کد خبر 3239
۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶

در هفته گذشته؛ قیمت فولاد داخلی و جهانی رکورد زد

در هفته گذشته؛ قیمت فولاد داخلی و جهانی  رکورد زد

طی هفته گذشته، روند رو به رشد بهای محصولات تولید شده در زنجیره فولاد در بورس کالا ادامه یافت. تداوم روزهای سرد سال و محدودیت در تامین انرژی، روند رو به رشد قیمت دلار و تقاضای سرمایه‌ای برای خرید فولاد و محصولات فولادی از دلایل اصلی رشد رقابت برای خرید این محصولات است. البته در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم اخبار مثبتی نیز از اقدامات و طرح‌های توسعه در بخش معدن و صنایع وابسته به آن منتشر شد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن نیوز به نقل از  معدن نیوز  در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، روند رو به رشد بهای محصولات تولید شده در زنجیره فولاد در بورس کالا ادامه یافت. تداوم روزهای سرد سال و محدودیت در تامین انرژی، روند رو به رشد قیمت دلار و تقاضای سرمایه‌ای برای خرید فولاد و محصولات فولادی از دلایل اصلی رشد رقابت برای خرید این محصولات است. البته در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم اخبار مثبتی نیز از اقدامات و طرح‌های توسعه در بخش معدن و صنایع وابسته به آن منتشر شد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

صعود ادامه‌دار در بازار فولاد

روند رو به رشد بهای محصولات تولید شده در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد کشور در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم ادامه‌دار بود. تاجاییکه باید اقرار کرد در هفته‌های اخیر شاهد رکوردشکنی‌های متعدد در حلقه‌های مختلف زنجیره تولید فولاد کشور بوده‌ایم. محدودیت در تأمین گاز صنایع فولادی و افت تولید مهم‌ترین دلیل بروز رقابت گسترده برای خرید محصولات تولید شده در زنجیره فولاد کشور است. این افت تولید ابتدا در حلقه آهن اسفنجی و به شکل گسترده‌ای ظاهر شد. در ادامه با پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه آهن اسفنجی شاهد شکل‌گیری رقابت گسترده برای خرید این محصول و رشد قابل توجه بهای آن در بورس کالا بودیم. این رشد قیمتی به سایر حلقه‌های ابتدایی و انتهایی این زنجیره نیز منتقل شده است. صعود بهای محصولات تولید شده در زنجیره فولاد کشور در شرایطی است که به‌طور سنتی در فصل رکود مصرف فولاد قرار داریم. بااین‌وجود محدودیت در تأمین گاز و هم‌زمان روند رو به رشد بهای دلار در بازار آزاد مهم‌ترین محرک برای رشد تقاضای محصولات تولید شده در این زنجیره است. در چنین شرایطی شاهد ابطال چند مورد از معاملات شمش فولاد و ورق گرم نیز بوده‌ایم. رقابت قابل توجه و نرخ نامتعارف دلیل اصلی ابطال معاملات یاد شده است، اما این ابطال بدون عرضه جبرانی، به صعود بیشتر بهای فولاد و محصولات فولادی در بورس کالا منتهی می‌شود.

الگویی برای حضور دانش‌بنیان‌ها در توسعه زنجیره معدن

امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است. بر همین اساس نیز در امسال شاهد توسعه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های مختلف هستیم. در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد که به دنبال تدوین الگویی با همکاری نهادها و استفاده از بنگاه‌های بزرگ برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه زنجیره بخش معدن و صنایع معدنی (اکتشاف، استخراج و فرآوری) هستیم. ذخایر مختلف معدنی در پهنه‌های کشور وجود دارد که نیازمند شناسایی دقیق با استفاده از دانش فنی و فناوری‌های جدید است. برای بهره‌وری مطلوب از ذخایر اکتشاف شده، انتظار می‌رود استخراج و فرآوری با کم‌ترین نرخ تمام شده و درنتیجه بهره‌وری بالا، اجرایی شود. بر همین اساس نیز فعالیت در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن نیازمند فناوری‌های جدید است تا به جای مطرح شدن موضوع باطله، با استحصال مناسب، آن را به یک عنصر جدید و قابل استفاده در صنایع تبدیل کنیم. این دست اقدامات می‌توان به صرفه‌جویی ارزی یک تا ۵۰۰ میلیون دلاری منتهی شود.

بزرگ‌ترین طرح زیست محیطی معادن کشور

سد باطله زرشوران، به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح زیست محیطی معادن کشور، افتتاح شد. شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران با تکیه بر تجربیات جهانی و شرایط محیط زیستی منطقه، این پروژه عظیم را با هدف ارتقاء شاخص‌های محیط زیستی، ذخیره و بازگردانی پساب و آب‌های سطحی کارخانه، ساماندهی محل تجمیع باطله و امکان فرآوری و استحصال عناصر با ارزش موجود در آن از جمله طلا، نقره و سایر عناصردر آینده، بنا کرد. اجرای این طرح که از سال ۱۳۹۸ آغاز شد به ۱۵۰۰ میلیارد ریال، سرمایه نیاز دارد.

تداوم توسعه در معدن و صنایع معدنی

در طول سال‌های گذشته شاهد توسعه فعالیت در بخش معدن و صنایع وابسته به آن در حوزه‌های مختلف بوده‌ایم. طی ۲ سال اخیر، ۱۴ میلیارد دلار به ذخایر برجای معدنی کشور افزوده شده است. علاوه بر این ظرفیت تولید کاتد مس کشور که پیش از انقلاب ناچیز بود در حال حاضر به ۳۴۰ هزار تن افزایش یافته است. از نظر ذخایر مس نیز با بیش از ۱۹ میلیارد تن ذخیره، به رتبه پنجم دنیا رسیده‌ایم. در بخش آلومینیوم نیز شاهد افزایش قابل توجه ظرفیت و تولید شمش هستیم. تولید طلا کشور نیز از حدود ۲۰۰ ۲۰۰ کیلوگرم در اوایل انقلاب به ۱۰ تن رسیده است.

ایمیدرو با شرکت‌های تابعه و وابسته آن، تاکنون حدود ۲۹ میلیارد دلار در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن سرمایه‌گذاری کرده است. انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۴۱۰ حدود ۱۲ میلیارد دلار سرمایه دیگر، در بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری انجام شود. بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها، زیرساختی است. در حال حاضر بیش از ۹ میلیارد دلار سرمایه بخش خصوصی جذب این حوزه شده است و برای بیش از ۷ هزار نفر شغل جدید ایجاد شده است.

در ادامه با الگوگیری از شعار سال تلاش شده بخش بزرگی از نیاز زنجیره فولاد کشور با تکیه بر توان داخلی تأمین شود. با راه‌اندازی سامانه کارلینک و اقدامات انجمن تولیدکنندگان فولاد، تاکنون ۳۶ هزار قطعه در این سامانه ثبت نام شده و مورد تأیید این انجمن است. از این رقم، حداقل ۲۴ قطعه و تجهیز ساخته شده است. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه می‌تواند به بومی‌سازی کمک بسیاری کند.

زلزله تولید فولاد ترکیه را فلج کرد

ترکیه یکی از ۱۰ تولیدکننده بزرگ فولاد دنیا است. ۱۲ واحد تولید فولاد ترکیه در شهرهای اسکندرون و عثمانیه، نزدیک به کانون زلزله‌های این کشور واقع شده‌اند. میزان تولید در این بخش حدود یک‌سوم ظرفیت تولید را در این بخش به خود اختصاص می‌دهد. البته این واحدهای صنعتی از زلزله آسیب ندیده‌اند اما بسیاری از کارگران یا اعضای خانواده آنها جان باخته‌اند. علاوه بر این همچنان عملیات نجات در مناطق یاد شده ادامه دارد. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که تمامی فولادسازان منطقه تا پایان فوریه یا نیمه ماه مارس تعطیل بمانند. بنابراین روند تولید فولاد در این کشور تحت تأثیر شرایط ساد شده قرار خواهد گرفت. در ادامه نیز ترکیه برای اجرای فعالیت‌های ساختمانی و جبران خسارات تحمیل شده به زیرساخت‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجه خواهد بود.

طناب‌کشی در بازار فلزات

انتشار داده‌های تورمی امریکا در ماه ژانویه و هم‌زمان داده‌های اشتغال و شاخص مدیران خرید از مهم‌ترین شاخصه‌های مؤثر بر عملکرد بازارهای مالی و فلزات در هفته‌های اخیر بوده است. داده‌های یادشده زمینه‌ساز سیاست‌های فدرال رزرو درخصوص کنترل تورم و نرخ بهره است و مسیر صعود یا نزول بازار را مشخص کند.

آمارهای منتشرشده از تورم نقطه به نقطه ژانویه در امریکا حاکی از آن است که سطح تورم کمتر از انتظار کاهش یافته و به ۶.۴ درصد رسیده است. این کاهش در تورم نقطه‌ای در حالی است که تورم ماهانه با افزایش مواجه شد و روی عدد ۰.۵ درصد ایستاد. افزایش تورم ماهانه نگرانی‌ها از مسیر آتی تورم را پررنگ می‌سازد و احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره سیاستی از سوی فدرال‌رزرو را تقویت می‌کند. این انتظارات جدید موجب شده است بازارها با سردرگمی مواجه شوند. البته این ابهام تا مشخص شدن واکنش فدرال‌رزرو پابرجا خواهد ماند.

در همین حال باید تاکید کرد که داده‌های اقتصادی امریکا در نخستین ماه از سال ۲۰۲۳ میلادی ترکیبی از بهبود و تضعیف بود. نخستین مرحله رشد نرخ بهره در این کشور، محدود و مطابق انتظار فعالان بازار بود. اما انتشار داده‌های مثبت از اشتغال این کشور احتمال اتخاذ سیاست‌های انبساطی را در آینده تشدید کرد.

سخنان جروم پاول رئیس فدرال رزرو در جلسه پرسش و پاسخ در باشگاه اقتصادی واشنگتن دی‌سی واهمه‌ای دوباره را میان فعالان بازارهای مالی و کالایی زنده کرد. پاول در این نشست تاکید کرد: «در صورتی که داده‌های تورم فراتر از انتظار فدرال رزرو باشد، احتمال رشد بیشتر نرخ بهره مطرح است. فدرال رزرو به داده‌ها واکنش نشان می‌دهد، بنابراین اگر تورم همچنان بالا بماند و داده‌های بازار کار نیز قوی ظاهر شود، احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره وجود دارد.» البته در حالی داده‌های اشتغال غیر کشاورزی امریکا برای ماه ژانویه بسیار بهتر از انتظار اعلام شد، شاخص مدیران خرید تولیدی این کشور برای ماه ژانویه در محدوده رکود قرار گرفت. به نظر می‌رسد امیدواری به کاهش سختگیری فدرال رزرو در سیاست انقباضی و امیدواری به عبور سریع اقتصاد امریکا از فاز رکود باعث شده است تا تولیدکنندگان امریکایی به‌رغم رکود از تعدیل نیرو اجتناب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 3239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =