کد خبر 3080
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

یک نماینده مجلس در گفت وگو با آهن نیوز:

قطعی گاز صنایع، تبعات سیاسی کمتری دارد

قطعی گاز صنایع، تبعات سیاسی کمتری دارد

یک عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت مصرف انرژی نداریم و با فشارهای وارده تصمیم به قطع مصارف صنعتی گرفته می‌شود چون تبعات سیاسی و اجتماعی کمتری نسبت به قطع منازل که اتفاقاً پر مصرف‌تر هستند دارد.

عبدالعلی رحیمی مظفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با آهن نیوز تصریح کرد: عامل اصلی بحران گاز متاسفانه عدم برنامه ریزی درست در حوزه انرژی و مصرف، خصوصا درنظر نگرفتن مصرف بهینه و بهینه سازی مصرف انرژی است.

وی با اشاره به اینکه چندین عامل در افزایش مصرف دخیل هستند، ادامه داد: عامل اول موضوعی است که به صنعت مربوط می شود به طور مثال؛ دستگاه هایی که تجهیزات ماشین آلات و خودروهایی که از انرژی استفاده می کنند مصرف بسیار بالایی دارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: همچنین، مصرف چند برابری این تجهیزات اعم از یک بخاری در خانه تا تجهیزات برقی و گازسوز دیگر مانند انواع مشعل هایی که در صنعت به کار می روند بهینه سازی نشده اند.

رحیمی با اشاره به این که حتی نیروگاه‌ها، بهره وری لازم را نداشته و مصرف چند برابری دارند، افزود: مشکل دوم در حوزه صنعت نداشتن بهره وری لازم در صنایع انرژی‌بر است؛ چه در مصرف برق و گاز و سایر سوخت‌ها متاسفانه دارای مصرف بالایی هستند. و اینکه ما عامل سوم را مصرف خانگی بدانیم که مصرف بالایی نیز دارد می توان گفت به طور مستقیم درست بوده و به مردم برمی گردد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که در مصرف بالای انرژی دو عامل دیگر به صورت غیر مستقیم دخیل هستند ادامه داد: وسایل مصرف کننده انرژی در منازل که متاسفانه تا به امروز در  این حوزه کار خوبی انجام نشده است و عامل دوم ساختمان ها هستند که در حوزه طراحی و معماری ساختمان ها و استفاده از مصالح و رعایت مقررات ساختمان‌ها بسیار ضعیف عمل کرده ایم و این عامل اصلی است که به صورت غیرمستقیم در مصرف بسیار بالای بخش خانگی موثر بوده است.

به گفته وی، اگر بخواهیم از این بحران بگذریم، باید مدیریت درستی بر آن چه که گفته شد اتخاذ شود.

رحیمی درپاسخ به اینکه چرا با همه این تفاسیر و بالا بودن مصرف واحدهای مسکونی در زمان افت فشار، صنعت قربانی می شود؟ خاطرنشان کرد: جایی که با کمترین فشار می توانند مصرف را کم کنند صنایع است علی رغم اینکه مصرف خانگی حجم بسیار بالاتری نسبت به صنایع دارد ولی از آنجایی که  قطع مصرف در این حوزه‌ها تبعات اجتماعی و سیاسی بسیاری به دنبال خواهد داشت در نتیجه طبیعتا بخش خانگی در مصرف انرژی، گزینه آخر قطعی خواهد بود.

این نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: تا زمانی که مدیرت مصرف توسط ما باشد ، قیمت انرژی و سود مردم بابت مصرف انرژی به خودشان برنگردد. نمی گویم جریمه، بلکه سود عدم مصرف به خودشان بر نگردد، مصرف را نمی توانیم مدیریت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 3080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =