کد خبر 3087
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷

آهن‌ نیوز گزارش می‌دهد؛

تولید ۳۰ درصد فولاد ترکیه در معرض تاثیرات زلزله/ تغییر مسیر کشتی‌های باری از بندر اسکندرون

تولید ۳۰ درصد فولاد ترکیه در معرض تاثیرات زلزله/ تغییر مسیر کشتی‌های باری از بندر اسکندرون

قیمت میلگرد داخلی ترکیه تحت تاثیر شرایط کنونی، 100 لیرترک در هر تن (4 دلار در هر تن) در منطقه مرمره کاهش یافته است. همچنین قیمت نفت روز سه شنبه برای دومین روز متوالی تحت تاثیر خوش بینی به بهبود تقاضای چین و نگرانی نسبت به کمبود عرضه پس از تعطیلی یک پایانه صادراتی مهم در پی وقوع زلزله ترکیه، صعود کرد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، در تاریخ ۶ فوریه زمین لرزه فاجعه بار ۷.۶ ریشتری ترکیه با مرکزیت منطقه پازارجیک در استان قهرمان ماراش در جنوب ترکیه رخ داد که ۱۱ شهر همجوار را نیز به شدت تحت تأثیر قرار داد و منجر به تلفات عظیم، فاجعه انسانی، آسیب‌های زیرساختی و اختلالات لجستیکی شد. باید توجه داشت که مناطق آسیب دیده در جنوب شرقی ترکیه، دارای چندین تاسیسات بزرگ فولاد است و یکی از مناطق اصلی ترکیه در تجارت فولاد محسوب می‌شود. با توجه به پیامدهای شدید زلزله بازیگران بازار فولاد در تلاش هستند تا خسارت واقعی وارد شده به کارخانه‌ها و پیامدهای احتمالی بر تجارت فولاد را ارزیابی کنند. البته تولید و فعالیت چهار شرکت بزرگ فولادی (Toscelik، Basthug، Koc Metalurji و Platinum) در استان عثمانیه هنوز تحت تأثیر زلزله قرار نگرفته و هیچ شرکت بزرگ فولادی در نزدیکی مرکز زلزله وجود ندارد.

تاثیر بندر اسکندورن بر تولید فولاد

در منطقه اسکندرون ترکیه چندین تولیدکننده فولاد بزرگ قرار دارند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، تقریبا ۲۵ تا ۳۰ درصد کل حجم تولید سالانه فولاد ترکیه در این منطقه صورت می‌گیرد. بزرگترین شرکت کشتیرانی جهان، AP Moller Maersk، اعلام کرد که با توجه به آسیب شدید ساختاری که منجر به توقف کامل تمام عملیات تا اطلاع ثانوی می‌شود، به دنبال تغییر مسیر کشتی‌ها در صورت نیاز است. بنابراین در حال برنامه ریزی برای انتقال کانتینرها به هاب‌های مجاور در صورت امکان‌سنجی عملیاتی یا نگهداری در بنادر حمل و نقل از جمله بندر مرسین (در ترکیه) و پورت سعید (در مصر) هستند. خط کشتیرانی کانتینری آلمان هاپاگ لوید نیز اعلام کرد که با توجه به بسته شدن اسکندرون، محموله‌ها را از مرسین می‌گیرد.

در حال حاضر اطلاعات اندکی در مورد وضعیت تولیدکنندگان فولاد وجود دارد چون اکثر کارخانجات تلاش دارند تا آسیب‌ها و پیامدهای احتمالی را ارزیابی کنند. همچنین بسیاری از بازیگران بازار انتظار ندارند که بیشتر این تاسیسات آسیب جدی ببینند چون سازه‌های مورد استفاده برای آنها استاندارد و مقاوم بوده است. البته در این شرایط مسأله کلیدی مردم، کارگران هستند. آنها نیاز به نجات و کمک دارند و در برخی از مناطق بسیاری از آن‌ها در خیابانها هستند و یا مفقود شده‌اند، بنابراین فعلا تمرکز بر بخش کارگران است.

وضعیت انسانی منطقه نیز به دلیل سردی هوا و آسیب دیدن زیرساخت‌های غیرنظامی تشدید شده است. به ویژه شرکت دولتی بوتاش اعلام کرد که جریان گاز را در چندین منطقه آسیب دیده به دلیل مسائل ایمنی قطع کرده است البته تلاش برای رفع آن ادامه دارد. همچنین تامین برق نیز مختل شده و احتمالا مدتی طول خواهد کشید تا پوشش و توزیع یکنواخت برای مردم دوباره تضمین شود، حتی به صنایع فولادی اشاره نیز نشده است. با توجه به بسته شدن و تخریب جاده‌ها، بزرگراه‌ها و بنادر دریایی آسیب دیده، انتظار می‌رود که تاثیرات لجستیکی در منطقه طولانی مدت باشد، به ویژه اطلاعاتی در مورد احتمال بسته شدن بندر اسکندرون بعنوان یکی از بزرگترین بندرهای منطقه و خسارات جزئی به بندر یازیچی منتشر شده است.

اکثر بازیگران بازار فولاد موافق هستند که شرایط برای شفاف شدن و مشاهده تاثیرات زلزله بر بخش فولاد نیاز به زمان دارد، اما عمدتاً اعتقاد بر این است که با توجه به تاثیرات انسانی زیرساختی و لجستیکی عملکرد کارخانه‌های این منطقه برای مدتی مختل خواهد شد بنابراین باید منتظر ماند و دید که بنادر تا چه میزان آسیب دیده‌اند و آیا قراردادهای اسقاط لغو خواهد شد و سوالات بسیار دیگر.

احتمالا پس از رفع تدارکات، عملیات بازسازی آغاز شود. فعلا تمرکز اصلی قطعاً بر روی مقابله با فاجعه انسانی و کمک به مردم خواهد بود و اگر جاده‌ها تعمیر شوند، بنادر کار خود را از سر خواهند گرفت چون کشتی‌های معمولی لنگر انداخته و منتظر شرایط هستند. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که کشتی‌های معمولی از جمله کشتی‌های حامل فولاد خام به منطقه که در حال نزدیک شدن است یا اکنون در بنادر محلی هستند، احتمالا ناگزیر به کارخانه‌های دیگر هدایت شوند یا در صورت اجبار در منطقه اسکندرون منتظر بمانند.

دولت ترکیه در ۷ فوریه وضعیت اضطراری سه ماهه برای ۱۰ استان زلزله‌زده این کشور را اعلام کرد تا به دولت امکان دهد تمام کارها و عملیات را حتی در بخش خصوصی کنترل و به امدادرسانی سرعت بخشد. در نتیجه احتمالاً تمام ماشین آلات سنگین به جای استفاده در بنادر یا کارخانه‌ها به مناطق مسکونی منتقل می‌شوند.

روز گذشته، قیمت میلگرد داخلی ترکیه تحت تاثیر شرایط کنونی، 100 لیرترک در هر تن (4 دلار در هر تن) در منطقه مرمره کاهش یافته است. همچنین قیمت نفت روز سه شنبه برای دومین روز متوالی تحت تاثیر خوش بینی به بهبود تقاضای چین و نگرانی نسبت به کمبود عرضه پس از تعطیلی یک پایانه صادراتی مهم در پی وقوع زلزله ترکیه، صعود کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 3087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =