کد خبر 2921
۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

'گزارش اویل پرایس از بازار فولاد:

عوامل تاثیرگذار بر بازار فولاد/ نرخ بهره آمریکا با تولید چه رابطه‌ای دارد؟

عوامل تاثیرگذار بر بازار فولاد/ نرخ بهره آمریکا با تولید چه رابطه‌ای دارد؟

سیاست چین در برابر کووید صفر و بحران جهانی انرژی ادامه‌دار باعث ایجاد نوسانات در بازارهای کالا شد. در این راستا، قیمت فولاد در ابتدای دسامبر ۲۰۲۲ به پایین ترین حد خود رسید و حالا هیچ کس از روند بازار در سال ۲۰۲۳ کاملاً مطمئن نیست.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، صنعت جهانی فولاد در سال ۲۰۲۲ با طیف وسیعی از موانع بزرگ دست و پنجه نرم کرد. سیاست چین در برابر کووید صفر و بحران جهانی انرژی ادامه‌دار باعث ایجاد نوسانات در بازارهای کالا شد. در این راستا، قیمت فولاد در ابتدای دسامبر ۲۰۲۲ به پایین ترین حد خود رسید و حالا هیچ کس از روند بازار در سال ۲۰۲۳ کاملاً مطمئن نیست.

یکی از پرمعامله‌ترین کالاهای جهان پس از تحمل یک روند پرنواسان در طول سال ۲۰۲۲، هنوز از این شرایط خارج نشده است. البته قیمت فولاد طی چند هفته گذشته در سراسر جهان افزایش یافته، بیشتر کارخانه‌ها در سراسر جهان تعطیل هستند و تقاضا همچنان در نوسان است. کووید صفر و انرژی محدود در مناطقی مانند اروپا تنها بخشی از عواملی هستند که صنعت فولاد در سال گذشته آنها را تحمل کرده است. برای نمونه در ایالات متحده، این موضوع با نرخ‌های بهره بانکی بالا همراه شد که به بالاترین سطح خود رسید.

به نظر می‌رسید قیمت فولاد در ابتدای دسامبر ۲۰۲۲ به پایین‌ترین سطح خود رسید. آیا اکنون قیمت فولاد همچنان در حال افزایش است؟ اگر بله، چقدر سریع و تا چه میزان؟ البته کاهش تولید فولاد همچنان یک عامل استرس‌زا برای خریداران است، چون شرکت‌های بزرگی مانند NMLK با ظرفیت محدود به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در همین حال، تولیدکنندگان دیگر مانند نیوکر و آرسلور میتال، قیمت فولاد نورد گرم را ۵۰ دلار  افزایش داده‌اند. این بدان معناست که تولیدکنندکان فولاد احتمالا با دردسرهای بیشتری نسبت به سه ماهه اول مواجه شوند. در حالی که قیمت فولاد نورد گرم در کوتاه مدت به سمت صعود حرکت کرده،اما این روند هنوز کاهش بلندمدت سال ۲۰۲۲ را جبران نکرده است.

تحریم‌های روسیه، جنگ اوکراین و سایر عوامل بازار

جنگ در اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه به طور چشمگیری بر بازار جهانی فولاد تأثیر گذاشت. در نتیجه، زنجیره‌های تامین دستخوش تحولات قابل توجهی شدند. متأسفانه، همین زنجیره‌های تأمین پیش از آن نیز در تنگا بودند. در نتیجه، شرکت‌های متقاضی محوصلات آنها، به دنبال محصولات فولادی در سایر نقاط بودند. از بسیاری جهات، تغییر زنجیره تامین ناشی از جنگ حتی از معضل زنجیره تامین پس از همه‌گیری شدیدتر بود. سایر مسائل که چهره صنعت فولاد جهانی را تغییر داد عبارتند از:

- تاثیر سیاست کووید صفر بر صادرات و واردات چین.

- بحران انرژی اروپا

- رسیدن نرخ دلار به سطح تاریخی و ارتباط آن با بسیاری از جنبه‌های تجارت جهانی، به شدت بر بازارهای کالاهای جهانی تأثیر گذاشت.

-تقاضای داخلی پایین در چین (به دلیل صفر کووید).

-کاهش تقاضای در سایر نقاط جهان.

- افزایش هزینه ساخت و ساز در ایالات متحده به دلیل نرخ بالای بهره

- تأثیر بر بازارهای جهانی زغال سنگ کک‌سازی، سطح عرضه و شبکه‌های تجاری.

با این حال، این اختلالات برخی از عوامل مثبت را برای قیمت فولاد به همراه داشت. این شامل :

 -خریداران به دنبال گزینه‌های دیگر غیر از چین شدند

-در برخی کشورها تولید داخلی افزایش یافت. برای نمونه، عزم هند برای تولید بیشتر زغال سنگ کک‌سازی داخلی به جای تکیه بر واردات.

-در ایالات متحده، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تقاضای ساخت و ساز در بلندمدت با وجود اختلالات کوتاه‌مدت و نرخ‌های بهره بالا به رشد خود ادامه خواهد داد.

- نرخ دلار در نهایت به سطوح منطقی عقب‌نشینی کرد که می‌تواند به بازارهای کالاهای جهانی کمک کند.

کد خبر 2921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =