کد خبر 286
۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲

بحران در بازار فولاد جهان و ایران

بحران در بازار فولاد جهان و ایران

بازار داخلی فولاد با بحران تقاضا مواجه شده و بیش از ۹.۸ میلیون تن انواع محصول به ارزش ۵.۴ میلیارد دلار در انبارها وجود دارد که دو راهکار می‌تواند موجب تقویت تولید و بهبود طرف تقاضا شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، نرخ سنگ‌آهن و فولاد در روزهای گذشته شیب نزولی داشت زیرا چشم‌انداز رکود شدید اقتصاد جهانی، نگرانی‌ها را برای افت تقاضا افزایش داد. این شرایط در حالی بوجود آمده است که در ماه‌های گذشته شاهد بروز نشانه‌هایی از احیای فعالیت‌های تولیدی در چین که بزرگترین مصرف‌کننده فلزات است، بودیم.

ابهاماتی که در رابطه با رکود جهانی وجود دارد باعث شده است تا چشم‌انداز تقاضای سنگ‌آهن در چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان، کمرنگ شود. در چین اخیراً، کارخانه‌های فولاد ده‌ها کوره بلند را به علت کاهش تقاضا، خاموش کرده‌اند.

در بورس سنگاپور، قرارداد ماه آگوست سنگ‌آهن با ۴٫۳ درصد قیمت به ۱۱۳٫۹۰ دلار در هر تن رسید.

طبق آخرین آمار موسسه مشاوره استیل هوم، سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصدی در روز پنجشنبه با ۲ دلار کاهش به ۱۲۲ دلار در هر تن رسید و سود سال ۲۰۲۲ را از بین برد.

وارن پترسون، رئیس استراتژی کالا در موسسه ING در رابطه با این موضوع اظهار داشت: تنها کشور چین نیست که در تولید فولاد با مشکل مواجه شده است. انتظارات کاهش رشد اقتصادی و خطر رکودی ایجاد شده، به شدت تقاضای جهانی فولاد را تهدید می کند.

فعالیت‌های تولیدی آسیا در ماه ژوئن به طور کلی متوقف شد زیرا بسیاری از شرکت‌ها تحت تأثیر اختلالات عرضه ناشی از قرنطینه‌های سختگیرانه کرونا در چین قرار گرفتند و این در حالی بود که خطرات کاهش شدید رشد اقتصادی در اروپا و ایالات متحده به ترس از رکود جهانی دامن زد.

در داخل کشور نیز با وجود محدودیت برق، بحران تقاضا همچنان عامل فشار و رشد موجودی انبارها است. به گونه‌ای که طبق گزارش سامانه انبارهای صنعت در مجموع ۹.۸ میلیون تن انواع فولاد به ارزش تقریبی ۵.۴ میلیارد دلار در انبارها وجود دارد.

بنابراین موجودی انبارها نسبت به دوره قبلی (۶ خرداد) برای شمش فولاد با افزایش ۶ درصدی، ورق فولاد با افزایش ۷ درصدی، میلگرد با افزایش یک درصدی و تیرآهن افزایش ۳ درصدی دارد. تحریک تقاضای داخلی فولاد از طریق فعال‌سازی هرچه سریع‌تر مسکن ملی به همراه اجرای بسته ۸ ماده‌ای توانمندسازی فولاد با هدف تداوم صادرات و توانمندسازی فولادسازان در رقابت با روسیه می‌تواند از راهکارهای تقویت حوزه تولید فولاد و کاهش موجودی انبارها باشد.

پایان پیام/

کد خبر 286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =