محصول خواهیم بود که به رشد قابل‌توجه نرخ آن و گپ قابل‌توجه میان نرخ پایه و نهایی فروش خواهیم بود. این درحالی است که بی‌توجهی مسئولان مربوطه و سیاست‌گذاران در این بخش، علت اصلی چنین مشکلاتی است.

وی گفت: در همین حال، انتظار می‌رود شمش آلومینیوم تولیدشده در کشور ابتدا نیاز صنعتگران داخلی را تامین کند و مازاد آن روانه بازار صادراتی شود. از مجموع موارد یادشده می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که درخواست فعالان صنعت آلومینیوم از مدیران مربوطه، رصد شرایط و نظارت بر فرآیند خریدوفروش محصولات در بورس کالاست.

محدودیت انرژی و مرگ فلز نقره‌ای

این فعال صنعت آلومینیوم در ادامه با اشاره به بحران انرژی در کشور گفت: صنعت آلومینیوم، جزو صنایع انرژی‌بر است. با این وجود، بی‌توجهی به توسعه زیرساخت‌های انرژی در کشور همگام با توسعه صنعتی و افزایش جمعیت، اکنون ما را با بحران انرژی روبه‌رو کرده است. تامین نشدن انرژی برای صنعت آلومینیوم کشور، حکم مرگ واحدهای فعال در این صنعت مادر را دارد.

گودرزی گفت: در صنعت آلومینیوم هنگامی‌ که یک دیگ احیا روشن می‌شود باید ۵ تا ۷ سال به‌صورت ۲۴ ساعته فعال باشد و هرگونه اختلالی در فعالیت آن، سبب کاهش عمر دیگ خواهد شد، چراکه فرآیند تولید آلومینیوم و به‌تبع آن فعالیت دیگ‌های احیا، مداوم است. حال اگر جریان برق بیش از ۲ ساعت قطع شود، مذاب آلومینیوم درون دیگ منجمد می‌شود و هزینه تخریب و راه‌اندازی مجدد هر دیگ احیا افزون بر میلیاردها تومان خواهد شد. البته حتی اگر میزان تولید شمش آلومینیوم در کشور کاهش یابد، باز هم این صنعت توان تامین نیاز داخلی را دارد، هرچند انتظار می‌رود در چنین شرایطی از میزان صادرات این بخش کاسته شود و اولویت به تامین نیاز تولیدکنندگان داخلی اختصاص یابد.

گودرزی گفت: آغاز به کار سالکو و ورود این شرکت به مدار تولید، بر ظرفیت تولید صنعت آلومینیوم کشور افزود و تحت‌تاثیر آن، بخش بزرگی از مشکلات صنایع آلومینیوم در جهت تامین شمش برطرف شد. درنتیجه با عرضه مستمر شمش آلومینیوم در بورس کالا و نظارت کافی بر این معاملات، مشکلی در این بخش نخواهیم داشت.

پایان پیام/ف

کد خبر 263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =