کد خبر 2738
۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰

کارشناس حوزه انرژی در گفت و گو با آهن‌نیوز:

سیاست تعطیلی کشور برای عبور از بحران گاز کافی نیست / اروپا از تابستان برنامه‌ریزی کرد

سیاست تعطیلی کشور برای عبور از بحران گاز کافی نیست / اروپا از تابستان برنامه‌ریزی کرد

تحلیلگر حوزه انرژی بر این باور است که سیاست تعطیلی ادارات و بخش‌های خصوصی به تنهایی نمی‌تواند در بهبود مصرف انرژی گاز موثر باشد و باید دولت‌ها برای کنترل مصرف در بخش خانگی و تجاری، اجرای پروژه‌های «بهینه‌سازی مصرف گاز» را پیش گیرد.

 به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ هرساله برای شروع فصل سرما کشور با بحران کمبود گاز در صنایع و بخش خانگی مواجه می‌شود. جواد اوجی، وزیر نفت پارسال در ابتدای شروع به کار وزارتش از کمبود ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در زمستان خبرداد؛ اما راهکار وزارت نفت برای تأمین گاز چیست؟ با اولویت‌بخشی به مصرف خانگی بر نیروگاهی و صنعتی و پتروشیمی، گاز صنایع و پتروشیمی‌ها قطع و به نیروگاه‌ها سوخت جایگزین داده می‌شود تا شبکه خانگی گازش قطع نشود؛ اما آیا این تنها راه است؟ بهینه‌سازی مصرف سوخت راه حلی است که اصلاً به برنامه‌های اجرایی وزارت نفت راه پیدا نمی‌کند، حتی اگر از نظر قانونی برایشان تکلیف و الزام باشد.

بر اساس برخی گزارش‌های منتشرشده در خبرگزاری‌ها طبق آمار در چهار ماه سرد سال ۱۴۰۰، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از تولید گاز کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود. تشدید مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری موجب شده است که صنایع عمده مانند سیمان و فولاد، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه شوند و این موضوع عدم‌النفع بیش از ۲۰ میلیارد دلاری برای کشور در پی داشته است. یکی از راهکارهای اصلی برای کنترل مصرف در بخش خانگی و تجاری، اجرای پروژه‌های «بهینه‌سازی مصرف گاز» است که این پروژه‌ها ذیل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تدوین‌ شده‌اند. به‌طورکلی دو پروژه مهم با عنوان "طرح افزایش کارآیی موتورخانه‌ها" و "طرح جایگزینی بخاری‌های فرسوده"، جزو مهم‌ترین پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری هستند که اجرای آن‌ها موجب کاهش فراوان هدررفت گاز می‌‎شود. این طرح چندان جدی گرفته نشد ولی روند قانون‌گذاری در کشور بدون بررسی چالش و چرایی‌های عدم اجرای قانون قبلی به یک ایده تازه‌تر روی آورد و آن جایگزینی یک میلیون بخاری فرسوده با بخاری‌های هوشمند بود.

امسال اما با کاهش بی‌سابقه دما و یخ‌زدن برخی شهرها ازیک‌طرف و کمبود گاز، دولت و استانداری‌ها را بر این واداشت که برای کاهش مصرف گاز اقدام به تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات دولتی و خصوصی کند در واقع تصور دولت این است که با تعطیلی کشور می‌تواند گاز بیشتری به مصارف خانگی برسد و از قطع گاز آن هم در روزهای سرد سال جلوگیری به عمل آید.

"نرسی قربان" کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با آهن‌نیوز با بیان اینکه تعطیلی مراکز دولتی و خصوصی تأثیر به سزایی بر صرفه‌جویی در مصرف گاز دارد؛ عنوان کرد: باتوجه‌ به اینکه مقدار محدود گاز برای توزیع وجود دارد، تعطیلی مراکز دولتی و خصوصی سبب می‌شود که گاز بیشتری صرف مصارف خانگی شود.

 وی یادآور شد: مصرف بیش از حد ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی باعث می‌شود که گاز به مناطق پایین‌دست نرسد.

 این تحلیل‌گر مسائل نفت و گاز با بیان اینکه صنایع، ادارات و بخش‌های مختلف حدود ۳۰ درصد از گاز را مصرف می‌کنند، عنوان کرد: تعطیلی ادارات، بخش‌های دولتی و خصوصی می‌تواند بر صرفه‌جویی و مصرف بهینه گاز تأثیرگذار باشد؛ اما لازم است بخش خانگی هم مصرف خود را بهینه کرده و بر اساس الگو مصرف کنند.

 قربان، افزایش هزینه حامل‌های انرژی را تأثیرگذارترین راه برای کنترل مصرف گاز در ایران دانست و خاطرنشان کرد: هزینه حامل‌های انرژی در اکثر کشورهای دنیا چندین برابر ایران است و تغییر هزینه حامل انرژی بستگی به سیاست‌های دولت دارد.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف انرژی در مقایسه با کشورهای همچون نروژ بسیار زیاد است، عنوان کرد: در حال حاضر بخش زیادی از گاز در منازل، صنایع، بخش دولتی و خصوصی و غیره هدر می‌رود.

 این کارشناس و تحلیل‌گر نفت و گاز با بیان اینکه در تولید نفت مقدار زیادی گاز سوخت می‌شود، یادآور شد: مهار هدررفت گاز در بخش‌های مختلف تأثیر بسزایی برای عبور از بحران که امروزه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم دارد؛ اما متأسفانه در این حوزه اقدامات چشمگیری انجام نشده است.

قربان ضمن اشاره به نشتی گاز در  زمان انتقال گفت: در این راستا بخش زیادی از انرژی سوخت می‌شود، برای کنترل و مهار این هدررفت دولت باید  تدبیری اندیشه کند.

 این پژوهشگر با بیان اینکه بحران گاز و سرمای از قدیم ایام وجود داشته است، عنوان کرد: دولت باید بعد از عبور از بحران به فکر آینده باشد؛ اما متأسفانه با عبور از چالش بسیاری از مسائل و بحران‌ها در کشور ما فراموش می‌شود در واقع در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی ضعیف هستیم به طور مثال کشورهای اروپایی که گاز روسیه را از دست دادند برای جلوگیری با مواجه بحران گاز از فصل تابستان برنامه‌ریزی کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 2738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =