کد خبر 2972
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

آهن‌ نیوز گزارش می‌دهد؛

احتمال افزایش قیمت فلزات در واکنش به بازار سهام چین

احتمال افزایش قیمت فلزات در واکنش به بازار سهام چین

مصرف فلزات اساسی و محصولات فولادی چین درصد قابل توجهی از تقاضای جهانی را تشکیل می‌دهد. بنابراین، افزایش آن می‌تواند پیامدهای تاثیرگذاری بر بازاری داشته باشد که در سطوح پایینی قرار دارد و از همین روی، انتظار افزایش قیمت فلزات قوت گرفته است.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ در هفته‌های اخیر بازار سهام چین با افزایش قیمت‌ها به‌ویژه در بخش فناوری، به سیاست‌های پکن در مورد «کووید صفر» واکنش نشان داده است. در همین راستا و به دلیل همبستگی مثبت و قوی با بازار سهام، قیمت فلزات اساسی از دسامبر روند رو به رشدی داشته و انتظار می‌رود حذف سیاست کووید صفر، این امکان را به اقتصاد چین بدهد تا پس از دو سال قرنطینه‌های سخت به مسیر عادی خود بازگردد.

در حال حاضر، جهان با اقتصاد رو به بهبود چین، دلار تقویت شده و انتظار تشدید رکود جهانی  مواجه است که همه این‌ موارد از افزایش قیمت‌ها در سال جاری حمایت می‌کنند. گلدمن ساکس اخیرا رشد درآمد پیش‌بینی‌شده خود در سال ۲۰۲۳ برای بازار سهام چین را به ۱۷ درصد افزایش داد. بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنین بر این باورند که به دلیل افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، قدرت دلار معکوس و افزایش یافته است. همچنین انتظار می‌رود که پکن راهکارهای حمایت از بخش ساخت و ساز داخلی را اعمال کند یا بازار اوراق قرضه شرکت‌های بزرگ‌تر بهبود یابد. بنابراین ارزش اسمی بسیاری از این بازارها از شرایط بحرانی عبور می‌کنند.

تاثیر بخش مصرف چین بر قیمت فلزات

باوجود قیمت‌های ضعیف در سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۲، مصرف فلزات چین با نرخ نسبتاً مناسبی افزایش یافت. بطوریکه واردات مس و آلومینیوم به میزان قابل توجهی رشد داشته و واردات خالص مس تصفیه شده این کشور در سال گذشته بالغ بر ۳.۶۴ میلیون تن بوده که نسبت به سال ۲۰۲۱ تقریباً ۳۰۰۰۰۰ تن افزایش را نشان می‌دهد. همچنین واردات کنسانتره معدنی به رکورد جدید سالانه ۲۵.۳۲ میلیون تن رسید یا واردات ضایعات مس بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ بوده است. با این اوصاف، ذخایر چین در سطح پایینی است که موجب واکنش قیمت فلزات می‌شود. البته این موضوع باعث جذب بخشی از نقدینگی سرگردان به سهام آن شده است.

در ماه‌های اخیر، واردات آلومینیوم چین به ویژه از روسیه افزایش و با رشد ۵۹ درصدی از ۲۹۱۰۰۰ به ۴۶۲۰۰۰ تن رسیده است. از همین روی، نسبت فلزات روسیه در ترکیب وارداتی چین از ۱۸ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۶۹ درصد در سال ۲۰۲۲ رسید که بیشتر آنها به احتمال زیاد جذب تقاضا برای آلومینیوم کم کربن «سبز» شده‌اند. صادرات آلیاژ کار نشده روسیه نیز با رشد ۷۱ درصدی به ۵۷ هزار تن رسید. این امر رسما روسیه را به بزرگترین تامین کننده غیر آسیایی آلیاژهای ریخته‌گری در بازار چین تبدیل می‌کند.

به گفته منابع خبری، باوجود آسیب‌های ناشی از قرنطینه و کاهش صادرات محصولات نهایی به بازارهای غربی، بخش تولیدی چین روند مناسبی دارد. اگر حمایت مورد انتظار برای بخش ساخت و ساز ادامه یابد، قیمت فلزات به ویژه آلومینیوم، مس و میلگرد فولادی روند افزایشی خواهد داشت، چون ساخت و ساز همچنان درصد قابل توجهی از تقاضای کلی برای این فلزات را تشکیل می‌دهد.

در نهایت، مصرف فلزات اساسی و محصولات فولادی چین درصد قابل توجهی از تقاضای جهانی را تشکیل می‌دهد. بنابراین، افزایش آن می‌تواند پیامدهای تاثیرگذاری بر بازاری داشته باشد که در سطوح پایینی قرار دارد و از همین روی، انتظار افزایش قیمت فلزات قوت گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 2972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =