کد خبر 2892
۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹

کاهش ۱۲۰ درصدی شاخص قیمت تولیدکننده صنعت معدن

کاهش ۱۲۰ درصدی شاخص قیمت تولیدکننده صنعت معدن

شاخص قیمت تولیدکننده صنعت ساخت و معدن در فصل تابستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل بهار ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۲۴ و ۱۲۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، نرخ تورم تولیدکننده در ۴ فصل منتهی به بهار ۱۴۰۱ حدود ۳۹ درصد بود که نسبت دوره مشابه سال قبل ۴۸ درصد کاهش داشته است (نرخ تورم سالانه تولیدکننده در خرداد ۱۴۰۰ برابر با ۷۸.۵ درصد بود). همچنین در فصل تابستان سال ۱۴۰۱، این رقم به ۳۹.۹ درصد رسیده است که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد کاهش داشته است.

تورم سالانه تولیدکننده صنعت ساخت در فصل بهار و تابستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل مشابه سال قبل، در تمام رشته فعالیت‌های صنعتی به‌استثنای صنایع متأثر از اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی (صنایع غذایی و داروسازی) کاهش داشته است.

تورم سالانه صنعت ساخت از ۹۴.۷ درصد در بهار ۱۴۰۰ به ۴۶.۳ درصد در بهار ۱۴۰۱ کاهش یافته است (کاهش ۵۱ درصدی در نرخ تورم)؛ همچنین در تابستان ۱۴۰۱ نیز تورم تولیدکننده صنعت ساخت به نصف تابستان ۱۴۰۰ کاهش یافته است (از ۶۲ درصد به ۳۰ درصد رسیده است).

شاخص قیمت تولیدکننده صنعت ساخت و معدن در فصل تابستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل بهار ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۲۴ و ۱۲۰ درصد کاهش داشته است. به طوری که در تابستان ۱۴۰۱ رشد قیمت تولیدکننده نسبت به فصل بهار ۱۴۰۱ در صنعت ساخت حدود ۲.۳- درصد و در بخش معدن نیز حدود ۲.۰- درصد بوده است.

این در حالی است که طبق اعلام مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن سال ١٤٠٠، بر مبنای سال پایه ۱۳۹۵ که بر اساس آن، شاخص هر سه گروه عمده در بخش معدن در مقایسه با سال ١٣٩٩ افزایش داشته و در سال ۱۳۹۸، شاخص مربوط به گروه‌­های زغال‌سنگ معادل ٩٢١.٩، کانه‌­های فلزی ١١٧١.١ و سایر معادن ٤٦٠.١ درصد اعلام شده بود.

پایان پیام/ف

کد خبر 2892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =