کد خبر 2860
۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳

تجربه موفق فولاد مبارکه در مصرف انرژی

تجربه موفق فولاد مبارکه در مصرف انرژی

طبق معیارهای استاندارد مدیریت انرژی و بر اساس پروژه‌های صرفه‌جویی انرژی در سال گذشته (۱۴۰۰)، حدود ۴.۶ میلیون گیگاژول در مصرف انرژی شرکت فولاد مبارکه صرفه‌جویی شده است.

به گزارش آهن نیوز به نقل از ایراسین، در تقویم رویدادهای فولاد مبارکه از ۸ بهمن ماه با عنوان «سالروز دریافت گواهینامه استاندارد و مدیریت انرژی در فولاد مبارکه» یاد شده است.

به همین بهانه گفتگویی با عبدالرسول احمدی رئیس گروه فنی انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه انجام شده تا با شرایط مصرف انرژی در فولاد مبارکه بیشتر آشنا شوید.

اساساً هدف فولاد مبارکه از سرمایه‌گذاری در حوزه استانداردسازی مصارف و اخذ این گواهینامه چه بوده است؟

هدف از استقرار استاندارد مدیریت انرژی ISO ۵۰۰۰۱ توانمندسازی سازمان‌ها برای استقرار سیستم‌ها و فرایندهای لازم برای بهبود عملکرد انرژی شامل بازدهی، کاربری و مصرف انرژی است. اجرای این استاندارد به‌منظور هدایت سازمان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، هزینه انرژی و دیگر موارد تأثیرگذار بر محیط‌زیست از طریق مدیریت نظام‌مند انرژی صورت می‌گیرد. این استاندارد در تمامی سازمان‌ها صرف‌نظر از نوع، اندازه و شرایط جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی کاربرد دارد. این استاندارد الزامات یک سیستم مدیریت انرژی را برای تدوین و ایجاد یک خط‌مشی انرژی، تدوین اهداف کلان و خُرد و طرح‌های اقدامات مربوط به آن مشخص می‌کند که دربردارنده الزامات قانونی و اطلاعات مربوط به استفاده‌های بارز انرژی است.

رویکرد مدیریت فولاد مبارکه در خصوص مدیریت انرژی چگونه است؟

مدیریت انرژی از دیرباز در شرکت فولاد مبارکه مورد توجه جدی قرار داشته است و سابقه آن به سال ۷۷ برمی‌گردد. در این سال در راستای استراتژی‌های کلان بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه پایدار در سطح کشور، کمیته عالی انرژی با ریاست معاون بهره‌برداری و عضویت مدیران واحدهای مرتبط تشکیل شد. اهداف این کمیته، سیاست‌گذاری در جهت تأمین انرژی مطمئن برای حال و آینده شرکت، برنامه‌ریزی جهت رساندن شاخص‌های مصرف انرژی به استانداردهای جهانی در مقایسه با رقبا و بهینه‌سازی مصرف انرژی برای کاهش قیمت تمام‌شده محصول و حفظ شاخص‌های زیست‌محیطی و استقرار نظام مدیریت انرژی بوده است.

در واقع با استفاده از سیستم مدیریت انرژی که در حال حاضر مبتنی بر استاندارد ISO۵۰۰۰۱:۲۰۱۸ است، اهداف صرفه‌جویی انرژی، اولویت‌بندی پروژه‌های صرفه‌جویی، ملاحظات خرید مواد اولیه و تجهیزات انرژی‌بر و بررسی عملکرد انرژی، پایش مصارف و ترسیم اهداف و خطوط مبنا مطابق با الزامات این سیستم انجام می‌گیرد.

در فولاد مبارکه جایگاه انرژی چگونه است؟

در شرکت فولاد مبارکه حدود ۱۰ درصد هزینه‌های تولید مربوط به انرژی است که با توجه به محدودیت‌های مصرف برق و گاز و همچنین اثرات زیست‌محیطی مصرف انرژی، لزوم وجود سیستمی نظام‌مند برای صرفه‌جویی انرژی بیش‌ازپیش نمایان می‌گردد. در این راستا مدیریت شرکت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و احداث نیروگاه خورشیدی را در دستور کار قرار داده است.

به‌منظور صرفه‌جویی در این حوزه چه اقداماتی انجام شده است؟

طبق معیارهای استاندارد مدیریت انرژی و بر اساس پروژه‌های صرفه‌جویی انرژی در سال گذشته (۱۴۰۰)، حدود ۴.۶ میلیون گیگاژول در مصرف انرژی شرکت صرفه‌جویی شده است. از مهم‌ترین پروژه‌های صرفه‌جویی انرژی در شرکت فولاد مبارکه می‌توان به پروژه بازیافت انرژی با استفاده از بویلر بازیافت حرارت در نیروگاه فولاد مبارکه اشاره کرد که بزرگ‌ترین پروژه مستقیم مربوط به مدیریت انرژی و محیط‌زیست در این شرکت است و با انجام آن از حرارت اتلافی دودکش نیروگاه گازی جهت تولید بخار و مصرف آن در نیروگاه بخار شرکت استفاده می‌شود. انجام این پروژه به صرفه‌جویی بیش از ۱۲ هزار نرمال مترمکعب گاز طبیعی در ساعت منجر شده است. این پروژه به دلیل کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن، در سایت کنوانسیون تغییر آب‌وهوای سازمان ملل متحد در قالب طرح CDM (مکانیسم توسعه پاک) درج گردیده و می‌تواند بخشی از تعهد کشورمان جهت کاهش انتشار دی‌اکسید کربن را پوشش دهد.

مهم‌ترین پروژه‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه در حوزه انرژی کدام‌اند؟

در حال حاضر، فولاد مبارکه در حوزه انرژی، پروژه‌های مهمی را در دست بررسی و اقدام دارد که عمده‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی راندمان بالا (۶۰درصد)؛ احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاوات که آیین کلنگ‌زنی آن در روزهای اخیر انجام شد؛ توسعه ریکوپراتورهای ۶ واحد احیا مستقیم به‌منظور افزایش تولید و کاهش مصارف ویژه انرژی؛ احداث نیروگاه بادی ۲۰۰ مگاوات؛ مطالعه و احداث توربین‌های انبساطی به‌منظور تولید برق در ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز.

راهبرد کلان فولاد مبارکه در این حوزه چگونه است؟

همان‌گونه که تأکید شد، شرکت فولاد مبارکه به دلیل تعهداتی که در قبال جامعه بر عهده خود می‌داند و با توجه به اینکه بخشی از قیمت تمام‌شده محصول مربوط به انرژی است، همواره در تلاش بوده که با تعریف پروژه‌های مختلف و سرمایه‌گذاری در این حوزه با کمترین میزان مصرف انرژی به کار تولید و خلق ارزش برای جامعه همت گمارد؛ ازاین‌رو در بسیاری پروژه‌ها ازجمله احداث نیروگاه خورشیدی و افزایش دوبرابری ظرفیت کشور در این حوزه پیشگام شده است.

کد خبر 2860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =