کد خبر 291
۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲

نوسانات بازار آهن و فولاد موقتی یا دائمی؟

نوسانات بازار آهن و فولاد موقتی یا دائمی؟

به نظر می‌رسد تغییر دلار اساس تعیین قیمت فولاد را ندارد، اما آنچه مسلم است این است که با این شرایط، افزایش و نوسانات بازار آهن و فولاد موقتی است و نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، درحالیکه قیمت‌های جهانی و نرخ بازار چین درحال کاهش است و با دامپینگ و زیرفروشی روسیه، بازار CIS هم رکود و ثبات دارد، امروز در داخل کشور شاهد افت نرخ ارز به کانال 30 هزار تومان بودیم که یکی از دلایل عمده افت نرخ دلار را می‌توان به توییت منتشر شده از مذاکرات برجام نسبت داد چرا که نرخ شمش در بازار جهانی تغییر چندانی نداشته و در شرکت‌های فولادی نیز خبر خاصی نیست.

در روز جاری تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، میزبان عرضه ۲ هزار و ۲۷۰ تن مس مفتول، ۱۰ هزار تن ورق سرد، ۲۰۰ تن مفتول آلومینیوم، ۳۰۰ تن شمش آلیاژی آلومینیوم، ۴۰ تن سیم و مفتول مسی، ۵۰۰ تن هیدروکسیدآلومینیوم و ۴۱ تن شمش طلا بود.

در بازار نبشی و ناودانی نیز اکثریت کارخانه‌ها افزایش قیمت ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومانی را لحاظ کردند و البته چند کارخانه نیز ثبات قیمتی داشتند، در روز گذشته قیمت نبشی ضخامت ۳، ۵۰*۵۰ شرکت جاوید بناب کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شد. بازار تیرآهن نیز در بخش شاخه فروشی افزایش ۵۰ الی ۷۰ هزار تومانی از سوی مبادی فروش اعلام شد و در بخش کیلوفروشی نیز افزایش ۵۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شد. 

این درحالی است که تقاضا نیز همچنان راکد است و اگر خرید و فروش جزئی نیز مشاهده می‌شود حاصل ترس و اضطراب ناشی افزایش قیمت‌ها است و مصرف‌کننده واقعی و مؤثری وجود ندارد. با این اوصاف می‌توان گفت جز نرخ دلار که افزایشی بوده، مسئله جدیدی که به نوسانات افزایشی بازار دامن بزند مشاهده نمی‌شود و اتفاق دیگری نیفتاده است.

از طرفی دیگر مواد اولیه به‌ویژه نرخ جهانی بر اثر رکود تورمی و سیاست‌های فدرال رزرو و ... نیز دچار کاهش قیمت است، با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار داخلی باید یکی از این دو راه را انتخاب و مطابق با آن رفتار کند؛ اول اینکه اساس تعیین قیمت فولاد را از دلار نیمایی به ارزی با نرخ بالاتر گره بزند، زیرا قیمت جهانی فولاد پایین‌تر از نرخ داخلی باتوجه به عوامل اثرگذار فعلی یعنی دلار نیمایی و قیمت صادراتی آن است.

دوم اینکه اگر هم قصد تغییر دلار اساس تعیین قیمت فولاد را ندارد، اما آنچه مسلم است این است که با این شرایط، افزایش و نوسانات بازار آهن و فولاد موقتی است و نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

به طور کلی چند پارامتر مهم و مؤثر وجود دارد که این روزها بازار آهن و فولاد را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. احتمال تغییر دلار نرخ فولاد به ارزی دیگر، قطعی برق که قرار بود از ۱۰ تیر اعمال شود، ادامه کاهش نرخ شمش CIS، ادامه تورم روزافزون در کشور و عدم احیای مذاکرات برجامی مجموعه‌ای از عوامل است که اساس و ملاک تغییر قیمت‌ها است و این روزها بسیار مورد توجه قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =