کد خبر 3167
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸

در نشست فصلی انجمن نوردکاران فولادی ایران عنوان شد

نبض توسعه بازار فولاد در گرو ۲ فاکتور

نبض توسعه بازار فولاد در گرو ۲ فاکتور

نشست فصلی انجمن نوردکاران ایران در حالی بعد از ظهر روز گذشته (دوشنبه ۲۴ بهمن‌ماه)؛ برگزار شد که به بررسی توسعه بازار فولاد از دو جنبه تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز؛ نشست فصلی انجمن نوردکاران ایران بعد از ظهر روز گذشته (دوشنبه ۲۴ بهمن‌ماه)؛ با حضور رضا قنبری دبیر انجمن نوردکاران ایران و جمعی از فعالان این صنعت در اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران برگزار شد.

در این نشست؛ قنبری دبیر انجمن نوردکاران ایران به محدودیت گازی در صنایع و بالاخص محصولات فولادی اشاره و توسعه بازارهای صادراتی به کشورهای مختلف را یکی از  مهمترین فاکتورهای توسعه یافتگی عنوان کرد.

طبق این گزارش، بخش اول این نشست که با موضوع معرفی سیستم‌های پشتیبانی گاز طبیعی در کارخانه‌های نورد فولادی بود به چالش ها و راه های برون رفت آن اشاره شد همچنین؛ بخش دوم نشست فوق؛ به بررسی بازارهای صادراتی محصولات نوردی فولاد در کشور عمان و پاکستان با حضور مدیران اتاق مشترک این کشورها انجامید.

در ابتدا؛ بررسی موضوع تامین گاز صنایع نوردکاران و ارائه راهکارهای پیشنهادی از سوی گروه صنعتی البرز گاز همراه بود، کارشناسان این بخش اقدام به ارائه آمارهایی در رابطه با میزان استحصال خالص گاز در کشور کردند. بررسی‌ آنها نشانگر این است که استحصال گاز در حال حاضر به صورت روزانه ۸۳۰ میلیون متر مکعب است و افزایش مصارف خانگی و صنعتی هر ساله به صورت تصاعدی در حال افزایش بوه و مجتمع پارس جنوبی؛ این میزان گاز مصرفی را نمی‌تواند تامین کند چراکه عمر مفید این میدان گازی ۴۰ سال بوده  و حالا در نیمه دوم عمرش قرار گرفته است.

راهکار ناترازی گاز نیازمند اقدام‌های چندگانه

در این نشست ماهک صبوری مدیر تحقیق و توسعه امور بین الملل گروه ثصنعتی البرز گاز  با بیان اینکه حل مسئله ناترازی گاز نه یک راهکار، بلکه به اقدام‌هایی چندگانه و چندوجهی نیاز دارد، به اقدام راهبردی ۲۸ کشور سرآمد در تأمین گاز اشاره کرد و افزود: راه‌حل اصلی تمام کشورهایی که گاز سهم جدی در سبد مصرفی آنها دارد این است که با ایجاد تنوع و تمایز در سبد انرژی اقدام به استفاده از جایگزین‌هایی مانند LPG و LNG در کنار گاز طبیعی کرده و به این شکل به جبران کمبود گاز پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رفتار نوسانی انرژی باعث شوک به کوره شده و امکان استفاده از مازوت و گازوییل در حال حاضر به عنوان سوخت جایگزین هم به علت معضلات زیست محیطی و آلایندگی آن و از سوی دیگر به علت پایین آوردن عمر مفید کوره های تولید فولاد وجود ندارد، بهترین راه کار استفاده از این تکنوژی های نو است.

عمان میزبان سرمایه گذاری راحت برای صنعتگران ایرانی

در بخش بعدی این جلسه به بررسی صادرات و تعامل هر چه بیشتر نوردکاران  برای حضور در بازارهای بین المللی و صادرات محصولات نوردی توسط شرکت های بازرگانی در کشورهای عمان و پاکستان پرداخته شد. کارشناسان این بخش با اشاره به این مسئله که پتانسیل قابل توجهی در سرمایه گذاری  صادرات محصولات نورد فولادی در این کشورها وجود دارد به برخی از مزیت‌ آنها اشاره کردند.

طی این نشست ؛ آرزو جمالی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عمان با بیان این که  که امکان ثبت شرکت در این کشور با مدارک ایرانی به راحتی انجام پذیر است اذعان کرد: حمل کالا به طور مستقیم از راه دریایی از طریق ۸۰ مرسوله باری کشتی که روزانه وجود دارد برقرار است، افزایش خطوط هوایی تا ۸ خط هوایی از ۹ شهر ایران فراهم شده  و انتقال ارز از طریق صرافی ها انجام می شود و نحستین صرافی ایرانی در عمان در حال راه اندازی است.

به گفته وی، تسهیل صدور ضمانت نامه و بیمه نامه های صادراتی از جمله مزیت‌هایی است که امکان سرمایه گذاری در بخش صادرات محصولات فلزی در این کشور را فراهم کرده است.

اما واگرهای تعاملات تجاری و اقتصادی با پاکستان

فهمیه دامرودی دبیر کل اتاق مشترک ایران و پاکستان در ادامه جلسه با اشاره به این که تعاملات ایران و کشور پاکستان امکان پذیر بوده اما با موانعی همراه است گفت: در حال حاضر پاکستان با کشورمان هیچ گونه نقل و انتقال بانکی نداشته و ثبت شرکت ایرانی در پاکستان نیازمند نفر دومی است که حتما باید دارای تابعیت پاکستان باشد.

وی به راهکارهای تبادلات مالی با این کشور اشاره کرد و افزود: این کشور تمایل به تهاتر با ایران داشته و اگر نیازمند تبادلات مالی باشیم از طریق کشورهایی همچون امارات امکان پذیر خواهد بود.

کد خبر 3167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =