کد خبر 271
۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸

سهم کلیدی فولاد ساختمانی در تولید کشور

سهم کلیدی فولاد ساختمانی در تولید کشور

از جمله محصولات مهم فولادی، فولاد ساختمانی است که باتوجه به نقش توسعه‌ای و نیاز کشور، سهم زیادی از تولید کشور در این حوزه را داراست.

به‌گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، "ایرج رخصتی" مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: از جمله محصولات مهم فولادی، فولاد ساختمانی است که باتوجه به نقش توسعه‌ای و نیاز کشور، سهم زیادی از تولید کشور در این حوزه را دارا است.

باتوجه به افزایش چشمگیر نرخ مسکن در سال‌های اخیر و افزایش نرخ ساخت‌وساز و نوسانات ارزی، نرخ تنها ساخت هر مترمربع مسکن (بدون در نظر گرفتن نرخ زمین) در تهران و سایر کلانشهرها در سال ۱۴۰۱، حداقل ۸‌ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان است که سهم فولاد ۱۱ درصد نرخ تمام‌شده ساخت است و در مجموع با واردکردن فاکتور نرخ زمین حدود ۵/ ۵ درصد نرخ تمام‌شده مسکن است و این سهم با در نظر گرفتن نرخ نهایی فروش، معادل ۵/ ۲ درصد نرخ فروش مسکن خواهد بود.

طبق گزارش مرکز آمار، میانگین قیمت مسکن در تهران و سایر کلانشهرها در سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان برآورد شده است. به‌طور میانگین در هر مترمربع ساختمان، ۵۰ کیلوگرم فولاد به‌کار می‌رود و نرخ میلگرد نیز حدود ۱۸ هزارتومان به‌ازای هر کیلوگرم است؛ این در حالی است که در سال ۱۳۹۹، نرخ ساخت به‌میزان حداقل ۴میلیون و ۷۰۰هزارتومان، نرخ میانگین مسکن طبق اعلام مرکز آمار ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و در همان سال‌ قیمت میلگرد حدود ۱۰ هزارتومان به‌ازای هر کیلوگرم بوده است.

وی افزود: همچنین طبق محاسبات موجود برای ساخت‌وساز، سهم سفت‌کاری در ساخت ۳۸ درصد، نازک‌کاری ۳۷ درصد و تاسیسات، برق و مکانیک ۲۴ درصد هزینه ساخت است. از طرفی سهم زمین در نرخ تمام‌شده مسکن حدود ۵۰-۵۵ درصد و در نرخ فروش مسکن حدود ۲۰ درصد است.

رخصتی گفت: برای رسیدن به هدف ۵۵ میلیون تن در طرح جامع فولاد، از جمله مهم‌ترین موانع موجود، بحث مواداولیه به‌ویژه سنگ‌آهن است. باتوجه به پایش طرح جامع فولاد سازمان ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران، مجموع نیاز سنگ‌آهن ایران در سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۴۹.۱۵ میلیون تن است و ظرفیت سنگ‌آهن کشور طی امسال در حدود ۱۳۵ میلیون تن است.

طبق این اعداد، میزان موردنیاز سنگ‌آهن و ظرفیت آن موازنه منفی ایجاد کرده است که این روند منفی باتوجه به افزایش میزان نیاز، افزایشی بوده و در سال ۱۴۰۴ برای پیروی از طرح جامع فولاد، نیاز سنگ‌آهن کشور به ۱۶۲ میلیون تن می‌رسد و موازنه نیاز و ظرفیت کشور در این بخش به منفی ۲۷ میلیون تن خواهد رسید. محاسبات انجام‌شده نشان‌دهنده آن است که به‌میزان سنگ‌آهن بیشتری نسبت به ظرفیت موجود نیاز داریم که این امر مستلزم فعالیت‌های اکتشافی و سرمایه‌گذاری در این بخش در سال‌های قبل بوده است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =