کد خبر 3173
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸

اقتصاد ترکیه بر لبه تیغ

اقتصاد ترکیه بر لبه تیغ

تأثیر زمین‌لرزه‌ها بر لیر تا کنون کم‌رنگ بوده است، زیرا معاملات ارز در محدوده‌ای که عمدتاً توسط مقامات مدیریت می‌شود، صورت می‌گیرد. آنها تدابیر حمایتی و مجموعه‌ای از مقررات را برای مقابله با تاثیر سیاست نرخ بهره پایین اردوغان بر ارز اعمال کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، چشم انداز اقتصادی دلهره‌آور، فاجعه انسانی ناشی از زمین لرزه‌های ترکیه را تشدید خواهد کرد، زیرا برآوردهای اولیه از خسارت به افزایش تورم و خطرات بودجه اشاره دارد.

ترکیه تجارت در بورس اصلی خود را به دلیل افت شدید به حالت تعلیق درآورد و لیر همچنان با اقدامات حمایتی تقویت شده است. در همین حال، دارایی‌های مالی ترکیه تا حد زیادی تثبیت شد و برخی حتی در روز پنجشنبه افزایش یافت.

تحلیلگران در تلاش هستند تا تأثیر دقیق زمین لرزه‌های روز دوشنبه را بر اقتصاد ۸۱۹ میلیارد دلاری ترکیه که در بحبوحه سیاست‌های غیرمتعارف با هدف مهار تورم و همچنین کاهش نرخ بهره شاهد عدم تعادل گسترده بوده است، بسنجند. سقوط قیمت سهام و جهش بازده اوراق قرضه پس از زلزله به ترس از رشد اقتصادی و هزینه‌های مازاد اشاره دارد.

بازده اوراق قرضه دلاری جدید ترکیه که در سال ۲۰۳۳ سررسید می‌شود، در روز پنجشنبه با ۲ واحد کاهش به ۹.۸۰ درصد در مقایسه با بسته شدن هفته گذشته به ۹.۶۱ درصد رسید.

تعداد کشته شدگان در سراسر ترکیه و سوریه تا صبح امروز از ۳۰ هزار نفر فراتر رفت و هزاران نفر دیگر در داخل ساختمان‌ها محبوس شدند. در حالی که تمرکز فوری بر عملیات نجات است، نیاز به برنامه‌ریزی برای بازسازی قبل از انتخابات در ماه مه احتمالاً دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور را تحت فشار بیشتر برای رونمایی از برنامه‌های افزایش هزینه قرار می‌دهد.

کار تخمین تاثیر دقیق زمین لرزه‌ها به دلیل نقش منطقه در اقتصاد ترکیه پیچیده است. در ظاهر، ۱۰ استانی که بیشترین آسیب را از زمین لرزه‌ها دیده‌اند، سهم نسبتاً کمی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهند.

با این حال، آنها همچنین یک کریدور صنعتی و کشاورزی را تشکیل می‌دهند که نقش کلیدی در رونق استانبول و سایر شهرهای بزرگتر ایفا می‌کند. آکسفورد اکونومیکس گفت که اختلالات کوتاه مدت در فعالیت در ۱۰ استان به تنهایی ۰.۳ تا ۰.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی را کاهش می‌دهد.

آسیب در مناطق مولد کشاورزی می‌تواند منجر به کمبود مواد غذایی و افزایش تورم در کشوری شود که در آن شاخص قیمت مصرف‌کننده کمتر از ۶۰ درصد است. حمایت معروف اردوغان از سیاست‌های پولی سست‌تر، قیمت‌ها را ثابت نگه داشته و ترکیه را یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان قرار داده است.

همچنین تأثیر زمین‌لرزه‌ها بر لیر تا کنون کم‌رنگ بوده است، زیرا معاملات ارز در محدوده‌ای که عمدتاً توسط مقامات مدیریت می‌شود، صورت می‌گیرد. آنها تدابیر حمایتی و مجموعه‌ای از مقررات را برای مقابله با تاثیر سیاست نرخ بهره پایین اردوغان بر ارز اعمال کرده‌اند.

 ناظران چینی گفتند که زمین لرزه‌های ترکیه احتمالاً اثرات ژئوپلیتیکی و اقتصادی بر درگیری‌های روسیه و اوکراین و امنیت انرژی اروپا خواهد داشت. 

به گفته سفارت ترکیه در پکن، زمین لرزه‌های ۷.۷ ریشتری و ۷.۶ ریشتری که مرکز آن استان قهرمان مراس ترکیه است، ۱۳ میلیون نفر را در ۱۰ استان تحت تاثیر قرار داده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه از ادامه تلاش‌های جستجو و نجات و امدادرسانی در مناطق زلزله زده دیدن کرد و از بازماندگان این حادثه بازدید کرد و گفت ترکیه تمام امکانات خود را برای رسیدگی به آنها بسیج کرده است.

وانگ یی‌وی، مدیر موسسه روابط بین‌الملل در رنمین، اظهار کرد زلزله ممکن است اردوغان را از نقش میانجی بین روسیه و اوکراین منحرف کند. وی خاطرنشان کرد که این فاجعه آزمایشی برای توانایی حکومت اردوغان خواهد بود.

اردوغان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از زمان آغاز درگیری‌های روسیه و اوکراین بارها با یکدیگر صحبت کرده‌اند و ترکیه به عنوان میانجی در کنار سازمان ملل متحد عمل کرده است تا توافقی برای صادرات غلات از بنادر اوکراین ایجاد کند. وانگ گفت، پیامدهای زمین لرزه می‌تواند بر امنیت انرژی در اروپا نیز تأثیر بگذارد.

 از زمان آغاز بحران اوکراین، بحث و گفتگو در مورد ساخت خطوط لوله گازی که از ترکیه می‌گذرد و به اروپا می‌رسد، انجام شده است. وانگ خاطرنشان کرد، چنین زمین لرزه2های قوی می‌تواند سیاستگذاران را در مورد احتمال ناپایداری مناطق لرزه‌خیز هوشیار کرده و ممکن است در بلندمدت جهت کانال‌های انرژی آینده را تحت تاثیر قرار دهند.

کد خبر 3173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =