کد خبر 2875
۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲

در ششمین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران مطرح شد:

تولید طلا از بازیافت باطله سنگ آهن

تولید طلا از بازیافت باطله سنگ آهن

سرپرست فرآوری واحد تحقیق و توسعه شرکت فکور صنعت تهران گفت: در زمینه بازیافت باطله‌ سنگ آهن، دو پروژه شاخص در کشور اجرا شده بدین ترتیب که از سنگ آهن کم عیار موجود در منطقه جلال آباد که سال‌ها غیرقابل استفاده بوده تقریبا ۳ و نیم میلیون تن کنسانتره تولید شده که بدون استفاده از منابع جدید بوده و این دو واحد ۱/۱ میلیون تن به ظرفیت تولید کنسانتره کشور اضافه کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز،  بعد از ظهر روز گذشته در ششمین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران که یکی از بزرگترین تجمع معدنکاران و صنایع معدنی بود، فرصت خوبی برای هم‌اندیشی بین تمامی حلقه‌های زنجیره فولاد و فعالیت‌های مرتبط به حوزه کسب و کار سنگ آهن فراهم شد که در این همایش سه محور کلانِ «افزایش بهره‌وری، تولید رقابت‌پذیر و توسعه تکنولوژی»، «زیرساخت‌ها» و «عارضه‌یابی نظام حکمرانی (قوانین و بخشنامه‌ها)» در قالب پنل‌های تخصصی بررسی شد.

در این همایش، محسن زارع قاجار، سرپرست فرآوری واحد تحقیق و توسعه شرکت فکور صنعت تهران ضمن اشاره به ضرورت افزایش بهره‌وری و توسعه رقابت‌پذیری در حوزه معدن بیان کرد:  اعمال دو نگاه در این زمینه ضروری است، که از ان جمله می توان به  نگاه داخلی مرتبط به مسائل درون کشوری  اشاره کرد که باید بررسی شود به طور مثال اگر مشکلات مرتبط با انرژی و آب ارزان  طی سال های گذشته  بررسی می شد تبعات حاصل از آن همچون کاهش ذخایر کشور همراه با افت مشخصات کیفی  را شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: نگاه بعدی، نگاه جهانی است که در حال حاضر در سطح جهان مباحث جدی در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین مطرح است  به شکلی که  تعهدات بسیاری برای شرکت‌ها  بالاخص، شرکت‌های فعال در زمینه معدن به واسطه ارتباط مستقیم با صنایعی که دارای آلایندگی بالایی هستند، به وجود آورده است.

زارع قاجار در ادامه سخنانش با اشاره به این که از کل گازهای گلخانه‌ای منتشره در جهان ۷/۲ درصد مریوط به صنایع فولادی است افزود: این موضوعی است که نیازمند توجه هرچه بیشتر تولیدکنندگان بوده و  باید در بحث کاهش این مقدار آلایندگی گلخانه ای تلاش کنیم.


وی در رابطه با پیشرفت‌ها و فعالیت‌هایی که در زمینه افزایش بهره‌وری و توسعه تکنولوژی و تولید رقابت‌پذیر در واحد تولیدی تحت سرپرستی خود صورت گرفته بیان کرد: اخیراً وارد پروژه همکاری معدن‌کاری با استرالیا شدیم که به ۵ سر فصل اصلی رسیدیم که از آن جمله می توان به سرفصل اول «کاهش مصرف انرژی» اشاره کرد که ۵۰ درصد مصرف انرژی در فعالیت‌های معدنکاری مربوط به آسیاب‌کنی مواد است که در دنیا تا حدود قابل توجهی کاهش و صرفه جویی شده و به نسل سوم مدارها دست یافته‌اند. سرفصل بعدی «کاهش مصرف آب» است که در ۷۰ الی ۸۰ درصد فرایندهای صنعت معدن آب استفاده می‌شود و متاسفانه اکثر معدن و واحدهای فرآوری ما در مناطق خشک و کم‌آب است لذا بازیافت آب و آبگیری از باطله در این صنعت اهمیت ویژه ای دارد. در این زمینه دو کارخانه که ظرفیت تولید کمتر از ۲ میلیون تن دارند در کشور روش آبگیری از باطله را اجرا کرده و ۲ میلیون مترمکعب آب در سال صرفه جویی می‌کنند که تا ۷۰ درصد مصرف آب کاهش پیدا کرده است.


این کارشناس ارشد حوزه معدن اضافه کرد: سرفصل بعدی شامل موضوعیت «حداقل بهره‌وری از منابع» با تاکید بر بازیافت باطله‌هاست که ۲ پروژه شاخص در کشور اجرا شده بدین ترتیب که از سنگ آهن کم عیار موجود در منطقه جلال آباد که سال‌ها غیرقابل استفاده بوده تقریبا ۳ و نیم میلیون تن کنسانتره تولید شده که بدون استفاده از منابع جدید بوده و این دو واحد ۱/۱ میلیون تن به ظرفیت تولید کنسانتره کشور اضافه کرده‌اند.
سرفصل بعدی شامل حداقل «ایجاد آلایندگی» است که در خارج از ایران یک جریانی به راه افتاده و به زودی نیز به ایران می‌رسد این است که در سیستم‌های معدن کاری استفاده از تکنولوژی‌های جدید در این زمینه تا ۳۰ درصد در هزینه بهره‌برداری صرفه‌جویی می‌کند. و در نهایت سر فصل اخر شامل «هوشمندسازی» است که شرکت فکور، صنعت اتوکارخانه‌ای را کامل هوشمندسازی کرده و با سبستم نرم‌افزاری کامل مراحل انجام کار پایش می‌شود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =