کد خبر 3182
۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹

مدیرعامل سابق فولاد خراسان در گفتگو با آهن‌نیوز:

افزایش یکباره نرخ فولاد شرکت‌های نوردی را به تعطیلی کشاند/ منتظر افزایش بهای میلگرد باشید

افزایش یکباره نرخ فولاد شرکت‌های نوردی را به تعطیلی کشاند/ منتظر افزایش بهای میلگرد باشید

مدیرعامل سابق فولاد خراسان به دنبال افزایش یکباره مقاطع فولادی در بازار آزاد و ابطال معاملات در بورس کالا ابراز نگرانی کرده و معتقد است، به‌زودی باید شاهد افزایش عجیب و غریب نرخ میلگرد طی هفته‌های آتی باشیم.

به گزارش آهن‌نیوز؛ از اواسط هفته جاری نرخ مقاطع فولادی در بازار آزاد به یکباره افزایش یافته و نگرانی فعالان این صنعت را تشدید کرده است. گفته می‌شود؛ پیش از این درباره افزایش نرخ‌های مقاطع فولادی هشدارهای لازم در جلسات دولت با فولادی‌ها داده شده بود اما بی‌توجهی به این هشدارها، نتایج ناخوشایندی در بازار را رقم زده است.

کسرا غفوری مدیر عامل سابق فولاد خراسان در گفتگو با آهن نیوز درباره فاجعه افزایش قیمت زنجیره فولاد بالاخص آهن‌اسفنجی ابراز نگرانی کرد و گفت: محدودیت انرژی باعث شد تا توازن زنجیره فولاد بهم بخورد بالاخص در آهن‌اسفنجی این عدم توازن خودش را بیشتر نشون داده این در حالی است که فولاد خراسان بیش از دو ماه و نیم است که توقف گازی داشته و واحد احیاء به علت مشکلات حاصل از کمبود گاز با مشکل جدی مواجه شده است.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ زنجیره فولاد نشان می‌دهد که نرخ آهن اسفنجی طی این هفته رکورد زده است خاطرنشان کرد: این در حالی است که پیش از دو ماه گذشته پیش‌بینی کرده بودم که در صورت رفع نشدن مشکلات حاصل از کمبود انرژی به زودی با افزایش نرخ عجیب و غریبی در بازار مواجه خواهیم شد.

غفوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه روز گذشته افزایش نرخ شمش منجر به ابطال عرضه آن در بورس کالا شده است افزود: این ابطال منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی بالاخص در شرکت‌های معدنی و نوردی به علت نبود نقدینگی در زنجیره فولاد خواهد شد.

این کارشناس ارشد صنعت فولاد در ادامه با بیان اینکه همه این عوامل دست به دست هم خواهند داد تا قیمت‌ها در هفته‌های آتی افزایش یابد یادآور شد: به زودی شاهد افزایش قیمت میلگرد با توجه به نرخ شمش خواهیم بود بنابراین به نظر می‌رسد بورس کالا نتواند به این ابطال‌ها ادامه دهد چراکه همین موضوع باعث بهم ریختگی نقدینگی واحدها و کارخانه‌های بزرگ شده و دود آن در چشم صنعت خواهد رفت.

مدیر عامل پیشین فولاد خراسان در پاسخ به این سوال که راه‌های برون رفت از این افزایش بازار محصولات فولادی چیست؟ ادامه داد: شرکت‌های فولادی و معدنی باید با نگاه توسعه‌ای را به زیرساخت‌ها و انرژی کشانده و ساخت نیروگاه‌ها را تسریع بخشند.

غفوری در ادامه با بیان اینکه باید به فکر انرژی برای ساخت نیروگاه‌ها باشیم اظهار کرد: امروز نیازمند عزم ملی هستیم و وزارتخانه‌های نفت، صمت و نیرو باید برای رفع مشکل و برون‌رفت صنایع از این فاجعه راهکارهای مهمی را بررسی کنند.

مدیرعامل پیشین فولاد خراسان در ادامه گفت: فولاد خراسان در فصل تابستان بیش از دو ماه و نیم قطعی برق و در فصل زمستان نزدیک به سه ماه با قطعی گاز و برق مواجه شده و همچنان هم ادامه دارد به عبارتی وقتی کارخانه‌های فولادی 6 ماه سال تعطیل باشند باید منتظر اتفاقات و پیامدهای بحرانی باشیم. بنابراین اگر امسال هم از این مرحله عبور کنیم سال آینده با بحران بیشتری مواجه خواهیم شد.

غفوری در پایان گفت: صنعت فولاد موظف به ساخت نیروگاه یا سرمایه‌گذاری در انرژی نیست اما امروز همه فعالان این حوزه اعلام آمادگی کرده‌اند تا از این مشکلات برای طولانی مدت خارج شوند. بنابراین با توجه به بحران‌های انرژی خود را موظف به همکاری با دولت کرده‌ایم.  

انتهای پیام/

کد خبر 3182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =